SÅNN JA: Nå er Bang & Olufsen på plass i Mercedes SLS AMG Roadster. Da snakker vi.  Foto: Bang & Olufsen
SÅNN JA: Nå er Bang & Olufsen på plass i Mercedes SLS AMG Roadster. Da snakker vi. Foto: Bang & OlufsenVis mer

Bang & Olufsen i Roadster

Har du råd til bilen, har du sikkert råd til anlegget også.

Når du kjører en bil som går fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder, som kan presses til hele 317 km/t noen sekunder senere og som kan heve og felle taket på 11 sekunder, bør man ha et anlegg som står i stil.

Her er den nye Mercedes SLS AMG Roadster

Denne oppgaven har selveste Bang & Olufsen tatt på seg.

De lanserer nå et helt nytt lydsystem bygget kun for Mercedes SLS AMG Roadster.

Merker taket

Bang & Olufsen BeoSound AMG er det siste skuddet på danskenes "car-fi"-stamme.

De lanserte det samme til kupé-utgaven av Roadster-modellen i 2009. Men nå som de rike og bilglade kan velge om de vil kjøre med eller uten tak, trengte systemet noen modifikasjoner.

Når man feller ned taket oppdager lydsystemets sensorer det, og justerer lyden for maksimal nytelse. Blant annet skal et Vehicle Noise Compensation-system gi lyden en real sjanse mot motorens knurring.

Foto: Bang & Olufsen
Foto: Bang & Olufsen
Foto: Bang & Olufsen
SÅNN JA: Nå er Bang & Olufsen på plass i Mercedes SLS AMG Roadster. Da snakker vi. Foto: Bang & Olufsen

Her kan du se flere bilder, og kanskje sikle litt:

Nok av høytalere

I alt får du elleve høytalere i bilen om du lar Bang & Olufsen slippe inn:

  • Én senterhøytaler på dashbordet (50 watt, 90 millimeter)
  • To opplyste diskanter på dashbordet (50 watt, 19 millimeter)
  • To mellomtoner bak setene (50 watt, 80 millimeter)
  • To basshøytalere nederst på A-søylen (125 watt, 165 millimeter)
  • To mellomtoner i dørene (125 watt, 100 millimeter)
  • To subwoofere mellom setene (totalt 250 watt, 165 millimeter)

Den tøffeste iPhone-dockingen vi har sett

Med så mange høytalere blir det naturlig nok også surround-lyd. Og sikkert mer enn nok lyd generelt sett. Som vanlig fra B&O er det også brukt mye tid på å gjøre det hele elegant, bare se vår video av hvordan høyttalerne beveger seg i Audi S8.

Koster noen skjorter

For å skape dette monsteret av et lydsystem skal Bang & Olufsen ha testet herligheten i 400 timer. Av "erfarne lydingeniører", må vite.

Man bør kanskje ikke snakke om prisen når man har med Mercedes og Bang & Olufsen å gjøre, men vi spurte likevel danskene om vi kunne få en.

"Nej, desværre ikke" var svaret vi fikk.

Da kan vi bare spekulere i hvor mange silkeskjorter det koster å dure rundt i en Roadster med elleve Bang & Olufsen-høytalere.

Vi tipper: Mange.

Bang & Olufsens første 3D-TV koster mer enn bilen din