Fra venstre: VW Golf, Toyota Auris Hybrid og Ford Focus. Sistnevnte er størst, men førstnevnte har best plass. Auris har lavest forbruk, Golf har det beste interiøret og Focus har de beste kjøreegenskapene. Foto: Fred Magne Skillebæk
Fra venstre: VW Golf, Toyota Auris Hybrid og Ford Focus. Sistnevnte er størst, men førstnevnte har best plass. Auris har lavest forbruk, Golf har det beste interiøret og Focus har de beste kjøreegenskapene. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Auris hybrid mot Golf og Focus

Nye Toyota Auris satser på hybrid drivlinje som konkurransefortrinn i en av de tøffeste klassene.

C-segmentet, kompaktklassen, "Golf-klassen" - kjært barn har mange navn. De tre toppselgerne i kategorien her til lands, VW Golf, Toyota Auris og Ford Focus, møtes her til dyst.

I denne lavere mellomklassen har det foregått en omfattende fornyelse de siste årene og man finner mange gode biler å velge mellom.

Vi har lært å sette pris på nykommere som de nye generasjonene Kia cee'd, Hyundai i30, Opel Astra og både Honda Civic og Citroën C4 er attraktive outsidere.

Golf mot utfordrere

Men salgstoppen i kategorien utgjøres av VW Golf, som har vært en uslåelig ener i lang tid og som nylig kom som helt ny modell. Den utfordres nå av en likeledes helt ny Toyota Auris og dette er altså annen generasjon av bilen som (på uforståelig vis for mange), sørget for at Corolla-navnet forsvant fra salgstoppen her til lands.

Det falt helt naturlig å velge som tredje konkurrent til en trippeltest den nye Ford Focus, en bil som i de flestes øyne, og deriblant våre, greide å velte forrige generasjon VW Golf av tronen som best i klassen. Men nå er den allerede eldst i denne trioen - utviklingen er rivende og det gjelder å holde seg fast i svingene - noe nettopp Ford Focus er kjent for å være svært god på.

Hver for seg og sammen

Vi har selvsagt testet de tre grundig hver for seg, men for å få til en gyldig sammenligning, kjørte testlaget på tre personer alle bilene på skift, på varierende veier og også føre.

Detaljene angående hver bil finner du imidlertid i de individuelle testene:

Foto: Fred Magne Skillebæk
Tripp, trapp, tresko? I hvertfall tre ulike tilnærminger til kundenes behov i en tøff bilklasse. Bagasjerommet er størst i den minste bilen - 380 liter i Golf. Det er 360 liter i Auris og 363 liter i Focus. Foto: Fred Magne Skillebæk
"Romskip-design", eller rettere sagt kinetisk. Kan se kult ut for noen, men ergonomien er ikke den beste i klassen. Materialvalget er varierende. Vi fant god sittestilling i Focus. Foto: Fred Magne Skillebæk
Interiøret i Golf: Best på ergonomi, sittestilling, materialvalg og utsyn. Ikke spennende, men funksjonelt og tillitvekkende. Foto: Fred Magne Skillebæk
Interiøret i Auris: Dette er den mest påkostede utgaven, men vi trekker for materialvalget. Dessuten finner vi ikke sammenheng i designen. Korteste sittepute foran av de tre og rattet kan ikke trekkes langt nok ut. Foto: Fred Magne Skillebæk
Fra venstre: VW Golf, Toyota Auris Hybrid og Ford Focus. Sistnevnte er størst, men førstnevnte har best plass. Auris har lavest forbruk, Golf har det beste interiøret og Focus har de beste kjøreegenskapene. Foto: Fred Magne Skillebæk
Dette er "salongen" bak i Golf. Spennende, neivel - men klart best på plass. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
KJØREBILEN: Focus er best på rene kjøreegenskaper. Vinner på dynamikk. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
ALLROUNDER-MESTER GOLF: Gode, betryggende kjøreegenskaper kombinert med god komfort og lavt støynivå. Foto: Fred Magne Skillebæk
Toyota Auris scorer bra på kjørekomfort, bra støynivå og lavt forbruk. Den inviterer til avslappet kjøring, hvilket selvsagt har sine positive sider. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


Folke-biler

De tre bilene i denne testen er motstykket til de tre kompaktbilene vi testet på tampen av fjoråret - der design og premium-image var viktigere kriterier enn de praktiske aspekter.

