Automatgir

Fordi automatgirkasser gir økt CO2-utlipp, blir automatgir heretter - relativt sett - dyrere.

Vis mer
Vis mer


Automatgirkasser veier generelt mer enn manuelle girkasser. Fordi egenvekt er en av komponentene i dagens engangsavgift, utløser biler med automatgir høyere avgifter i allerede i dag.

Økt forbruk - økt CO2-utslipp

Nå erstattes altså slagvolumavgiften av en CO2-avgift, noe som fører til at automatgirkasser vil rammes enda hardere av avgiftssystemet. Automatgirkasser gir nemlig høyere forbruk enn manuelle girkasser. Og fordi forbruk har tett sammenheng med CO2-utslipp, vil automatgirkasser heretter bli svært kostbart ekstrautstyr. La oss se på noen eksempler:

Fra 187 til 213 gram

Med manuell girkasse slipper BMW 525d Touring kun ut 187 gram CO2 per kilometer. Derfor belønnes bilen av det nye avgiftssystemet med hele 38.000 kroner. Dermed går prisen ned fra dagens 577.000 kroner til 539.000 kroner (i teorien).

Med automatgirkasse koster bilen i dag 598.000 kroner - 21.000 kroner mer enn utgaven med manuell girkasse. Med automatgirkasse stiger imidlertid CO2-utslippene til 213 g/km (og egenvekten med 10 kilo). Dermed blir bilen bare omlag en tusenlapp billigere enn i dag - dieselmotor til tross. Det betyr at bilen etter nyttår vil koste 597.000 kroner (i teorien).

Dermed vil 525d med automatkasse etter nyttår i teorien koste 58.000 kroner mer enn samme bil med manuell girkasse.

BMW 525d Touring (187 g/km)
Pris i dag: 577.000 kr
Ny teoretisk pris: 539.000 kr
Differanse: - 38.000 kr
Differanse i prosent: - 6,6

BMW 525d Touring aut. (213 g/km)
Pris i dag: 598.000 kr
Ny teoretisk pris: 597.000 kr
Differanse: 1.000 kr
Differanse i prosent: - 0,2