<b>Katta ute av sekken:</b> Slik tok Jaguar XE seg ut på scenen i Earls Court under avdukingen.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Katta ute av sekken: Slik tok Jaguar XE seg ut på scenen i Earls Court under avdukingen. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Avduket: Jaguar XE

Her er smør-og-brød bilen fra Jaguar som mange har ventet på.

LONDON: På et fullstappet arrangement i London i går kveld rev Jaguar duken av sin nye innstegsmodell, en bil de har lagt enorme ressurser i å utvikle.

Bilen inneholder en rekke elementer som Jaguar benytter for første gang, noe som er et resultat av at de har investeringsvillige eiere i indiske Tata.

Jaguars egen X-Type har for lengst avgått med døden, og trengte sårt en arvtaker. Her er den.

Dermed får også BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes-Benz C-klasse og Lexus IS en ny konkurrent i segmentet for mellomstore premium familiebiler.

Jaguar viser virtuell frontrute

Kjent design

Det er ikke først og fremst med designen at Jaguar har strukket strikken denne gangen. Likheten med storebror XF er ikke til å feie under teppet. Likheten finner vi også i at XE er en bli som skal trigge den kjøreglade bilkjøperen.

Dette gjør likevel ikke XE til en sportsbil, men en sportslig bil.

Tidenes raskeste og sprekeste Jaguar

Det er egenskaper bilen ikke blir alene om. Så godt som alle konkurrentene trekker kjøreglede frem som et av de viktigste salgsargumentene, så Jaguar bør prestere godt for å holde tritt med resten av bilene i segmentet.

Bilen er formet som en sedan, men med en tidlig hellende taklinje som på en kupé. Derav navnet sportssedan. Dette er også et form som spiller på lag med luftmotstanden, og med en cd-verdi (luftmotstandskoeffisient) på 0,26 er XE faktisk den mest aerodynamiske gatebilen Jaguar noen gang har laget.

Se utvendige bilder:

KJENTE TREKK: Vi ser mye av storebror XF i nye XE. Foto: Jaguar
Katta ute av sekken: Slik tok Jaguar XE seg ut på scenen i Earls Court under avdukingen. Foto: Fred Magne Skillebæk
FOLKSOMT: Det blir trangt om plassen når 3000 mennesker samles på et og samme sted for å se den samme bilen. Foto: Fred Magne Skillebæk


To motoriseringer

Til å begynne med lanseres XE med to alternative motorer. Den sterkeste er en hissig 3-liters V6 som yter 340 hestekrefter, fra et dreiemoment på 450 Nm. Denne er hentet rett fra sportsbilen F-Type.

Den mest spennende motoren er likevel en helt ny 2-liters diesel som også er utviklet av Jaguar selv.

Med et dreiemoment på 380 Nm som genererer 163 hk på det meste, er dette en typisk motor for det norske markedet.

At maskinen har et CO2-utslipp som ligger på skarve 99 gram per kilometer er også med på å gjøre bilen mer norgesvennlig. Jaguar XE har med dette sammen med Lexus IS klassens laveste utslipp, noe som er med på å trekke prisen i riktig retning - til det lavere.

Modulært, modulært, modulært

Dette er et hyppig brukt ord i bilbransjen for tiden. Alt skal lages for å være så fleksibelt som mulig. Så også når det gjelder motorer. Jaguar har derfor laget den nye motoren på samme oppskrift som BMW, med en modulær motor hvor salgvolumet er en halv liter per sylinder.

Fire sylindre gir dermed et samlet slagvolum på to liter, men hva blir det neste? Amerikanerne som var tilstede trakk slutningen om en V8 på fire liter. Ingen umulighet, svarte Jaguar-folket.

For Europa er antagelig en tresylindret løsning med 1,5-liters slagvolum mer interessant. Heller ikke dette så de som utenkelig.


Testet: Jaguar F-Type

2 + 2 + 2

Ikke bare kommer bilen med to motoralternativer, det blir også to alternative girkasser å velge mellom. Begge motorene kan fås med en 8-trinns automatkasse, med hendler bak rattet og sport-modus.

I tillegg kan dieselmotoren leveres med en 6-trinns manuell kasse, og det er med denne løsningen Jaguar har klart å krabbe ned under den magiske utslippsgrensen på 100 gram.

Når det gjelder drivhjulene er Jaguar en smule vage i sine uttalelser, for XE kommer i utgangspunktet som en ren bakhjulsdreven bil. På spørsmål om den vil få firehjulsdrift får vi et uventet svar.

Da trekker de nemlig selv frem ryktene om at Jaguar kommer med en SUV basert på samme plattform, og at det dermed ikke vil være nødvendig med en XE med firehjulsdrift.

Men kommer det en SUV fra Jaguar da, spør vi. Det spørsmålet ønsket ingen i Jaguar å svare på, noe vi må anta var en bekreftelse god nok.

