Avslørt, eller oppdaget?

Enten du liker det eller ikke – den røde Ferrarien du kjører forteller omverdenen at du sannsynligvis tjener ti ganger så mye som sjåføren i bilen bak eller foran.

Gjennomsnittsinntekten for de som har kjøpt Ferrari i løpet av de siste ti årene er i underkant av 3 millioner kroner. De som kjører Porsche tjener i snitt mye mindre, bare 1,2 millioner kroner. I gjennomsnitt har bileiere en inntekt på 329.000 kroner.

Statistisk sentralbyrå(SSB) har samlet og satt sammen forskjellige statistikker som forteller litt om kjøpere av forskjellige bilmerker.

Morgan-eiere er gamle

Nesten 6 av 10 Morgan-eiere er å finne i aldersgruppen 50-69 år. Også 45 prosent av Jaguar-kjøperne befinner seg i den aldersgruppen.

MG er det bilmerket med høyest andel av eiere under 30 år. Andre merker med tiltrekningskraft på yngre kjøpere er BMW, Lancia, Alfa Romeo og Porsche.

Mange røde

28 prosent av kvinnelige bilkjøpere foretrekker at bilen er rød, eller i en nyanse av rød. Halvparten av alle biler registrert i perioden har denne fargen.

De som tjener mest fortrekker biler som er svarte, og vil helst ikke ha biler som er røde eller hvite.

Guttebiler

Guttemerker er Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes, Morgan, Volvo og Saab, der over 80 prosent av eierne er menn. Enda mer ekstremt; Ni av ti Jaguar-, Porsche- og Ferrari-eiere er menn.

Kvinner velger merker som Fiat og Daihatsu. Også Seat og Suzuki scorer høyt blant kvinner.

Hvem som kjøper hvilke biler kan du lese mer om i SSB-Magasinet.