Volvo har vært blant de aller fremste på utviklingen av automatiske nødbremssystemer Foto: Volvo
Volvo har vært blant de aller fremste på utviklingen av automatiske nødbremssystemer Foto: VolvoVis mer

Autobrems: Like effektivt som kollisjonsputer

Det svenske forsikringsselskapet Folksam mener autobrems er blant bilens viktigste sikkerhetssystemer. Nå ønsker de større utbredelse av teknologien.

– Minst like effektivt som ESP (antiskrens) og kollisjonsputer, er karakteristikken Folksam bruker om autobremssystemer. Teknologien oppdager dersom du er i ferd med å kjøre inn i hekken på en forankjørende bil og varsler og bremser automatisk for å unngå påkjørsel eller redusere kraften i sammenstøtet. Dette kan hindre eller minske konsekvensene av ulykker som oppstår i forbindelse med eksempelvis uoppmerksomhet ved kødannelser og stopp i trafikken.

Det finnes flere typer systemer, både de som jobber i lave hastigheter, typisk opptil 30-50 kilometer i timen, og de som virker helt opp i høye hastigheter. Førstnevnte er det vanligste, i alle fall så lenge vi snakker om standardmonterte systemer. Det finnes også system som skal unngå fotgjengere.

Se også Volvos fotgjengerflause

Personskader ned med 64 prosent

Folksam har i en ny studie undersøkt om lag 2.000 virkelige ulykker og sammenlignet biler med og uten autobremssystemer om bord. Det er tatt utgangspunkt i bilmodeller som kommer både med og uten systemet, for mer direkte sammenligning.

I undersøkelsen viser det seg at ved fartsgrenser opptil 50 kilometer i timen reduseres personskadene i den påkjørte bilen med 64 prosent. I cirka 40 prosent av tilfellene inntraff kollisjonen uten personskader.

Euro NCAP vil fra neste år ta hensyn til hvorvidt biler har autobrems i sin poengvurdering Foto: Euro NCAP Vis mer


Folksam mener i tillegg at om lag en fjerdedel av ulykkene med påkjørsler bakfra kunne vært helt unngått dersom bilen bak hadde hatt autobremssystem.

Mindre kraft i kollisjonene

– Tidligere studier har framfor alt vist den ulykkesavvergende effekten av autobrems. Nå vet vi at den skadereduserende effekten er enda høyere på grunn av den minskede kraften i de kollisjoner som likevel skjer, sier Anders Kullgren, forskningssjef hos Folksam.

Ikke alene

Funnene Folksam presenterer er betydelige, og tallene kan sammenlignes med de amerikanske Highway Loss Data Institute presenterte for et par år siden, da med fokus på Volvos City safety-system. Effekten er i begge tilfeller vesentlig forbedret sikkerhet i bymiljøtrafikk. Også Euro NCAP har involvert seg i debatten om autobremssystemer og hevder at inntil 8.000 dødsfall i året kunne vært unngått på europeisk basis om alle biler hadde autobrems. Fra 2014 blir tilgjengeligheten av autobrems et av kriteriene i Euro NCAPs sikkerhetstester.

Les også: Storselgere krasjtestet

Dårlig tilgjengelighet

Folksam ønsker med undersøkelsen å sette fokus på tilgjengeligheten av slike systemer. Fortsatt er autobrems ikke mulig å kjøpe til flesteparten av bilmodellene, og de færreste har det som standard. Tre fjerdedeler av bilmodellene på det svenske markedet har det ikke tilgjengelig i det hele tatt, mens bare fem prosent har det som standard på alle utstyrsvarianter. Folksam mener dessuten at informasjonstilgangen for bilkjøperne er for dårlig.

– Om det var lettere for bilkjøperne å velge autobrems så ville det øke trafikksikkerheten radikalt, sier Anders Kullgren i Folksam. Derfor har det svenske forsikringsselskapet helt siden 2008 gitt rabatt på biler med slike systemer.

Trygg Trafikk vil ha svenske forsikringsrabatter