LETTVEKTER: 75 % av skallet er laget av aluminium. At det benyttes stål i den siste andelen handler om å få riktig vekt på riktig sted. Foto: Jaguar Vis mer


Lettvekter

Jaguar og Land Rover har satset knallhardt på aluminium i sine nyeste kreasjoner, med nye Range Rover som et godt eksempel. Dette er en nødvendighet ettersom vekt er forbruket og utslippets fiende nummer en.

Til nye XE har Jaguar derfor laget en fleksibel (modulær) plattform og et karosseri som nesten utelukkende er av aluminium.

Noen deler i bakre del av bilen er likevel byttet ut med stål for å skape en vektbalanse så nær 50/50 som mulig. Skulle de finne på å putte en batteripakke bak i en mulig fremtidig hybridutgave, så har de full mulighet for å erstatte stålplatene med aluminium for å lette hekken igjen.

I sin nåværende form har XE 75 prosent aluminium, og resten stål. Dette gjør at hele skjelettet kun veier 251 kilo, før de utvendige panelene monteres. Komplett, uten lakk, veier det hele 342 kilo.

Jaguar E-Type gjenoppstår

Hjelpesystemer

Ettersom Jaguar sikter mot de øvrige premiumbilene, så må de gjøre det på alle punkter. Også når det kommer til sikkerhet. De har derfor lagt hodet på fatet og sagt at de skal oppnå fem stjerner hos Euro NCAP.

Første bud har derfor vært å implementere alle nødvendige sikkerhetsanordninger som kreves for å få fem stjerner. Eksempelvis betyr manglende autobrems automatisk trekk av en stjerne.

- Vi jobber rett og slett litt i blinde, forteller Nick Miller, ansvarlig for modellprogrammet i Jaguar.

Han sikter til at regelverket for maksimal poenggivning fra Euro NCAP ikke er de samme når en bil påbegynnes som når den er ferdig. Derfor er dette noe av det siste de må ta i betraktning når en bil utvikles, som igjen skaper mye hodebry.

Se bilen innvendig:


Stasjonsvogn?

Hvorvidt XE kommer som en stasjonsvogn er ubekreftet, men Jaguar er smertelig klar over at store deler av markedet heller den veien.

Enn så lenge må du ta til takke med sportssedanen, dersom du ønsker deg en XE.

Det betyr at du har 455 liters bagasjerom å fylle før du slår ned seter. Disse kan legges ned i en 40:20:40 splitt, og må således sies å være fleksibelt. De har også vært bevisst på takhøyden i baksetet, og har laget en bil som bør ha plass for de aller fleste.

Dette har de fått til blant annet fordi bilen er relativt bred, bredere enn sine konkurrenter. Dermed blir ikke ytre del av taket over dørene et problem, som på en del andre biler.

Full kobling

FOLKSOMT: Det blir trangt om plassen når 3000 mennesker samles på et og samme sted for å se den samme bilen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Jaguar har valgt "å ta en BMW" når det gjelder underholdningssystemet. Smarttelefonen kan kobles sammen med bilens system gjennom egenutviklede løsninger. De har med andre ord valgt ikke å gå for Apples CarPlay, eller Google Play.

- Vi har gjort avtaler for de to systemene, men dette kommer først på senere modeller, forteller Peter Virk, sjefen for tilkoblede teknologier og applikasjoner i Jaguar.

Årsaken er med andre ord at XE har vært påtenkt såpass lenge at det på et tidspunkt var for sent å snu.

XE har i likhet med sine slektninger fått et stereosystem fra Meridian, vel og merke dersom du er villig til å betale for det. Alt styres fra en 8-toms skjerm i midtkonsollen, noe som også er tilfellet for telefonen din, dersom du har koblet den til.

XE er også koblet opp mot internett gjennom et eget SIM-kort. Dette kan passasjerene dra nytte av gjennom en egen wi-fi sone for opptil åtte enheter.

Les mer om Jaguar-SUV'en

Egen app

En interessant liten greie er at Jaguar også har utviklet en egen app til bilen. Gjennom smarttelefonen kan du fjernstyre en del funksjoner, som for eksempel å låse bilen opp og igjen.

I enkelte markeder vil det også bli mulig å starte og stoppe bilen for på den måten forhåndsvarme eller kjøle den. Temperaturen styrer du fra telefonen.

I denne app-en ligger det også andre funksjoner, som heving og senking av ruter, sporing dersom den blir borttauet eller stjålet, pluss en del andre funksjoner.

Alt i alt virker det som om Jaguar-folket har hatt det morsomt under utviklingen av XE, men vi må dessverre vente en stund før vi får se den på norsk jord.

Noen eksakt lanseringsdato er ikke spikret, men vi får oppgitt at det blir mot slutten av våren 2015.

Prisene er heller ikke ferdig utarbeidet, men Jaguar sier at den skal havne på cirka 35.000 euro i Tyskland. Så vet vi det.

Noen gang vurdert en brukt Jaguar?