BANEKJØRT: Nye Fiat Grande Punto Abarth

Grande Punto er den første i rekken av flere modeller i nysatsningen på det tradisjonstunge Abarth-navnet. Vi har kjørt den på bane.

Det er kanskje først og fremst den eldre garde som har minner knyttet til det prestisjetunge skorpion-merket ved navn Abarth. Kort fortalt er Abarth en gammel racerbilprodusent med røtter helt tilbake til rundt 1950.

På 60- og 70-tallet var merket, som ble grunnlagt av italieneren Carlo Abarth, et kjent fenomen innen motorsport hvor de bød storheter som Porsche og Ferrari på hard konkurranse med sine små sportsbiler, hovedsakelig basert på ordinære Fiat-modeller.

Møllers tran

I 1971 overtok Fiat eierskapet og på 80-tallet produserte man GTI-killeren Ritmo Abarth med 130 hestekrefter på litt for mye Møllers tran. Siden den gang har det imidlertid vært påfallende stille fra de ellers så virile italienerne, men nå børster man altså støvet av det legendariske navnet, både for gatebruk og i racingøyemed.

  • Store bilder kan du se her.
  • Hemmelig

    Vis mer

    BANEKJØRT: Nye Fiat Grande Punto Abarth

    1. Store bilder


    Vi skal imidlertid ta for oss bilen ment for oss dødelige som vi altså har prøvekjørt på Balocco, Fiats testbane rett utenfor Torino. Stedet i seg selv var interessant nok med mengder av kamuflerte Ferrarier, Alfa Romeoer og Fiater. Undertegnedes pliktoppfyllende forsøk på å dokumentere noe av dette ble både raskt og effektivt stoppet av en streng italiensk herremann som omsider ble tilkalt etter mye plapring og gestikulering på italiensk blant vakter og utstillingsjenter. Forsøket på å sakte, men sikkert snike seg bort ved å virke særdeles opptatt av å ta bilder av lovlige ting, lyktes ikke. Så ”according to Italian law” måtte Dinsides utseendte slukøret slette alle morsomheter fra minnebrikken. Vi kan i alle fall bekrefte at 500 Abarth ikke er langt unna og at Ferrari har mye spennende på gang.

    155 hester

    Vis mer


    Vel, for å flytte fokus over på litt mindre utenomsportslige aktiviteter, fikk vi i alle fall kjørt flerfoldige runder med Fiats nye GTI-bil, Grande Punto Abarth. Med de smått skuffende tekniske dataene i bakhodet satte vi oss spent inn i de dype sportsstolene, vel vitende om at 155 hestekrefter henviser Abarth-nykomlingen til den nedre delen av klassen med biler som Ford Fiesta, Mitsubishi Colt CZT og Volkswagen Polo GTI som konkurrenter.

    Sport boost

    Vis mer


    Med ”sport boost”-knappen godt trykket inn for bedre drag i mellomregisteret, hvorfor skulle den forresten ikke være det, den har ingen tidsbegrensning, legger vi i vei. 230 newtonmeter er hva vi nå har til rådighet ved 3.000 omdreininger (206 i standardmodus) fra den lille turbomaskinen på 1,4 liter. I motsetning til hos Volkswagen hvor man har valgt å utstyre sin lille turbomotor også med en kompressor på de friskere variantene, er det her kun en konvensjonell turbo med toløpstilførsel av luft. Det gjør karakteren litt mer turtallsbelønnende og det er jo i grunn like greit på bane hvor man sjelden eller aldri er under 3.000 omdreininger uansett. Maks effekt ligger på 5.500 omdreininger og over 6.000 går det tregt.

    Lettkjørt

    Vis mer


    På veien til innkjørselen hvor banen begynner merker man fort at dette er en lettkjørt fremfor ekstremt sportslig bil. Pedaler, girkasse og styring krever lite kraft og gir ikke den sportslige, litt mekaniske følelsen som løfter slike biler til et litt høyere nivå hva kjøreglede angår. Motoren er imidlertid livlig og kjapp i responsen. 0-100 går på 8,2 sekunder og toppfarten ligger på 208 kilometer i timen.

    Ikke veldig sportslig

    Grande Punto Abarth er senket 10 millimeter sammenlignet med en ordinær utgave og oppsettet er litt stivere med blant annet kraftigere krengningsstabilisatorer. Sporvidden er også økt med 6 millimeter. Likevel kjennes bilen for myk ute på banen, noe som riktignok vil være tilfellet for så godt som alle gatebiler. Men i den italienske GTI’en hadde vi forventet litt mer sport og litt mindre komfort. Trolig litt strategisk fra Fiats side i og med at man allerede har latt biler som Renault Clio Sport, Opel Corsa OPC og Peugeot 207 RC seile sin egen sjø uansett.

    esseesse Vis mer


    Balansen er litt vel understyrt for virkelig inspirert kjøring, spesielt med tanke på at ESP-systemet ikke er mulig å slå av. Likevel er det mulig å utnytte lastvekselreaksjonene til å styre seg litt kjappere rundt svingene. Styrefølelsen er noe bedre enn i den vanlig Grande Punto og presisjonen er grei, men også her har Fiat en del å gå på i forhold til de mest fokuserte konkurrentene.

    Nei, Fiat har nok heller gått for å lage en sprek og morsom småbil fremfor en seriøs ”hot hatch”, som man sier på Toten. Og det er nok kanskje like greit for flertallet av kundene til daglig kjøring.

    Tuning-kit

    Vis mer


    For de andre finnes det imidlertid en løsning; esseesse er navnet på et tuning-kit som i etterkant kan selges til Abarth-kunder. Hvorfor man slik må kjøpe dobbelt opp med felger, dekk, styling, bremser og chassiskomponenter for å få den kuleste pakken, må man være italiener eller eventuelt økonom for å forstå.

    Tøffere

    Det biljournalister derimot har større forutsetning for å begripe seg på, er at dette nesten er som en helt annen modell å regne. De kosmetiske endringene på utsiden begrenser seg riktignok til hvite 18-tommers rallyfelger, litt større luftinntak i fronten og diverse smådekor, men kjøremessig har man her tatt ting betydelig lengre ut.

    Sportslig

    Setene i esseesse Vis mer


    Understellet er senket ytterligere 20 millimeter i forhold til vanlige Abarth og oppsettet er mye stivere. Muligens har sistnevnte erfaring også noe med å gjøre at de relativt komfortable sportsstolene nå er byttet ut i noen som ligner mer på dem man finner i rallybiler. Så voldsomme er de at du må skyve setet tilbake før du setter deg og kjører det fram i skikkelig kjøreposisjon.

    3,5 bar

    På veien bort til banen rister det en god del og eksosanlegget gir fra seg masse brumming. Motoren er svært responsiv og til tross for et ganske friskt effektuttak, 180 hestekrefter fra 1,4 liter, og et ladetrykk på kraftige 3,5 bar, er turboforsinkelsen lite plagsom.

    7,7 sekunder

    Dreiemomentet har steget til 272 newtonmeter og 0-100 går på 7,7 sekunder. Selv om man kjenner at denne bilen er en del raskere, er det først og fremst kjøreegenskapene som imponerer. Både balanse og presisjon er betydelig bedre uten at ESP-systemet må gripe inn noe oftere av den grunn. Også selve grepet imponerer. Et lite forbehold tar vi imidlertid for dekkutrustningen. Vanlige Abarhts gummi ble rimelig varm etter hvert som rundene ble mange.

    Bremser

    Apropos temperatur, og nei, det skal ikke handle om showpikene nå, bremseredskapen er også oppgradert på essesse-kittet. Både klosser og skiver er av typen ”high performance” som tåler et langt større antall celcius før ting begynner å svikte. Kjekt, for sporvalget(skjønt, noe særlig valg var det egentlig ikke) ble ikke akkurat ideelt da vi kom i 140 inn mot en krapp venstresving og forbremsene lot småsøsknene på bakhjulene ta seg av det meste av jobben.

    Ikke til Norge - ennå

    Fiat-politiet passet på, med en Alfa Romeo 156 GTA Vis mer


    Noen priser på disse bilene kan vi dessverre ikke bringe dere. Selv om Fiat-importøren er optimistisk, gjelder det først å få på plass en Abarth-forhandler her i landet. Strenge krav om lokalenes størrelse og fasiliteter gjør nemlig at akkurat det kan ta en stund. Det skal for eksempel være mulig, av "eksklusivitetshensyn", for kunden å følge service på egen bil gjennom et stort plexiglass mot verkstedet. Så får vi se hvor mange som kommer til å benytte seg av det.

    Esseesse blir tilgjenglig fra neste år, altså i god tid for norske interessenter.

  • Store bilder kan du se her.
  • Her finner du mer Fiat-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder