Vis mer

Audis luktdetektiver

De sniffer og snuser på hver eneste komponent som planlegges brukt i nye Audi-modeller. Vi har besøkt Audis "Nose-Team".

INGOLSTADT (DinSide): Enhver bilprodusent med respekt for seg selv, har i dag ansatt lukteksperter som vurderer alle materialer som vurderes brukt i nye modeller. Men slik har det ikke alltid vært. Ifølge dem selv var Audi den første bilprodusenten som virkelig satte lukt høyt på dagsorden. Audi opprettet nemlig sitt "Nose Team" allerede for 24 år siden, i 1985.

Siden den gang har Audis luktdetektiver opparbeidet meget høy kompetanse og en rekke vitenskapelige metoder for vurdering av lukt. Luktekspertene har også utviklet et eget karaktersystem med seks karakterer fra luktfri til uutholdelig.

500 luktprøver per modell

Men hvordan er det egentlig de jobber? Jo, ifølge Audis lukteksperter er det en utrolig mengde luktanalyser som gjennomføres årlig. Faktisk analyseres omlag 500 komponenter i hver bilmodell som utvikles.

Teamet starter først med å analysere enkeltkomponenter, for eksempel ulike typer plast, gummi, lim, skinn og tre. Biter skjæres av og legger i en spesiell beholder som minner mye om et Norgesglass. Beholderen varmes settes så i en 80 grader varm ovn i to timer. Dette fordi lukt har en tendens til å forsterkes i høye temperaturer.

Deretter løfter lukteksperten lokket, trekker inn lukten, lukker lokket og sender beholderen videre til nestemann. Teamet består for tiden av seks personer - og samtlige sniffer i vei. Deretter avgir hver og en av testerne sin personlige karakter og et gjennomsnitt regnes ut. Materialer som får karakteren 1 til 3 består, andre materialer forkastes og godkjennes ikke for bruk i en Audi.

Flere stadier

Audis luktdetektiver tester omlag 500 materialer i sammenheng med utviklingen av en ny Audi-modell. Materialene plasseres i lukttette glass, varmes opp til 80 grader og står i ovnen i to timer. Deretter vurderes lukten som oppstår på en skala fra 1 (nøytral) til 6 (uutholdelig). Vis mer


Men luktekspertene gir seg ikke der. Erfaring har nemlig vist at kombinasjoner av ulike materialer kan frembringe ubehagelig lukt - selv om materialene hver for seg lukter helt nøytralt. Etter hvert som arbeidet med den aktuelle modellen går fremover lukter de derfor på stadig større komponenter, for eksempel dashbordet. Også de større komponentene varmes opp i et rom som holder 80 grader og testerne stikker hodet inn for å kjenne hvilke dufter som oppstår.

Når det viser seg at ubehagelige lukter oppstår, går detektivene i gang med å forsøke å fastsette hvor lukten kommer fra og foreslå alternative materialer.

Når de første prototypene er ferdige, vurderes hele bilen under ett. Bilen plasseres da i et eget rom og varmes opp med kraftige lamper.

Luktanalyse

Men testerne bruker ikke bare nesen. Lukt-teamet bruker også såkalte kromatografer og spektroskoper. Undertegnede må innrømme at han ikke er særlig bevandret i disse instrumentenes funksjonalitet, men regner med at luktekspertene har rett når de hevder at disse instrumentene kan brukes for å analysere den kjemiske sammensetningen av ulike dufter - eller gasser - som vi egentlig snakker om.

Parfyme fy-fy

Men hva slags mennesker er egentlig er egentlig disse luktdetektivene? Jo, ifølge Audi er teamet på seks utvalgt på grunnlag av deres spesielt sensitive luktorganer. Nese-teamet har ikke lov til å røyke og skal i så liten grad som mulig selv avgi lukt. Det betyr at hygienen må være i orden, samtidig som verken parfyme, after-shave eller deodorant kan brukes på jobb. Hvitløk og andre matretter som avgir sterk lukt er også noe luktdetektivene må holde seg unna.

Det er forøvrig verdt å merke seg at luktsensorene i nesen åpenbart fort blir utmattede. De ansatte i nese-teamet gjennomfører i hvert fall aldri mer enn fem til seks luktprøver før de lar snyteredskapet ta seg en pause på mellom en og to timer.