Banetest av japansk racer

Lexus gjør en kanondebut i et smalt og tøft segment. IS F skuffer ikke.

«... en slugger av en motor med den mest hissige gassresponsen vi har vært i nærheten av»


SEVILLA (DinSide Motor): Lexus har lagt miljøkampen litt på hylla og serverer en skikkelig godbit. IS F lanseres på grunn av at premiumkonkurrentene, Audi, BMW og Mercedes har tilsvarende racerbiler. I dagens bilde er Audi RS4 eldst, mens BMW M3 kom i fjor sommer og Mercedes C63 AMG kommer nå.

Vi har kjørt alle disse bilene, og selv om de er veldig forskjellige kan vi bekrefte at dette er saker som appellerer til primitive instinkter. Det gjelder både kjøreegenskaper, motorkarakteristikk og image.

Alle bilene har over 400 hestekrefter, rikelig med fartsressurser og aggressiv styling. Selv dagens testbil, som kommer fra et merke som er i ferd med å bli oppfattet som politisk korrekt på grunn av sin hybridteknologi, har fått på seg skikkelige skjørt, spoilere og en liten stabel med eksosrør på begge sider bak.

Se bildene

Tøft selskap

Vis mer

Banetest av japansk racer

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Noe av det som er viktigst med en slik bil er mye motor. Aller helst bør det være dobbelt så mye effekt som i det de fleste ville oppfatte som en sprek bil.

Klassenivået ligger litt over 400 hestekrefter og Lexus IS F har lagt seg på 423 hestekrefter. Den har dermed rimelig ryddig plassert seg på sølvplass på pallen. Mercedes C63 ligger øverst med 457 mens Audi og BMW må dele bronse med skarve tre hestekrefter mindre enn Lexus.

Når det gjelder dreiemoment er også Mercedes suveren, hele 600 newtonmeter skuffes ut av 6,2-literen. Lexus seiler nok en gang inn på sølvplass, men med mye mer margin en forrige gang, 505 newtonmeter. Audi og BMW havner her litt i bakevja med henholdsvis 430 og 400 newtonmeter.

Sjekk hva bilen din er verdt

Nær 50/50

Nå er det ikke bare kubikk og krefter som teller i dette segmentet, men også kjøreegenskaper. BMW ligger her godt fremme, og er velbalansert og livlig. Mercedes C63 er heller ikke ille, men det er fortsatt litt opp til BMW.

Lexus har gjort en fin jobb, og bilen har en vektbalanse med 53 prosent foran og 47 prosent bak. V8-motoren er trukket godt bakover i motorrommet og bilen oppleves ikke som fremtung.

Modifisert 600-motor

Motoren er den samme som sitter i LS600h, men har blitt justert på flere punkter for å bli mer sportslig og for å hente ut mer krefter. Toppene er levert av Yamaha, luftinntaket er gjort om og den har fått titanventiler på innsuget, både indirekte og direkte innsprøytning, dobbel oljepumpe og litt annet småtteri.

Resultatet er en slugger av en motor med den mest hissige gassresponsen vi har vært i nærheten av. Det rykker helt voldsomt og river godt i kroppen på banekjøringen. Dette gjelder særlig i sport-modus.

Effekten er 423 hestekrefter ved 6.600 omdreininger, og dreiemomentet er 505 newtonmeter ved 5.200 omdreininger. 0 til 100 er spesifisert til 4,8 sekunder og toppfarten er 270 kilometer i timen. CO2-utslippet er 270 gram per kilometer. Konkurrentene ligger en del høyere.

Dekkene har dimensjonen 255/35-19 bak og 225/40-19 foran.

Hvor kommer F-en fra?

Lexus prøver å tulle bort spørsmålet ved å si at bokstaven står for ”fast”, ”furious” og andre hissige begrep. Etter hvert røper de at F-en er hentet fra F som i Fuji Speedway, en testbane som Toyota eier og som er lokalisert ikke langt fra fjellet med samme navn. Den øverste buen på F-en er en kopi av den første svingen etter langstrekka på banen.

Den raskeste automat noen gang?

Girkassa er utviklet av Lexus sammen med Aisin som er en stor automatkasseleverandør til Toyota/Lexus. Den er åttetrinns og er mer eller mindre den samme som sitter i LS460.

Den girer ekstremt raskt kan helt klart måle seg med de kjappeste dobbelkløtsjkassene vi har kjørt. Du girer best i manuell modus med hendler bak rattet. Det er moro, komfortabelt og effektivt.

I tillegg til momentomformer mellom motor og girkasse har denne en ”låsekløtsj” som sørger for mekanisk forbindelse mellom motor og girkasse fra andre gir og oppover. Slike låsekløtsjer har flere automatkasser fra ZF, men denne holder mekanisk forbindelse også når du gasser. Det vanlige er at denne mekansike forbindelsen opphører ved gasspådrag. Mekanisk forbindelse er tilgjengelig i manuell innstilling og er i høyeste grad med på å gjøre girkassa til en stor opplevelse.

I fart

IS F er svært hurtiggående vogn med rimelig god personbilkomfort. Såpass hard som denne er i oppsettet må det være for at den skal holde seg på veien. I normale hastigheter er den også rolig og støysvak, men girer man ned og passerer 3.600 omdreininger kobler den om. Da kommer V8-brølet man gjerne vil oppleve, og den egentlige idéen med bilen blir avslørt. Faller vi under 3.600, blir den herlige lyden borte igjen.

På banen kan vi ta ut alt og vi får lov til eksperimentere. Full fart, burnouts, drifting og alt blir testet ut. Dette er gøy, og det gikk med to Michelin Pilot Sport bare til oppslagsbildet. Antiskrenssystemet kan kobles vekk i to trinn, og for å bli kvitt all beskyttelse må bilen stå i ro og knappen må holdes inne.

Rundene på banen foregikk velbalansert og effektivt med lettere overstyring i svingene uten antiskrens innkoblet. Vi fikk også opp skikkelig fart, og bremsene fikk kjørt seg betydelig. De er utviklet sammen med Brembo og gjør en god jobb.

Totalt sett er IS F teknisk irriterende godt gjennomtenkt og gjennomarbeidet, og det er lite å sette fingeren på.

Kupé og komfort

IS er fortsatt en liten bil med en total lengde på 4,66 meter. Baksetet er trangt og dette er ingen familiebil for fire. Foran sitter man bra, men setene har i likhet med de fleste andre japanske seter kort sittepute. De gir imidlertid god støtte ved grisekjøring.

Utstyrsnivået i Norge er bra, og det er bare soltak (9.500 kroner), fartsholder med avstandsradar og Pre-Crash som er ekstrautstyr (30.000 kroner til sammen).

Konkurrenter

Det er rimelig opplagt hvor Lexus henvender seg med denne bilen. Det er de omtalte kameratene i starten som skal tuktes. Lexus er her inne på et helt nytt segment, og har derfor nøkterne ambisjoner på IS F sine vegne. Det er ikke på grunn av lav tro på eget produkt, men for teste ut markedet. Produktet er vanntett på de fleste områder og er også bedre enn konkurrenten på en rekke punkter.

Audi RS4 er ikke best på noe i dette firkløveret. Den har firehjulsdrift som sitt fortrinn, og vil bli valgt av de som vil ha det. M3 er best på bane og har de frekkeste kjøreegenskapene, C63 AMG er en kjempebil med den desidert råeste motoren, høyeste lydnivået og det mest aggressive utseendet.

Test deg selv: Klarer du førerprøven?

IS F har sterk nok motor, den har en fantastisk girkasse og skarpe kjøreegenskaper som kombinerer bane og vei på en bra måte. Gassresponsen er sensasjonell og lyden fra motoren er ren nytelse.

Bilen kommer til Norge til våren. Importøren ser for seg et svært lavt salg og prisen er satt til 1.357.800 kroner. Det er omtrent som konkurrentene, unntatt Mercedes C63 som ligger litt høyere.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Lexus-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder