- Bare seks bilselskaper overlever

Bransjetopper med dystre spådommer.

Finanskrisen treffer bilbransjen hardt, og nå kommer bransjefolk selv på banen med spådommer om store strukturelle endringer.

- Innen de neste 24 månedene, vil vi ende opp med en stor amerikansk produsent, en større tysk, en fransk-japansk som kanskje har deler av virksomheten i USA, en i Japan en i Kina og kanskje en europeisk aktør.

Det sa Fiat-gruppens CEO Sergio Marchionne til Automotive News Europe denne uken.

Kun fem "sikre"

Han mener at en bilprodusent må lage mer enn 5,5 millioner biler i året for å overleve. I dag er det kun fem produsenter som ligger på dette nivået:

  • Toyota
  • GM
  • Volkswagen
  • Ford Motor
  • Renault-Nissan

Professor Paul Krugman mottar nå i desember Nobelprisen i økonomi for sin forskning på internasjonal handel. Foto: Princeton University, Office of Communications, Brian Wilson Vis mer


DinSide har tidligere skrevet om at de svenske flaggskipene Saab og Volvo som ikke ser ut til å ri stormen av. Ender det som Fiat-sjefen tror, betyr det at mange flere merker kan forsvinne, eller bli kjøpt opp/slått sammen med andre aktører.

Tviler på amerikanerne

Den snart nyslåtte vinneren av Nobelprisen i økonomi, Paul Krugman (professor ved Princeton-universitetet i USA) tror ikke de tre amerikanske bilgigantene GM, Ford og Chrysler har evne til å overleve på sikt.

- Tidligere har bilindustrien vunnet på å være samlet i Detroit, men nå har japanske og europeiske produsenter lokalisert andre steder i USA tatt over. Den trenden endres ikke av at de tre store får økonomisk støtte. Det sa Krugman ved en pressekonferanse for årets Nobelprisvinnere i Sverige, skriver svenske Allt om motor.

«Mange av de familieeide aktørene i Europa ligger laglig til for hogg dersom de dårlige tidene får fortsette.»


Professoren mener likevel at gigantene bør få støtte, så ikke hele den tunge omstillingen må skje samtidig som økonomien er i krise.

Utsatt i Europa

Mange av de familieeide aktørene i Europa ligger laglig til for hogg dersom de dårlige tidene får fortsette. Jürgen Piper som jobber med analyse i den tyske Metzler Bank, sier til Automotive News Europe at BMW og PSA/Peugeot-Citroen og Fiat er mest utsatt i Europa. Han mener også at Volkswagen, Renault-Nissan og Daimler er de som har størst sjanse til å overleve krisen.

Andre aktører peker på at de fleste bilprodusentene nå har mer enn nok med sine egne problemer, og at de ikke står klare til å slå seg sammen med andre. Mange oppkjøp eller sammenslåingsplaner i Europa vil også få problemer med EUs konkurranseregler.

Les også: Porsche sluker Volkswagen

Merkes også i Norge

Når bilprodusentene har trøbbel, så rammer det ikke bare disse selskapene. De har et utstrakt nett av underleverandører som nå må gå til drastiske skritt som nedbemanning, permitteringer, arbeidstidskutt etc.

- 500 deleprodusenter vil gå dukken de neste tre månedene. Det er ti ganger mer enn i et vanlig år, sier administrerende direktør i underleverandørorganisasjonen CLEPA, Lars Holmqvist, til Automotive News Europe.

Kongsberg Automotive på Raufoss, Hydro Automotive Structures på samme sted, Casting Technologies i Farsund og Fundo Wheels i Høyanger er av leverandørene som merker krisen i bilindustrien. Tilsammen er et tresifret antall ansatte permittert eller sagt opp i disse selskapene de siste ukene.

Les også: Her får du jobb nå

Kilde: Automotive News Europe, Allt om motor, DN.no