Bare for å kjøre fort

I Genève kommer Gumpert til å presentere sin nyeste modell: Apollo Speed. Det blir Gumperts fjerde opptreden i den sveitsiske messebyen.

Roland Gumpert er en tøffing. Etter at han forlot Audi som sportssjef - med et rulleblad som blant annet inkluderte fire seiere i verdensmesterskapet i rally - har han påtatt seg, og greid, å utvikle og produsere en supersportsbil som setter eksempelvis en Audi R8 (også V10-utgaven som vi nylig testet på bane), fullstendig i skyggen når det gjelder ytelser.

Høy fart i fokus

Grunnen til at han nå er i rampelyset igjen er presentasjonen av en videreutviklet versjon av nevnte bil - Apollo. Apollo Speed skal, som navnet tilsier, være bygget hovedsaklig for å kunne takle de svært høye hastigheter på en overbevisende måte, i motsetning til "standard" Apollo, som er satt opp for å være mest mulig effektiv ved banekjøring -eller i høyt tempo på landeveien. Apollo Speed skal avdukes på bilutstillingen i Genève.

Mistanke

Etter å ha lest gjennom spesifikasjonene sitter vi igjen med en mistanke om at det her dreier seg mer om en PR-øvelse enn om å presentere en ny bilmodell. Det er nemlig ikke utenkelig at Gumpert, som andre, føler et ekstra behov for kvalifisert oppmerksomhet omkring sitt produkt i disse vanskelige tider. Og til det egner bilmessen i Genève, verdens mest autentisk internasjonale, seg utmerket. Det er der vi akter å undersøke nærmere om vår mistanke stammer. Avdukingen vil finne sted 4. mars 2009.

I mellomtiden konstaterer vi at de tekniske spesifikasjonene på modellen Gumpert Apollo Speed ligger tett opp til de som gjelder for "standard" Apollo. Ikke for det - disse er i utgangspunktet imponerende nok.

Gumpert Apollo Speed:



V8 Biturbo

Kraftkilden er basert på Audis V8-motor på 4,2 liter, som den man finner i Audi R8. Gumperts versjon er imidlertid videreutviklet, disponerer to turboladere og yter minimum 650 hestekrefter. Kunden som synes det blir snaut og som kan betale ekstra kan skaffe seg en versjon på 700 - eller endog 800 hester, i kraftigste utførelse. Maksimalt dreiemoment for disse utgavene er henholdsvis 850, 875 og 900 newtonmeter. Uansett er det en fabelaktig trekkraft for en så kompakt, lav og lett bil.

Lett

Supersportsbilen er nemlig ingen tungvekter. Grunnplattformen har sandwich-struktur i aluminium og karbonfiber og dimensjonene er kompakte. Bilen er ikke mer enn 111 centimeter høy (En VW Golf rager 148 centimeter i høyden), og den er 446 centimeter lang og 200 centimeter bred. Så veier den da heller ikke mer enn 1.200 kilo, til tross for at den er utstyrt med blant annet skinn/Alcantara-interiør, klimaanlegg og DVD-monitor. Navigasjon kan fås i tillegg.

0-200 på 8,9 s

Med optimale spesifikasjoner parkerer altså Apollo Speed det meste av supersportsbiler. Den skal greie minst 360 kilometer i timen i toppfart og 0 til 100 på tre sekunder blank. 0 til 200 skal ikke ta mer enn 8,9 sekunder.

Men så er da også grunnprisen på beistet i overkant av 2,5 millioner kroner i Tyskland.

Gumpert Apollo:

Gumpert Apollo Hybrid