NORGESBIL: Nye Opel Ampera-e vil kunne gi elbilmarkedet en fornyet boost når den kommer til neste år. NEDC-rekkevidde på 500 kilometer er grensesprengende i folkebil-klassen. Foto: Jamieson Pothecary
NORGESBIL: Nye Opel Ampera-e vil kunne gi elbilmarkedet en fornyet boost når den kommer til neste år. NEDC-rekkevidde på 500 kilometer er grensesprengende i folkebil-klassen. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Opel Ampera-e får rekkevidde 500 km

Banker alle konkurrentene

Normert rekkevidde på 50 mil bør i hvert fall bety at kjøreturer på godt over 30 mil ikke vil være et problem - her snakker vi virkelige fremskritt.

På bilutstillingen i Paris viser Opel Ampera-e, som vi omtalte nylig, og overrasker samtidig mange ved å opplyse at oppgitt rekkevidde blir 500 kilometer med sin batteripakke på 60 kilowattimers kapasitet.

Opel tar dermed et klart lederskap idet stadig flere modeller kommer med kraftig forbedret rekkevidde - som Renault, som i dag annonserte 400 kilometer rekkevidde på Zoe.

La oss imidlertid huske på at det er i henhold til den notorisk optimistiske NEDC-normen. I og med at alle produsentene i Europa benytter denne, betyr det likevel at sammenligningen modell til modell er gyldig.

I TIDEN: Ampera-e leveres foruten med elbil-spesifikk instrumentering, med infotainment-systemet IntelliLink som gir full støtte for Apple CarPlay og Android Auto. Opel OnStar gir automatisk varsling av en hjelpesentral i tilfelle ulykke, med forbindelse til en personlig rådgiver. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Nærmere Tesla

Den amerikanske (men så å si identiske), versjonen av bilen har en oppgitt rekkevidde på 383 kilometer etter den amerikanske EPA-normen, og det er nok en mer realistisk rekkevidde i vanlig bruk - og det er uansett langt bedre enn alle andre elbiler på markedet utenom Teslas modeller - som Opel nå nærmer seg betraktelig.

Administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen, har tidligere presisert at det dreier seg om den første av tredje generasjon elbiler. Den vil dermed i fremtiden konkurrere mot modeller som ikke ennå er på markedet, som Tesla Model 3 og neste generasjon Nissan Leaf.

HER I NORGE: Selv om Ampera-e har verdenspremière på bilmessen i Paris, har den allerede vært på tur her på berget... Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Gode ytelser

Med et maksimalt dreiemoment på 360 Newtonmeter og 204 hestekrefter oppgis akselerasjonen fra 0 til 50 kilometer i timen til 3,2 sekunder, og 80 - 120 skal gå unna på 4,5 sekunder, noe som indikerer svært. For å ivareta rekkevidde, er toppfarten begrenset til 150 kilometer i timen. 0-100-tiden er ikke oppgitt, men i lys av øvrige data, burde den ligge på rett over 7 sekunder.

Mellomakselerasjonen fra 80 til 120 kilometer i timen er oppgitt til 4,5 sekunder, hvilket gir bilen uvanlig gode forbikjøringsegenskaper. Vekten på litt over 1,6 tonn virker ikke altfor avskrekkende - batteripakken i bunnen av bilen utgjør cirka 430 kilo av dette.

Lader under kjøring

Sistnevnte, som produseres av LG, har en kapasitet på 60 kWt og er satt sammen av 288 celler, pakket i ti moduler hvorav fire er stablet to i høyden under baksetet.

EFFEKTIVT: Slik ser 60 kWt-batteripakken til Opel ut. Den er levert av koreanske LG, i likhet med den elektriske drivlinjen. Foto: Opel Vis mer

Bilen er også i stand til å lade batteriet under kjøring. Hvis føreren letter litt på gasspedalen mens bilen står i «Drive», vil Ampera-e automatisk sørge for at elektromotoren fungerer som en dynamo, og lagrer bevegelsesenergi tilbake i batteriet. For å øke regenereringen kan føreren bytte til innstillingen «Low».

Kan droppe bremsen

Helt nytt er ifølge Opel funksjonen «Regen on Demand» for maksimal regenerering. Fører kan bytte til denne modusen med en hendel bak rattet. I denne modusen er motorbremsen så sterk at det ikke er nødvendig å bruke bremsepedalen for å stoppe helt i normal trafikk.

HØYREIST: Selv om Ampera-e er kortere enn VW Golf, bør den være ganske romslig, da den er bygd i høyden. Bagasjevolum er oppgitt til høyst akseptable 381 liter. Foto: Opel Vis mer

Simuleringer viser ifølge produsenten at føreren ved hjelp av denne «en-pedal-funksjonen» kan øke rekkevidden med opptil fem prosent sammenlignet med kjøring i «Drive». Imidlertid presiserer Opel at føreren selvsagt må være klar til å bruke bremsepedalen om noe uventet skulle inntreffe...

For ytterligere informasjon om Opel Ampera-e, som interiør og utstyr, henviser vi til denne saken.

Opel Ampera-e kommer på markedet våren 2017 og priser vil vi komme tilbake til når den tid kommer.

En ting er sikkert: En ny æra har begynt i elbilmarkedet.

Les alt om elbil på Dinside her

NÅ I PARIS: Startskuddet har gått for introduksjonen av Opel Ampera-e i det ny-dynamiserte elbilmarkedet. Foto: Opel Vis mer