Ikke helt din type biler? Her er trippeltest mellom Volvo V40, Audi A3 og Mercedes A-klasse.

Treer-bensin, firer-bensin, og bensinhybrid

Om Toyota Auris utmerker seg ved å ha den eneste fullverdige hybrid-drivlinjen i klassen, behøver ikke Volkswagen og Ford å rødme heller; begge har dratt den aktuelle trenden med "downsizing" lengre enn de fleste - Ford lengst av alle med sin ultramoderne 3-sylindrede 1.0-bensinmotor. Den henter ut 125 hester og et komfortabelt dreiemoment på 240 newtonmeter.

Auris har for sin del et hybridsystem som produserer 136 hestekrefter. Da kan det virke puslete med skarve 85 hester fra 1,2 liter på Golfen, men sannheten er at denne bilen slett ikke hevder seg så verst i dette selskapet. Selvsagt er den noe mindre rask på rene fartsøvelser, men i vanlig bruk klarer den seg meget bra og vi hadde aldri følelsen av å kjøre en undermotorisert bil. Det har å gjøre med at motorkraften i form av dreiemoment er svært tilgjengelig og utnyttes bra av en god girkasse.

Auris mest nøysom

På forbruk blir det seier til Toyota Auris - under våre testetapper for måling av forbruk, med variert kjøring klarte vi 0,44 liter per mil i Auris mot i underkant av 0,5 liter med Golf og noe i overkant av dette tallet med Focus. Det skal sies at Toyota skilter med
0,38 liter per mil for Auris Hybrid - for å greie det skal man virkelig streve og kjøre Economy Run-stil - med fare for til tider å være til sjenanse for øvrig trafikk.

Golf i midten

Kjøremessig er alle tre relativt forskjellige; Golf kjører bra til tross for at det er en av de økonomiske utgavene med torsjonsaksel bak - og den utpreger seg samtidig ved å være meget komfortabel og å ha et lavt støynivå. Kjøreegenskapene er nær nøytrale, forutsigbare og betryggende. Auris er komfortabel, men føles også mer dvask på veien; det er en bil som verken når det gjelder drivlinje eller understell/hjuloppeng liker å bli kjørt særlig aktivt.

KJØREBILEN: Focus er best på rene kjøreegenskaper. Vinner på dynamikk. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Ved litt kjapp svingkjøring merker man tendenser til lastvekselreaksjoner av en type som ikke lenger er vanlig på moderne, lave biler. Ford Focus er nesten stikk motsatt, men har siden forrige generasjon kompromisset noe mer i retning komfort. Allikevel: Focus er den mest underholdende å kjøre av de tre. Alle tre har lavt støynivå i kupéen, men vi opplevde Golfen som best og Focus en anelse bak de to andre.

Ulike designvalg

Når det gjelder design, har vi ikke latt det veie i totalvurderingen, med unntak av der den kan innvirke på bruksopplevelsen av bilene. Eksempelvis vil både Focus og Auris fremstå som mer spennende i linjeføringen enn Golf, men på den annen side har VW tydelig fulgt prinsippet om funksjon som bestemmer form og høster fordeler av dete både når det gjelder plassutnyttelse og utsyn fra kupéen generelt.

Interiøret i Golf: Best på ergonomi, sittestilling, materialvalg og utsyn. Ikke spennende, men funksjonelt og tillitvekkende. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Plassmester er Golf

Disse bilene er kompakte, og som nevnt er det en aktør som har satset på plassutnyttelse foran spennende design. Det vinner Golf på og ikke bare litt. Med normføreren på (i dette tilfellet) 188 centimeter bak rattet målte vi plassen bak og konstaterte at inntrykket vi fikk under prøvekjøringen av diverse versjoner da bilen ble lansert i fjor, stemmer: Dette er virkelig bra plassmessig. Våre to målinger i hver bil, fra fremre del av sitteputen til seteryggen foran og fra bakseteryggen i korsrygghøyde til seteryggen foran ga følgende resultat:

- Golf: 24 cm / 73 cm
- Focus: 18 cm / 66 cm
- Auris: 17 cm / 65 cm

Det betyr at samme testfører kan sitte bak i alle tre, men opplever Focus og Auris som relativt trange mens Golfen gir helt greie plassforhold. Det vil også være klart lettere å installere et eller to barneseter i Golfen.

Tripp, trapp, tresko? I hvertfall tre ulike tilnærminger til kundenes behov i en tøff bilklasse. Bagasjerommet er størst i den minste bilen - 380 liter i Golf. Det er 360 liter i Auris og 363 liter i Focus. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Når denne i tillegg har størst takhøyde bak, er saken klar: De som trenger godt med plass bak, får helt klart mest her. Og i tillegg er bagasjerommet av de beste i klassen.

Totalt sett, hva trekker så ned når det gjelder VW Golf? Annet enn det svært konservative og uspennende utseendet, kommer vi ikke på stort. Allerede denne "billig"-versjonen viser hva slags ambisjoner VW har med denne bilen: Å være best i klassen, ganske enkelt.

Og hva trekker ned hos konkurrentene?

"Romskip-design", eller rettere sagt kinetisk. Kan se kult ut for noen, men ergonomien er ikke den beste i klassen. Materialvalget er varierende. Vi fant god sittestilling i Focus. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Mesterlig motorisering, men ellers?

Vi har allerede skrytt den lille motoren - blokken får plass på et A4-ark! - opp i skyene. Med tre sylindre og én liter sllagvolum produserer den krefter så det rekker - til og med i stasjonsvogn-utgaven. Men så? Jo, Ford Focus har også de etter vår mening beste kjøreegenskapene. Imidlertid er den ikke best på plass og komfort, selv om sistnevnte er høyst akseptabel takket være mer sofistikert demping enn på forrige generasjon. I baksetet er det overraskende trangt (eller rettere sagt mindre romslig enn forventet), når man ser på bilens dimensjoner. I tillegg er vi ikke begeistret for ergonomien i "cockpit-en". I kapitelet opplevd kvalitet befinner Focus seg midt på treet i denne trioen.

Og Toyota Auris, da?

Interiøret i Auris: Dette er den mest påkostede utgaven, men vi trekker for materialvalget. Dessuten finner vi ikke sammenheng i designen. Korteste sittepute foran av de tre og rattet kan ikke trekkes langt nok ut. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Hybrid, men ellers?

Jo, den japanske nykommeren scorer bra på komfort og moderat lydnivå også. Toyotas gode rykte når det gjelder driftssikkerhet og -økonomi er også et pluss. Auris er på mange måter en trivelig bil, men til syvende og sist synes vi ikke den når opp. Toyota satser på en måte alt på et kort - teknologi og synliggjøring av teknologien - men hovedsaklig til fordel for drivlinje (økonomisk sådan), og instrumentering. Der konkurrentene satser på å tilby avanserte sikkerhets- og assistansesystemer for eksempel, nøyer Toyota seg med et minimum av det man kan forvente av en helt ny bil i dag.

Videre scorer den ikke spesielt bra på plassforhold, ei heller på opplevd kvalitet. Ufølsom styring, sedat understellsoppsett og ved belastning masete trinnløs transmisjon trekker ned når det kommer til kjøreglede. Som vi skrev i testrapporten om nye Auris: Det finnes totalt sett bedre og mer forseggjorte biler i klassen. Det kan virke som Toyota har lent seg litt for mye på hybridfordelen, og glemt litt hvor høyt nivået i klassen har blitt på øvrige egenskaper.

Seriøs og flink vinner

Så er resultatet av testen antakelig for mange lesere like uspennende som vinneren selv. Ja, vi skulle gjerne kåret et festlig produkt til vinner, men det er ikke det som er kriteriene her - derimot hvilket kjøretøy som gir mest for pengene på de områdene den jevne bilkjøper prioriterer her i landet. Når man tar høyde for forskjeller i motorisering og utstyrsnivå peker Golf seg ut.

VW Golf er rett og slett en knakende god bil, med finfin om enn moderat motor, god girkasse, fine kjøreegenskaper, god komfort, god plassutnyttelse, lavt støynivå og greit utstyr i forhold til prisen. På det ene eller det andre feltet finnes det andre biler som slår den, men som allrounder i klassen gjør ingen det bedre.

Golf er dermed en klar vinner av vår trippeltest.

Detaljene angående hver bil finner du i de individuelle testene: