Bildet er manipulert. Foto: Automedia
Bildet er manipulert. Foto: AutomediaVis mer

Avslørt

Selv om E-klasse er en populær sedan, er det nok stasjonsvogn mange betrakter som det riktige valget.

E-klasse sedan er allerede vist og vi skal testkjøre den vært øyeblikk. Stasjonsvogn kommer helt sikkert og spionbilder har mer eller mindre avslørt det meste. Vi har likevel sammen med fast partner på dette, Automedia, laget et bilde som viser resten. Selv om det aldri er helt sikkert at det er 100 prosent riktig, er vi denne gangen rimelig sikre på at denne illustrasjonen viser den fulle sannhet.

Ny elektronikk

E-klasse sedan kommer med en rekke nytt utstyr. Blant annet Adaptive main beam assist. Dette slår fjernlyset av og på i forhold til møtende trafikk. Den får også vinglevarsler, skiltleser som viser veiskilt i instrumentpanelet (dette har også Opel Insignia og BMW 7-serie), nattkamera som lyser opp fotgjengere (dette har også BMW 7-serie) og trøtthetsvarsler.

Den får også en nødbremsassistent som forlader bremsesystemet og i ytterste konsekvens bråbremser for deg for å redusere smellen hvis du ikke følger med. I tillegg får den Presafe som forbereder bilen på krasj.

Bildet er manipulert. Foto: Automedia Vis mer


Motorer

Vi regner med at sedan og stasjonsvogn får de samme motorene. I første omgang er det snakk om E 220 CDI. Denne modellen har 170 hestekrefter og vil som stasjonsvogn antagelig koste noe over 500.000 kroner. Videre kommer E 250 CDI med 204 hestekrefter og E 350 CDI med 231 hestekrefter. Bensinutvalget vil strekke seg fra 204 til 388 hestekrefter. E 63 AMG kommer senere. Det samme gjelder E 200 CDI.

E-klasse stasjonsvogn vises i Frankfurt til høsten, og kommer til Norge etter det.

Her finner du prisene på E-klasse sedan.