185 hestekrefter gir A1 solide fartsressurser Foto: Audi
185 hestekrefter gir A1 solide fartsressurser Foto: AudiVis mer

Bare nesten S1 fra Audi

Det var ventet at Audi skulle vise en raskere og sportsligere A1 på Paris-utstillingen. Den kommer, men ikke under navnet S1.

Audi har for vane å bytte ut A’en i sine vanlige modellbetegnelser med en S i sportsvariantene av modellene sine.

Når vi hørte om en sprekere A1 på den kommende Paris-utstillingen var det dermed mange som trodde at S1 var på vei. I stedet ble det bare en skikkelig sprek A1. Men det er på mange måter like greit. For da blir prisen langt hyggeligere for de fleste av oss.

185 hestekrefter

Motoren er en sterkere versjon av velkjente 1.4 TSI. Denne sitter allerede i A1 og yter 122 hestekrefter. Den nye versjonen gir nå altså hele 185 hestekrefter, blant annet takket være bruk av både turbo og kompressor. Bortsett fra at det er hentet ut noen ekstra hestekrefter er motoren i stor grad den samme som sitter i Volkswagen Polo GTI og Skoda Fabia RS.

S1 dyrere

S1, som vi altså må vente enda litt til på, vil nok dermed havne godt på oversiden av 200 hestekrefter. I tillegg får den etter alt å dømme firehjulsdrift som Audis øvrige S-modeller. Økt effekt og firehjulsdrift vil også gi en økonomisk baksmell her til lands på grunn av det norske avgiftssystemet.

Bilder fra vår prøvekjøring av A1

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Les hele prøvekjøringen av A1 her.

Rask

Men selv om dette bare er en A1, blir ytelsene imponerende. Dreiemomentet ligger på 250 newtonmeter og 0-100 kilometer i timen går på 6,9 sekunder. Dobbelkløtsjkassen S tronic er standard og sørger for høy effektivitet både hva fart og forbruk angår.

På blandet kjøring skal den sprekeste A1-versjonen klare seg med 0,59 liter og 139 gram CO2.

Sportsutstyr

Utvendig preges den nye toppmodellen i A1-familien av 17-tommers aluminiumsfelger og S-line eksteriørpakke. Ambition utstyrsnivå er standard og det innebærer blant annet ting som sportsunderstell, sportsstoler og sportsratt.

Pris

Bilen skal vises offentlig for første gang på Paris-utstillingen om kort tid. Hit til Norge kommer den ikke før i november. Prisen er ikke klar, men vi vil forsiktig anta at den trolig vil legge seg et sted litt over 350.000 kroner.