Vis mer

Banetest av Audi R8 V10

Audi drar på med større motor i R8. Den allerede spreke R8 blir voldsom med denne nye motoren.

MARBELLA (DinSide Motor): Audi begynner for alvor å få glede av sitt eierskap i Lamborghini. R8 deler mye grunnteknologi med Gallardo, og har nå også fått over motorteknologien – V10-eren. Flere versjoner av denne motoren finnes allerede i S6, S8 og RS6.

R8 4,2 har 420 hestekrefter og er velfortjent ansett som en glimrende sportsbil.

Forventningene vi hadde til nye modellen ble innfridd. 105 hestekrefter gjør bilen soleklart bedre og ytelsene er suverene. Med en akselerasjon fra 0 til 100 på 3,9 sekunder og fra 0 til 200 på 12 sekunder, besitter denne bilen det man forventer fra en superbil. 525—hesteren avgir også et fantastisk potent lydbilde.

Racinggir

Vi kjørte en bil med R-tronic girkasse. Dette er en singlekløtsjkasse som kan sammenlignes med den som sitter i BMW M5 og M6 (SMG). Dette må ikke blandes sammen med dobbelkløtsjkasser som for eksempel finnes i VW og Skoda under navnet DSG, og i Audi som S-tronic. Audi bruker R-tronic kun i R8, og dette er en mye mer racinginspirert kasse. Girene bankes inn, og du sjalter greiest med spakene bak rattet. Du girer ned med spaken på venstre side og opp med spaken på høyre side. Det er slik det skal være.

R-tronic har i likhet med vanlig automatgir ikke kløtsjpedal. Kun gass og brems.

Film

Neste punkt er filmen. Mannen som kjører første runde i en R8 racingbil, er Tom Kristensen. De som vil danne seg en mening om han kan kjøre eller ei, kan lese CV-en hans her på Wikipedia. Vi kan også ta det svært kort. Han har blant annet vunnet 24-timersløpet Le Mans 8 ganger!

Ellers nyt R8 V10 i bevegelse:


Unyttig

R-tronic-systemet er også utstyrt med Lauch-Control. Dette har vi mye erfaring med fra før og det er i grunn en morsom greie, men ikke spesielt nyttig. Vi klarte én skikkelig start, mens resten av dagen var systemet ikke tilgjengelig, mest sannsynlig på grunn av for høy temperatur på kløtsjen. Varslelampen meldte i hvert fall inn det i blant. Hvorfor ikke bare droppe det?


Midtmotor

R8 har fortsatt motoren i midten og vektbalansen er 44 prosent foran og 56 prosent bak. Den har kjøreegenskaper deretter, og underholdningsfaktoren er på topp. Man bør helst gjøre ferdig bremsingen før svingen for å ikke understyre ut, men klarer man å få til det har man bil som i ekstrem grad belønner riktig kjøreteknikk.

Tekniske data
Audi R8 5.2 FSI 
Effekt525 hk/8.000 omdr/min
Dreiemoment530 nm/6.500 omdr/min
FirehjulsdriftViskositetskobling og LSD-diff. bak*
GirkasseSekstrinns manuell eller R-tronic**
Dekk235/35-19 foran og 295/30-19 bak
Toppfart316 km/t
Akselerasjon 0-100 km/t3,9 sek (manuell)
Akselerasjon 0-200 km/t12,3 sek (manuell)
Akselerasjon 0-100 km/t3,9 sek (R-tronic)
Akselerasjon 0-200 km/t12 sek (R-tronic)
Co2-utslipp (manuell)351 g/km
Co2-utslipp (R-tronic)327 g/km
Vekt (manuell)1.620 kilo
Vekt (R-tronic)1.625 kilo
Tankvolum90 liter
Lengde4.435 med mer
Bredde1.930 med mer
Høyde1.252 med mer
Bagasjerom100 liter foran og 90 liter bak setene
Pris (manuell)2.459.000 kroner
Pris (R-tronic)2.488.500 kroner
*LSD-diff: Delvis låsing i differensialen som sender kreftene til det hjulet med best grep. 
**R-tronic: Singelkløtsj automatisk girkasse. 


Firehjulsdrift

Girkassa sitter bak motoren og en aksling går herfra, gjennom motoren og frem til forhjulene. Foran sitter det en viskositetskobling og fordelingen av kraft er i utgangspunktet 85 prosent bak og 15 prosent foran. Opp til 30 prosent av kraften kan sendes forover. Bak sitter det og en LSD-differensial som fordeler kraften mellom bakhjulene.

