<strong>DUELL:</strong> Manuell eller automat?  Foto: Per Ervland
DUELL: Manuell eller automat? Foto: Per ErvlandVis mer

Automatgir mot manuelt gir

KOMMENTAR: Debatten har pågått over mange år. Hva er egentlig best av manuelt gir og automatgir?

I lange tider har det vært slik at noen har foretrukket at bilen girer av seg selv, mens andre har sverget til den manuelle løsningen. Engasjementet og meningene har til tider vært sterke. Men mye har skjedd rent teknologisk de siste årene, og kanskje er det nå på tide å revurdere sitt standpunkt.

Egentlig finnes det ikke to, men minst fem hovedkategorier av ulike girkasser. Du har den tradisjonelle manuelle varianten, automatiserte singelkløtsjkasser, dobbelkløtsjkasser, konvensjonelle automatkasser med momentomformer og trinnløse girkasser. Noen variasjoner over disse løsningene kan du også finne.

For noen høres dette kanskje gresk ut, men grovt sett kan vi likevel dele disse opp i to kategorier; de hvor du må skifte gir selv, og de som skifter for deg. Den første kategorien utgjøres i dag i all hovedsak av kun den vanlige manuelle girkassen. Av sistnevnte type er den konvensjonelle automatkassen med momentomformer fortsatt vanligst. Slik sitter i alt fra småbiler til svære luksusbiler med kraftige motorer.

Automatkasse til Volkswagen Tiguan koster 27.000 kroner Vis mer


De siste årene har imidlertid dobbelkløtsjkassene blitt stadig vanligere. Mest utbredt er de hos Volkswagen, Audi og Skoda hvor de heter DSG eller S-tronic. Men også merker som Nissan, Ford, Volvo, Mercedes, Porsche, Ferrari og BMW har det på en eller flere av sine modeller. Disse girkassene har den fordelen at de kombinerer hurtighet og en sportslig følelse, med lavt drivstofforbruk og forholdsvis smidige egenskaper i hverdagen.

Les mer om dobbelkløtsj her.

Singelkløtsjgirkassene er i beste fall på vikende front og blir stadig mindre vanlige, hovedsakelig fordi giroverføringene blir tregere og mindre smidige enn med to kløtsjer. Fortsatt sitter de likevel i en del biler, blant annet hos Peugeot, Citroën og Smart.

De trinnløse girkassene har også utviklet seg en del. Audi har vært blant de fremste forkjemperne for dette og bruker løsningen fortsatt i flere modeller med forhjulsdrift. Fordelen med en slik løsning har vært at den ofte har medført noe lavere merforbruk enn en tradisjonell automatkasse, samtidig som de sømløse girskiftene og muligheten for å variere girutvekslingene avhengig av fart og gasspådrag har gagnet komforten. Flere andre produsenter bruker også denne løsningen, ikke minst i hybridbiler.

BMW leverer både manuelle girkasser, konvensjonelle automater og dobbelkløtsjkasser som her Foto: BMW Vis mer


Alt i alt er det liten tvil om at de automatiske løsningene har blitt klart bedre de siste årene, og det er kanskje dobbelkløtsjkassene som har sørget for det største spranget. Blant de heftigste sportsbilene er tendensen i alle fall klar, færre og færre er tilgjengelig med manuelle girkasser. Og blant de som er tilgjengelig med både manuell kasse og dobbelløtsjkasse, er mønsteret ganske entydig. Den manuelle varianten er både tregere og tørstere.

Les også: Nei, du trenger ikke SUV for å komme deg på hytta

Men i normale biler er nå fortsatt den manuelle løsningen den vanligste, og det skyldes vel ikke bare fordommer og gamle vaner. Fortsatt er det slik at en tradisjonell manuell løsning er rimeligst. I de fleste tilfeller, men langt fra alle, er de også mer drivstoffeffektive. Dersom vi holder biler med over normalt sterke motorer utenom, er de manuelt girede versjonene som regel raskere også. I alle fall på papiret. Men her finnes også det betydelig med unntak. Blant de sterkere bilene er det en tendens til at automatiske løsninger kommer bedre ut både med tanke på ytelser og effektivitet.

Når det gjelder kostnadsargumentet, vil dette slå litt spesielt ut i Norge. For hvorvidt automatkassen øker, eller i noen tilfeller senker, forbruket, vil påvirke CO2-avgiften og dermed også prisen på bilen. Prispåslaget for automatgir kan dermed variere enormt.

Hvordan ytelsene og forbruket påvirkes av den åttestegede automatkassen i BMW 5-serie, varierer fra motor til motor Foto: BMW Vis mer


La oss ta et par-tre eksempler. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI koster 27.000 kroner ekstra med en konvensjonell automatkasse. Audi A3 1.4 TFSI koster til sammenligning bare 12.000 kroner ekstra med en syvtrinns dobbelkløtsjkasse. For å gjøre forvirringen total kan vi nevne Volkswagen Caravelle 2.0 TDI som med tilsvarende dobbelkløtsjteknologi krever 44.000 kroner ekstra for den automatiske løsningen.

Det er med andre ord svært vanskelig å komme med noen generelle påstander om hvor mye ekstra automatgir koster. Ja, det er generelt sett vanskelig å komme med noen generelle påstander om dette i det hele tatt. For både ytelser, prispåslag, drivstoffeffektivitet, komfort og funksjonalitet varierer betydelig mellom de forskjellige teknologiene, og mellom modeller som benytter samme teknologi.

Les også: Elektronikk eller muskelkraft?

Audi A3 1.4 TFSI koster bare 12.000 kroner ekstra med automatgir, da i form av en dobbelkløtsjkasse Foto: Audi Vis mer


Skal vi så våge oss på noen forenklede hovedtendenser, kan vi si det slik: Billige biler med små motorer er best og billigst med manuelt gir. Store og kraftige biler er best med automatisk gir. Dobbelkløtsjkasser er raskere og mer drivstoffeffektive enn tradisjonelle automatkasser. Singelkløtsjkasser er på vei ut, og trinnløse kasser virker fortsatt å ha sin plass i enkelte modeller. Dobbelkløtsjkassene virker å være de mest lovende for fremtiden med potensial til å erstatte manuelle girkasser i mange biler, men fortsatt har den en prisulempe.

Konklusjon

Viktigst av alt er likevel at det ikke er mulig å komme med en generell påstand om hva som er best i dagens marked. Spørsmålet må avgjøres på basis av hver enkelt modell og de aktuelle alternativene som er tilgjengelige til den. Både teknologiske egenskaper og pris blir viktig i en slik vurdering. Så skal man heller ikke glemme det emosjonelle elementet i dette. For noen liker å skifte gir selv. Andre liker det ikke.