<b>Q7 PLUSS:</b> Q8 blir en mer høytrangerende modell på rangsstigen hos Audi enn den mer voluminøse Q7 - som BMW X6 er i forhold til X5. Foto: AUTOMEDIA
Q7 PLUSS: Q8 blir en mer høytrangerende modell på rangsstigen hos Audi enn den mer voluminøse Q7 - som BMW X6 er i forhold til X5. Foto: AUTOMEDIAVis mer

Automedia: - Slik blir nye Audi Q8

Med kombikupé-fasong vil Audi Q8 bli en mer nøktern rival til blant annet BMW X6.

Automedia presenterer Audis design av den kommende Audi Q8, den mer kupé-lignende versjonen av nye Audi Q7. Den vil hos Audi få tilsvarende rolle som hos BMW X6 har i forhold til X5, eller som den nylig introduserte Mercedes-Benz GLE Coupé vil spille i forhold til den oppgraderte ML, som får navnet GLE.

Vi har tidligere omtalt en tilsvarende kommende modell av mindre dimensjoner: Audi Q6.

Ny plattform - konservativ design

For dem som blir skuffet over Audi Q7s konservative og uspennende design, finnes det ingen annen trøst enn at det er sannsynlig at neste bil ut vil få en mer nyskapende formgivning. Det er Ulrich Hackenberg, Audis sjef for forskning og utvikling, som sier at han og den nye sjefsdesigneren, Mark Lichte, kom for sent på banen til å kunne få noen innflytelse å snakke om på designen av Q7, men har kunnet bidra med noen nye grep på Q8 - både på eksteriøret og interiøret.

Lichte viste nylig på spektakulært vis hvordan han ser for seg Audis designfremtid - sjekk ut Audi Prologue-stasjonsvognen her!

MER KONSERVATIV: Audi Q7 er på vei ut i markedet. Her i den ladbare versjonen e-tron, som kommer noe senere. Foto: AUDI Vis mer


SUV-flaggskip

Audi Q8 vil være plassert høyere på rangsstigen enn Q7, noe nummeret også indikerer. Den vil altså være en tilleggsmodell med mer luksuriøst tilsnitt, kunn kraftig motorisering og - la oss anta det uten å ta for stor risiko: Høyere priser.

Den vil være noe lavere og få en noe mer dynamisk linjeføring enn den mer klassiske Q7. Den vil også få et høyere plassert hofteparti og smalere vinduer, men Automedia tror ikke de drar det så langt som BMW og Mercedes når det kommer til kupé-fasongen - som vi ser av bildet.

KONKURRENT: Mercedes-Benz GLE Coupé er allerede i produksjon. Foto: DAIMLER Vis mer


Strategisk viktig

Q8 er en integrert del av Audis strategi for videre vekst via flere nisjemodeller. Tidligere i år sa Audi-sjef Rupert Stadler: - Vi ser en hel del potensial, særlig i SUV-segmentet og da spesielt i den store luksus-kategorien.

OGSÅ I DET SMÅ: Automdia har også illustrert hvordan minstemann A1 vil kunne få en Q-variant - muligens i form av en slik Q2. Foto: AUTOMEDIA Vis mer


Nisjene i toppen fylles derfor og markedene der det kan bli volumer å snakke om er hovedsaklig Kina, Midt-Østen og USA. Q8 blir en stor SUV med en lengde på over fem meter og vil posisjoneres som en modell på nivå med flaggskipet A8, men med andre mulige bruksområder takket være sin høyreiste profil og større bakkeklaring. Samtidig vil mer spesielle versjoner av de mindre modellene også komme til for å utnytte potensialet i nisjer over hele produktspekteret.

LILLEBROR: Automedia har tidligere produsert denne kupé-aktige versjonen av Q5 - eller kanskje en SUV-versjon av A6? Uansett: Q6 er navnet, ifølge våre tyske Automedia-kolleger. Foto: AUTOMEDIA Vis mer


Ladbare versjoner

Motorisering vil starte med en 3.0 V6 og kulminere med en 4.0 V8 i en høy-ytelses RS-versjon. En ladbar hybrid kommer naturligvis også, i likhet med Q7 e-tron og det snakkes om en hel-elektrisk variant etter hvert.

Bilen er, som søskenet Q7, basert på den nye modulerbare langsstilte plattformen MLB, som for øvrig selv Audi A4, som kommer til høsten, vil ha som arkitekturgrunnlag. Denne plattformfamilien vil også bli å finne i tredje generasjon Porsche Cayenne, Bentley Bentayga, tredje generasjon VW Touareg, som vi omtalte i vår artikkel om nye spennende modeller som er på trappene. Det er dessuten sannsynlig at Lamborghinis første SUV siden Rambo-Lamboen LM002, Urus, også får MLB-basis.

VAR FØRST: BMW oppfant denne spesielle premium-SUV-nisjen med første generasjon X6, selv om Ssangyong hadde en mer rustikk SUV (Actyon), med samme typen fasong tidligere. Dette er andre generasjon, som ble lansert i 2014. Foto: BMW Vis mer


Under to tonn

Etter en lang periode der biler generelt la kraftig på seg i vekt på grunn av økte krav til komfort, utstyr, sikkerhet og lignende, har teknologisk utvikling de siste årene gjort det mulig å snu denne tendensen. Takket være utstrakt bruk av lettvektsmaterialer i tillegg til den mer smidige, modulerbare plattformens egenskaper, er faktisk Q7 blitt slanket med hele 300 kilo fra en generasjon til den neste, noe også Q8 vil nyte godt av. Basis-versjonen kan derfor komme til å veie mindre enn to tonn.

Ikke regn med å se noe til denne modellen før til neste år. Prismessig burde den være plassert noe høyere enn nye Q7, som nå er på vei ut i markedet til priser fra litt over 800.000 kroner (e-tron).