Peugeot 107 er en av trioen - sammen med Toyota Aygo og Citroën C1 - som er blitt evaluert til tre stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest. Dette tross nylig gjennomført oppgradering. Foto: Peugeot
Peugeot 107 er en av trioen - sammen med Toyota Aygo og Citroën C1 - som er blitt evaluert til tre stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest. Dette tross nylig gjennomført oppgradering. Foto: PeugeotVis mer

Aygo, 107 og C1 faller gjennom

Mange lurer på hvor trygg man egentlig kan være i en liten bybil. Svaret er at det varierer.

Uansett hvor bra score en liten bil oppnår i kollisjonstestene fra Euro NCAP må man alltid huske på at man ikke kan sammenligne resultatet direkte med de fra større biler. Det er nemlig alltid en fordel å være i bilen som er størst og tyngst ved et sammenstøt.

Denne slår knock-out på alle i klassen

Eldre biler ansiktsløftet

Men innenfor kategorien minibiler (altså den minste kategorien på markedet), er det også forskjeller.

Det siste resultatet fra Euro NCAP avdekker nemlig en svært viktig ting:

Det er ikke lenger nok å oppdatere utseendet og legge til en del utstyr på en bil som har en aldrende konstruksjon. Da holder nemlig ikke modellene tritt med utviklingen sikkerhetsmessig.

Og det er altså det Toyota, Peugeot og Citroën har gjort i år med modellene Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1.

Trillingene ble første gang introdusert i markedet i 2005 og fikk dengang det som var ansett som et tilfredsstillende resultat i Euro NCAPs kollisjonstest, som etterhvert har utviklet seg til å bli en sikkerhetsevaluering.

Baksetet ikke lenger tryggest

Tre stjerner

Det resultatet kan imidlertid ikke sammenlignes med dagens, fordi testprosedyrene har hardnet til og blitt flere. I dette tilfellet er Aygoen som ble testet en god del sikrere enn den fra 2005 også; Euro NCAP har nemlig testet en versjon med sikkerhetsutstyr som først blir standard fra juli 2013: Sidekollisjonsputer, hodebeskyttende kollisjonsputer, Isofix-fester for barnesete, ESC (antiskrens) og setebeltevarsler.

Men likevel: etter syv år uten vesentlige konstruksjonsmessige forbedringer gikk det som det måtte gå; dommen har falt og det ble bare tre stjerner av fem mulige.

Det er for dårlig.

I testen fikk bilene 68 prosent score i voksenbeskyttelse. Det er slett ikke bra nok i våre dager, og spesielt det dårlige resultatet i nakkeslengbeskyttelse slår ut. Når det gjelder barnebeskyttelse, viste den seg å være ganske bra, men uklar informasjon til fører angående aktivering/deaktivering av kollisjonspute på passasjersiden, trakk ned her.

Her ser du selve krasjtesten:


Slem mot gående

Fotgjengere som måtte bli påkjørt kan i første omgang bli lurt til å tro at det ikke gikk så verst - de nye støtfangerne får nemlig godt skussmål av NCAP-organisasjonen. Men så kommer det ublide møtet mellom kropp/hode og panser/frontrute på bilen, og da går det ikke så bra. Her finnes flere oransje og røde soner i testen og totalt får ikke trioen Aygo/C1/107 mer enn 53 prosent score i dette kapitelet. Så da ryker automatisk én stjerne bare der.

71 prosent score for sikkerhetssystemer er heller ikke noe å rope hurra for.

Sikkerhetsutstyret du bør ha

up! mye bedre

Totalt altså, tre stjerner for de tre småbilene og for den sikkerhetsbevisste finnes det bedre valg. Allerede Kia Picanto fikk fire stjerner, men Volkswagen up! og søsknene Skoda Citigo (og Seat Mii, som ikke importeres til Norge), beviser at også disse veiens småknøtt kan følge teknologiutviklingen med sikre konstruksjoner og rikholdig sikkerhetsutstyr. De fikk nemlig fem stjerner og gjennomgående god score.

Da bør valget være klart for den som skal skaffe seg bil i dette segmentet, hvor man allerede i utgangspunktet sitter noe mer utsatt til enn i større kjøretøyer.

Den fullstendige evalueringen kan du se her.