På veien

Vi kan ta det med en gang. Kjøring av R8 V10 på vei er klønete. Det er overhodet ikke noe galt med bilen, men fartsressursene er i overkant av hva samfunnet generelt trenger. Spania har betydelig høyere fartsgrenser enn her i Norge, og fra vårt turistmessige ståsted, har det alltid virket på oss som at spanjoler regner fartsgrenser kun som veiledende. Flere i vårt følge ble likevel stoppet, velfortjent, av det lokale politiet, men etter en opptelling i garasjen etter endt kjøring hadde utrolig nok ingen fått bøter. Man kan bare tenke seg hvordan dette blir her hjemme hvor praksisen til politiet rundt dette med råkjøring er ”litt” annerledes.

(For de som nå plutselig trodde at Spania er et frifartsland, så er det ikke det. Vi oppfordrer til moderasjon, i Spania, og for så vidt også alle andre steder.)

På bane

Ojojojojoj! Det er her bilen hører hjemme. Vi har igjen vært på den fantastiske banen
Ascari ved Marbella, og det er her vil være. Dette er en lang bane med bakker, sjikaner, doserte svinger og mange andre herlige utfordringer. Det kommer sikkert ikke som noen overraskelse, men dette var morsomt. Her kan man kjøre på full maskin hele veien, og ikke tenke på verken møtende trafikk eller andre hindringer.

Bilen sitter så godt at man må skikkelig opp i fart for å få til litt herlig drifting. Firehjulsdrift og svært godt grep gjør jo at det ikke slipper i tide og utide. Når vi først passerer veigrepet slipper det behagelig, og det eneste som trengs er å styre kontra. Det er enkelt, og det er ingen dramatikk selv om det går fort.

Banekjøring er lærerikt og nyttig. Som ren bonus er det veldig gøy, særlig med en såpass sprek vogn som dette. Du får kjøringen ”inn i kroppen” hvis vi kan si det sånn. Du lærer deg bilen og ikke minst å takle alle bilens egenskaper, både gode og ikke minst de farlige og dårlige egenskapene som mange biler har. Det å beherske bilens gode egenskaper er stort sett lett. Det er de dårlige som er vanskelige å takle når du kommer opp i en kritisk situasjon.

Kjøring

R8 har, til tross for at den er lav og liten, en romslig kupé. Det er god plass til hodet og fotbrønnen er stor. Denne gangen hadde vi ikke ekstreme sportsseter, og vi satt like komfortabelt som en større familiebil. Den har alle justeringsmuligheter på ratt og seter, selvsagt klimaanlegg og kan også leveres et Bang & Olufsen stereoanlegg.


Så lenge man ikke har flatt jern er den også støysvak og rolig. Hvis man ikke rører sportsknapper og demperinnstillinger (Magnetic ride) er dette en turbil man kan kjøre hver dag, lange turer, til og fra jobb og ferie. Men hvordan kan du klare å ikke røre disse knappene og innstillingene?

Konklusjon

R8 V10 tar steget opp i en klasse med en rekke fine biler. Hvis blander sammen litt av hvert, uten å være for kritiske til konfigurasjon og motorplassering, kan vi nevne BMW M6, Mercedes SL63 AMG, Ferrari F430, Lamborghini Gallardo og ikke minst Porsche 911 Turbo. Alt dette er voldsomme biler, som en ekte bilentusiast, på en eller annen måte vil bli veldig glad i.

Det finnes to grunnleggende problemer med alle disse godbitene, og det er at de koster nesten en favn med tusenlapper. R8 V10 koster snaut 2,5 millioner kroner, og det er uten mye av det herlige ekstrautstyret som kan løfte regninga fra Audi-butikken med ytterligere noen hundre tusen.

Vil du ha bilen til halvpris? Tenkte vi det ikke, men da får du ikke skilt på den. Med bare moms koster en R8 V10 cirka 1,3 millioner, men da trenger du en henger for å kjøre den til nærmeste bane, eventuelt abonnement på røde prøveskilt. Røde skilt gir selvsagt ikke noe prestisje i gata, hvor vi uansett har konkludert med at denne bilen ikke passer, så da står vi igjen med tilhengerløsningen.

Lykke til!

Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold for test av denne bilen ble dekket av importøren.