BANEKJØRING: Bajasdag med Porsche

Porsche hadde rigget opp en drømmedag for sportsbilentusiaster på Vålerbanen. 20 biler ble fraktet til Våler fra fabrikken i Tyskland og stilt til disposisjon for gassglade nordmenn. I forkant spiste vi Grete Rhode-mat og jogget for at kroppen skulle bli lettest mulig. Man ofrer seg litt for størst mulig fart.

BANEKJØRING: Bajasdag med Porsche

  1. Store bilder fra kjøredagen på Vålerbanen
911 Carrera 4S med 345 hestekrefter. Vis mer


Drømmedag er egentlig ikke i nærheten av å være et dekkende begrep. Synet av denne rekken med biler med tenningsnøkkelen på plass var en påkjenning. I denne sammenhengen må det tolkes positivt og iveren etter å komme i gang ble ganske hurtig altoverskyggende.

Først på programmet ble det gitt noen formaninger om blant annet at bilene ikke skal krasjes. Instruktører var med hele tiden og plukket bort uvaner, og sørger for at sitteposisjon, sporvalg, rattgrep og kjøreteknikk ble forbedret for hver runde. Etter å ha lidd oss gjennom glattkjøring og diverse øvingsopplegg var vi klare for frikjøring.

911 Carrera 4S

Vi starter med den oransje firehjulstrekkeren. Den har bremser fra 911 Turbo og det normale interiøret har måttet vike for ekstreme bøtteseter og veltebur. Motoren har en lett effektoppgradering til 345 hestekrefter som man kan velge fra ekstrautstyrslisten. Lyden er hissig og det verker etter å komme i gang. Alle bilene er utstyrt med elektronisk stabilitets program PSM, av onde tunger også kalt premenstruell, og tyskeren i passasjersetet er ikke spesielt interessert i at PSM skal deaktiveres. Det går fort likevel. Den skyter fart som en rakett og den støste utfordringen er svingene. Bremser du for sent med en 911 understyrer du rett ut av svingen. Det samme gjelder hvis du gir gass for tidlig i svingen. Vekten flytter seg da vekk fra forhjulene med det resultat at de slipper. Det går fortere og fortere og iherdige forsøk på å holde følge med turbo-modellen foran krones ikke med hell. Den er for sterk, men det er den vi skal kjøre nå. Prisen på 911 Carrera 4S starter på 1.350.000 kroner.

911 Turbo

911 Turbo med 450 hestekrefter. Vis mer


Normalt har 911 Turbo 420 hestekrefter og 560 newtonmeter. Denne testbilen er oppgradert til Turbo S med 450 hestekrefter og 620 newtonmeter. 0 til 100 går unna på 4,2 sekunder og 0 til 200 på 13,6. Toppfarten er 307 kilometer i timen. Firehjulsdrift hører også med. Denne bilen har så mye krutt i hekken at det er med en viss respekt vi brenner i vei. Draget er jevnt og fint, og hestesparket vi ventet på kom ikke. Det skyver hardt ifra og Turbo-bilen er overraskende enkel å håndtere. Selv med klassens skjeveste vektfordeling er den nøytral og enkel på banen. De enorme kreftene leveres kontrollert til alle hjul og i svingene kjenner vi alle hjulene løsne fra asfalten. Du kan justere med gasspedalen hvor langt ut mot kanten du vil at bilen skal vandre sidelengs, og selv uten erfaring fra 911 Turbo fikk vi dette greit til. På den korte langsiden på Vålerbanen var det ikke vanskelig å klare 200 kilometer i timen.

Det var en stor opplevelse å kjøre 911 Turbo. Det som vil bli husket lenge er følelsen vi fikk når ren motoreffekt rev løs fire voldsomme dekk fra underlaget. Prisen på 911 Turbo starter på 1.800.000 kroner for varianten med 420 hestekrefter.

911 Carrera S

911 Carrera S med 355 hestekrefter. Vis mer


Dette er den nyeste 911-modellen som vi også har testet på DinSide fra før. Testen finner du på denne lenken. Da kjørte vi med manuelt gir og koste oss med det. På banen ble vi degradert til en automatgiret bil. Det dreper litt ytelser, men 355 hestekrefter fungerer godt likevel og bilen er enkel å håndtere. Du kan bruke venstrefoten til å holde deg på plass med og konsentrere deg 100 prosent om gass og brems. Den nyeste 911 er en fryd på banen og henger forbausende godt med Carrera 4S som ligger foran. Den nye modellen er også mindre følsom for førerfeil enn de to andre 911ene vi kjørte tidligere på dagen. Prisen på bilen starter på 1.350.000 kroner.

Cayenne Turbo i Terrenget

Cayenne Turbo med 450 hestekrefter. Vis mer


Vår hvite Cayenne Turbo med 450 hestekrefter og dekk i dimensjonen 275/40-20 høres ikke ut som den helt store feltvogna, men så feil kan man ta. Med mønsteret i dekkene fullstendig tette med gjørme går det over stokk og stein omtrent uten problemer. En dyp vanngrop var den største utfordringen, men etter mye jobbing med å fordele krefter til dekkene som har grep, graver den seg opp på tørt land igjen. Cayenne har permanent firehjulsdrift hvor effekten fordeles kontinuerlig til de hjulene som har best grep. Den har også lavgirserie og sperre på senterdifferensialen. Vi kan bekrefte at kraftoverskuddet på hjulene blir tilstrekkelig med 450 turbohester gjennom en reduksjonsgirkasse. Kjøreturen på landeveien var også noe som festet seg i hukommelsen. Dette er en stor bil som veier godt over to tonn. Motoren gjør selvsagt bilen overraskende sprek, men også de tre demperinnstillngene er med på trylle frem sportskvaliteter. Dette er den SUVen på markedet med de desidert beste egenskapene totalt. Det beviste den også på demonstrasjonsrundene på banen med en Porsche testkjører bak rattet og fem mann totalt i bilen. Ingen terrengbil holder følge med Cayenne Turbo her. Prisen på denne starter på 1.850.000 kroner.

Denne dagen var en kjøreopplevelse av de helt store. Vi var også en armlengdes avstand fra en Carrera GT og en GT2 med motoren i gang, men dette var ikke biler til fri disposisjon dessverre. Det kan ha noe med hva de koster. Her hjemme koster en Carrera GT med V10-motor og 612 hestekrefter 5.300.000 kroner. En 911 GT2 setter deg tilbake med 2.375.000 kroner.

Store bilder av opplevelsene finner du her.

Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder