BANETEST: BMW Z4 M Roadster

M Roadster er tilbake, nå i Z4 versjon. Motoren er gammel kjenning og kjøreegenskapene imponerer. Dette er en sportsbil for de hardkokte entusiastene.

Vis mer

BANETEST: BMW Z4 M Roadster

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


JEREZ (DinSide Motor): Z3 M Roadster kom i 1997 og var den første roadsteren med M-merket på bakluken. Den hadde 321 hestekrefter og er solgt i over 15.000 eksemplarer verden over frem til 2002. Også i Norge ruller den noen slike rundt på veiene.

Sen

Z4 ble lansert i Norge på begynnelsen av 2003, og BMW har tatt seg rimelig god tid med å få på plass M-utgaven. I følge talsmenn fra BMW har de rett og slett ikke hatt tid til å få den ferdig tidligere. M-avdelingen har jobbet på spreng med M5 og M6, og M Roadster måtte dermed vike i køen selv om både motor og bil for så vidt var klare. M Roadster har den samme motoren som dagens M3. Meningen var også at M Roadster skulle ha SMG-girkasse, men det gikk ikke. SMG-kassen fra M3 passet ikke. Det ble dermed en sekstrinns manuell girkasse, men det er overhodet ikke noen ulempe for denne bilen.

Roadster-oppskrift

M Roadster er akkurat slik vi forventer at en roadster skal være. Den er lang og lav og har også lang akselavstand. Den har et langt panser og cockpiten er plassert langt bak i bilen. I M Roadster sitter du nesten mellom bakhjulene. Vektfordelingen er god, og oppførselen på veien er sportslig. Ved hardkjøring er den ikke så enkel å handtere som en sedan. Den er mye mer ekstrem. For eksempel er overgangen fra grep på bakhjul til sladd litt utfordrende.

Råskinn

Det er ikke så ofte vi kjører biler som klarer 0 til 100 på 5 sekunder, og det er like moro hver gang. Motoren som leverer dette tallet er en 3,2-liters rekkesekser som yter 343 hestekrefter ved 7.900 omdreininger. Dreiemomentet er 365 newtonmeter ved 4.900. Topparten er fortsatt begrenset til 250 kilometer i timen. M Roadsteren er også forholdsvis lett, og uten fører veier den 1.410 kilo.

På veien

Prøvekjøringen starter på landeveien, og det er noen mil med motorvei som skal tilbakelegges først. Gassresponsen er enorm. Motoren drar bilen lett opp i heftige hastigheter, og vi noterer en svært direkte og presis styring, hard fjæring og gode tilbakemeldninger fra hjulene. Det største problemet vi merker de første milene er at plassen i kupeen kunne vært bedre. Man bør nok ikke være mer enn 1,85-1,90 meter for sitte greit i bilen. Setene kunne gjerne også hatt bedre sidestøtte. Det merket vi også til gangs på banen senere på dagen. Støynivået er heller ikke å kimse av, men noe av lyden er kjærkommen. I små landsbyer hvor vi tråkler oss gjennom smågater i sakte fart, gir bilen et buldrende lydbilde. Den tiltrekker seg også betydelig med oppmerksomhet.

Banetesten

Selv om banekjøring er moro i seg selv blir det ekstra interessant med en såpass sprek bil. Vi hadde Jerez-banen til disposisjon, og fikk rikelig anledning til å bruke M Roadsteren for alt det den er verdt. Her er det ikke slik at man må holde DSC-knappen inne for å bli kvitt brysom stabiliserings-elektronikk. Et lite trykk og man har helt frie tøyler. Ut fra depoet fyker det av gårde, og skyvet i ryggen er solid. Motoren vræler og det virker som om den fryder seg når den kan operere i nærheten av turtallssperren. På rettstrekkene er bilen retningsstabil og forutsigbar, men vår testbil har nok allerede fått litt juling. Det rister i bilen under kraftig innbremsing, men bremsene virker. M Roadster tar svingene på strak arm, men de nevnte sidestøttene i setene kunne gjerne vært kraftigere. Det går med mye krefter til rett og slett å holde seg fast.

Som dere ser fikk vi også trent på breisladdteknikken vår. Det er snart bare i BMW det er mulig, siden det blir stadig vanskeligere å finne biler hvor ESP-systemene kan kobles helt vekk. Bilen kan både styres, bremses og gasses ut i sladd. Det er veldig enkelt og stort sett klarer man å holde en fin og røykfull skrens gjennom hele svingen. Imidlertid krever denne bilen en mer finjustert koordinasjon mellom hender og gassfot enn for eksempel 3-serien. Litt for mye bredde og sen motstyring resulterer fort i en flott piruett.

Totalt sett er dette mer eller mindre det perfekte leketøy.

Pris og konkurrenter

Z4 M Roadster får to problemer å bryne seg på. Ikke det at det blir noe salgsvolum å snakke om, men det er to opplagte alternativer til bilen. Det er Porsche Boxster S og Mercedes SLK 55 AMG. SLK 55 AMG har en 5,4-liters V8-motor med 360 hestekrefter og akselerasjonen fra 0 til 100 går unna på 4,9 sekunder. Den er da også utstyrt med en syvtrinns automatkasse og metalltak i stedet for kalesje. Prisen for denne bilen er dessverre nesten 1,3 millioner kroner. Vi har heller ikke kjørt denne bilen her på DinSide. Porsche har også et alternativ til M Roadster. Det er Boxster S. Den har "kun" 280 hestekrefter og klarer 0 til 100 på 5,5 sekunder. Motoren er en 3,2-liters bokser som er montert bak cockpiten. Dette er i likhet med BMWen en fantastisk rå bil som er en drøm å kjøre. Prisen på denne starter på 850.000 kroner.

BMW Z4 M Roadster koster 976.000 kroner og kommer til sommeren.

Store bilder av M Roadster finner du her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder