De aller fleste nye biler beskytter forsetepassasjerene med frontkollisjonsputer, sidekollisjonsputer, hodekollisjonsputer og pyrotekniske beltestrammere. Enkelte bilmodeller kan i tillegg skilte med knekollisjonsputer og setekollisjonsputer. Bakseteavdelingene derimot, er som regel preget av en langt mer beskjeden satsing på sikkerhetsutstyr. DinSide tror forklaringen er å finne i kollisjonstest-instituttenes prioriteringer. Foto: Peugeot
De aller fleste nye biler beskytter forsetepassasjerene med frontkollisjonsputer, sidekollisjonsputer, hodekollisjonsputer og pyrotekniske beltestrammere. Enkelte bilmodeller kan i tillegg skilte med knekollisjonsputer og setekollisjonsputer. Bakseteavdelingene derimot, er som regel preget av en langt mer beskjeden satsing på sikkerhetsutstyr. DinSide tror forklaringen er å finne i kollisjonstest-instituttenes prioriteringer. Foto: PeugeotVis mer

Baksetet ikke lenger tryggest

En voldsom sikkerhetsutvikling på forsete-fronten har ført til at forsetene nå har blitt det tryggeste stedet å sitte for voksne.

Det hevder i hvert fall professor Lynne Bilston ved Neuroscience Research Australia.

- Vi kunne ha spart flere liv og forhindret flere skader hvis vi la like stor vekt på bilers bakseter som på forsetene, skriver Bilston i en pressemelding.

Tryggere foran - men ikke bak

Bilston har sammenlignet risikoen for skader i for- og baksetene i biler produsert i perioden 1990 til 1996 med "nyere biler". Hun hevder å kunne påvise en signifikant lavere forekomst av hode-, bryst- og mageskader for forsetepassasjerene i de nyeste bilene. Men når det kom til baksetepassasjerene, fant forskningsinstituttet ingen tilsvarende nedgang i denne typen skader.

Bilston hevder at det faktisk var tryggere å sitte i baksetene i eldre biler, men at overnevnte utvikling har ført til at det i nye biler har blitt tryggest å befinne seg i forsetene. Unntaket er barn, som ifølge Bilston sitter tryggest i baksetene både i eldre og nye biler.

Revolusjon foran

Frontkollisjonsputer for fører og passasjer. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer


DinSide er ikke spesielt overrasket over Bilstons funn. De siste 10-20 årene har det nemlig skjedd en sikkerhetsmessig revolusjon på forsete-fronten. Resultatet er at forsetepassasjerene i de aller fleste biler i dag beskyttes både frontkollisjonsputer, sidekollisjonsputer, hodekollisjonsputer og pyrotekniske beltestrammere.

Stadig flere biler blir også utrustet med knekollisjonspute på førersiden. Det finnes også enkelte eksempler, blant annet hos Lexus, på knekollisjonsputer på passasjersiden.

Enkelte merker, deriblant Lexus og Toyota, leveres nå også med setekollisjonsputer som skal bidra til å holde passasjeren på plass i setet. Lexus har også utviklet frontkollisjonsputer med to kamre for forsetepassasjerer. Og Citroën har ved hjelp av et fast rattnav utviklet en assymetrisk frontkollisjonspute for føreren.

Nakkeslengbeskyttelse

Det europeiske kollisjonstest-instituttet Euro NCAP har siden våren 2009 gjennomført nakkeleng-tester. Men kun av forsetene. Foto: Euro NCAP Vis mer


Så godt som alle frontkollisjonsputer er i dag adaptive, noe som innebærer at gassfyllingsgraden avpasses etter kollisjonens alvorlighetsgrad. I tillegg har de aller fleste forseter i dag en eller annen form for aktiv nakkeslengbeskyttelse, noe som vanligvis betyr at hodestøttene flyttes opp og frem ved påkjørsel bakfra.

Dagens forsetepassasjerer er altså omgitt av passivt sikkerhetsutstyr.

Ingen revolusjon i baksetet

I bakseteavdelingen har det derimot skjedd svært lite. Riktignok begynner det å bli mange år siden vi sist gang så en ny bilmodell med et topunktsbelte i baksetet og manglende hodestøtter. Det betyr at alle nye biler i dag beskytter baksetepassasjerer med trepunktsbelter og hodestøtter for samtlige baksetepassasjerer. Baksetepassasjerene vil også vanligvis beskyttes av hodekollisjonsputer, som i de fleste bilmodeller dekker både de fremre og de bakre sidevinduene.

Hodekollisjonsputer (foran vinduene) og sidekollisjonsputer. Som bildet viser, er det ingen ting i veien for å utruste baksetene med sidekollisjonsputer. Men svært, svært få bilmodeller er tilgjengelige med slike som standardutstyr. Foto: Mercedes-Benz Vis mer


Sistnevnte vil imidlertid kun ha effekt ved sidekollisjon. Og pyrotekniske beltestrammere hører til sjeldenhetene for den som sitter i baksetet. Det samme gjelder sidekollisjonsputer. Og vi har ennå ikke vært borti noen bilmodell som tilbyr aktiv nakkeslengbeskyttelse for baksetepassasjerene.

Ukomplisert

Aktiv nakkeslengbeskyttelse er relativt ukomplisert teknologi og det hadde derfor ikke vært noe stort problem for bilprodusentene å plassere slik teknologi også i baksetene. Det hadde heller ikke vært teknisk problematisk å beskytte baksetepassasjerene med sidekollisjonsputer og pyrotekniske beltestrammere.

Hvorfor monteres ikke slikt sikkerhetsutstyr i baksetene?

Hvorfor kom de så sent?

Fords bilbeltekollisjononsputer. Skal beskytte baksetepassasjerer ved frontkollisjon. Men hvorfor ble de ikke oppfunnet - og tatt i bruk - for lenge, lenge siden? Foto: Ford Vis mer


Ford viste i fjor høst en ny kollisjonspute-teknologi, bilbeltekollisjonsputer. Disse er, som den første kollisjonspute-teknologien, ment å beskytte baksetepassasjerer ved frontkollisjon. Men foreløpig har vi ikke sett teknologien i noen Ford-modeller her i landet.

Og hvorfor har ikke for eksempel Mercedes-Benz, Toyota eller Volvo - som alle har fremstått som pionerer på sikkerhetsområdet - funnet opp denne teknologien - og innført den - for mange, mange år siden?

Trist logikk

Vi er redd for at svaret på overnevnte spørsmål er like logisk som trist: "Det koster penger". Årsaken til at bilprodusentene i liten grad har satset på sikkerhet for baksetepassasjerene, er rett og slett økonomiske betraktninger. Kombinert med at det har vært lite å hente for den som har vært villig til å bruke penger på dette området.

Testes ikke

Knekollisjonspute på passasjerplass. Foto: Wieck/Delphi Vis mer


For hva er det som kjennetegner verdens kollisjonstest-institutter? Jo, de legger all vekt på forsete-passasjerene. Riktignok skal Euro NCAP ha ros fordi de tester sikkerheten for småbarn plassert i baksetene. Men her snakker vi om et 18 måneder og et 3 år gammelt barn festet i barneseter. Euro NCAP gjør altså ingen tester som kan si noe om sikkerheten for en voksen plassert i baksetene. Og oss bekjent er det ingen av de andre store kollisjonstest-instituttene i verden som gjør det heller.

Ville gitt umiddelbare resultater

Rent kynisk har altså bilprodusentene ingenting å hente i form av poeng eller stjerner ved å satse på baksetesikkerhet for voksne eller store barn. Hadde Euro NCAP begynt med dette i morgen, tør vi spå at det samtlige bilprodusenter med respekt for seg selv i løpet av kort tid hadde begynt å utstyre baksetene i sine bilmodeller med pyrotekniske beltestrammere, sidekollisjonsputer og nakkeslengbeskyttelse. Deretter ville de ha satt ned arbeidsgrupper som hadde fått i oppdrag å utrede hvordan baksete-sikkerheten kunne styrkes ytterligere.

Men først må tydeligvis kollisjonstest-instituttene gjøre sin del av jobben.

Kilde: Neuroscience Research Australia, dinside.no

Les også:

  • Kollisjonsputens historie
  • Ford med ny kollisjonspute-teknologi
  • De sikreste og farligste bilene
  • De sikreste barnesetene
  • De ville ikke ha klart det i dag
  • DinSide Motors juveler