Vis mer

Avensis-konkurrent fornyes

Oppgradert utseende, motorer og understell på en allerede stilig Mazda 6.

Vi synes det bare var forleden dag vi kjørte siste generasjon Mazda 6 for første gang, men neida - det er faktisk blitt over to år siden, og bilen hadde première på Frankfurt-utstillingen i september 2007. Som mange andre var vi imponert over den markante designen som gir bilen en spenstig personlighet.

Begrenset ansiktsløftning

Vi kunne ikke se at det skulle være nødvendig å forbedre det allerede vellykkede utseendet, og Mazda har da heller ikke foretatt noen spektakulære grep. Nye front- og baklykter er riktignok på plass, men disse bidrar bare til marginalt å forsterke formspråket som allerede benyttes - som vi ikke kan se er blitt forringet, heldigvis. Mazda 6 trenger for så vidt en vitamininnsprøytning nå; med 1.352 registrerte eksemplarer i 2009, ned fra 1.940 i 2008 er avstanden stor opp til ledertrioen i mellomklassen, Toyota Avensis (4.044 biler), Ford Mondeo (3.466 biler) og VW Passat (3.210 biler). (Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken).

Seks motorer

Det er gjort en del endringer på motorsiden, der man vil finne seks alternativ. Den lakoniske pressemeldingen nevner en ny, kraftig toliters bensinmotor med direkte innsprøytning og god drivstofføkonomi. De eksisterende 1,8- og 2,5-litersmotorene er blitt oppgradert.

Når det gjelder diesel nevnes tre alternativer, alle med 2,2 liter slagvolum og med effekt fra 129 til 180 hestekrefter (fra 125 til 185 hk idag).

Forbedret aktiv sikkerhet

Mazda presiserer at den fornyede mellomklassebilen har fått et nytt oppsett på understellet og at den har fått flere aktive sikkerhetssystemer, blant annet svingbare, adaptive frontlykter og bakkestartassistent. Ifølge produsenten er den oppgraderte Mazda 6 en av de bilene i segmentet som er sikrest å kjøre, og samtidig mest lettkjørt.


Mazda 6-design: En intrikat historie

Her er hvordan vi beskrev forklaringen på bilens design etter lanseringen: Sjefsdesigneren, Youichi Sato, gikk grundig til verks i sitt foredrag om hvordan han med formgivningen av nye Mazda 6 har villet utkrystallisere en rendyrket japansk design. Sato-san forklarte for oss hvordan han og designer-teamet hadde hentet frem det han beskriver som rendyrket japansk design fra tre komponenter som ligger dypt i japansk kultur, tradisjon og formspråk: 1) Yugen - som har med harmonien mellom bestanddelene i et landskap og de naturlige omgivelsene å gjøre; 2) Rin - som dreier seg om verdighet, som i Japan inkluderer viljestyrke og målbevisst konsentrasjon (symbol: samuraisverdet); 3) Seichi - hvilket betyr raffinert og nøyaktig.

En skarp og kompakt utseende design som inneholder en subtilt nyansert balanse mellom kraft, eleganse og rolig autoritet er resultatet. Vi, og mange med oss, synes det fungerer bra.

Den fornyede Mazda 6 kommer i salg til våren.