ISMESTER: Ute på den glatte isen, har S1 få problemer. Foto: Audi
ISMESTER: Ute på den glatte isen, har S1 få problemer. Foto: AudiVis mer

Audis ismester

Med nye S1 er det ingen grunn til å grue seg for neste vinter.

Audis modellprogram er ganske omfattende fra før, men det er alltids plass til flere. Audi S1 er et av de mer lekne medlemmene i den store familien.

Tyskerne lover en bil som skal være helt i teten i sin klasse, og spesifikasjonene tyder på nettopp det. En 2-liters TFSI bensinmotor på 231 hestekrefter og 370 Nm, koblet til permanent firehjulstrekk tyder på en liten lommerakett.

Raketten går fra null til hundre på 5,8 sekunder. Femdørs Sportback er litt tyngre og bruker 5,9 sekunder fra 0-100, mens toppfarten uansett er 250 kilometer i timen på begge.

ISMESTER: Ute på den glatte isen, har S1 få problemer. Foto: Audi Vis mer


Lansering i Sverige

På denne årstiden pleier de fleste bilfabrikanter å legge sine lanseringer til den franske Riviera (hvor det ligger flere fabelaktige veier oppi fjellene), men Audi har istedet valgt Åre ved Østersund i Nord-Sverige.

Grunnene til det er egentlig enkle. For det første får man demonstrert quattro-systemets fortreffeligheter på snø og is, men ved å lage en svingete bane ute på en frossen innsjø, får man også vist at S1 er en morsom bil å kjøre.

Den turbomatede toliters motoren med Audis ventilløft-system AVS, har et bredt register for å vise krefter. 370 Nm er tilgjengelig hele veien fra 1.600 til 3.000 omdreininger.

KRAFTIG: 231 hk og et blandet forbruk på 0,7 l/mil, er en fin kombinasjon. Foto: Audi Vis mer


Gjerrig

Men den er også relativt nøysom. Et blandet forbruk på 0,7 liter per mil (Sportback oppgis til 0,71 liter per mil), er hyggelige tall for en bil med 231 hestekrefter. CO2-utslippet er 162 gram/km, og 166 gram/km for Sportback.

I vår tid er den manuelle gearkassen omtrent helt borte fra sportslige biler, men i S1 er det standard med en 6-trinns manuell kasse.

UTRYDNINGSTRUET: Den manuelle girkassen er snart borte på raske biler, men i S1 er den standard. Foto: Audi Vis mer


Den er en fryd å bruke, og smetter på plass like presist som innmaten i et sveitsisk lommeur. Til lek ute på isen er det imidlertid nok med bare to gir: andre og tredje.

Suverent grep

Andregiret sørger for konstant spinning og sladding, mens tredjegiret gjør sladdene mer jevne og smidige. Men vi får også kjøre bilen ute på landeveien, og således brukt hele girkassens register (med unntak av sjettegir).

Det er for øvrig ute på landeveien man best merker at bilen er satt opp ganske så stivt og sporty. Forskjellen fra en vanlig A1 er stor, men slik skal det da også være på en S-modell.

Permanent firehjulstrekk sørger for suverent grep, og lynraske igangsettinger ute på isen. Systemet har hydraulisk lamellkobling på bakakselen, og med programvare beregnet for dynamisk kjøring blir resultatet deretter.

Dynamisk kjøreprogram

Rundt isen har det ingen hensikt å kjøre med noen antispinn-systemer på, men det dynamiske kjøreprogrammet er derimot svært velegnet for formålet. Det tillater mye herjing og feil fra sjåførens side, før det hjelper til hvis du er iferd med å drifte ut den ene eller andre veien.

Programmet hjelper til med små bremseinnhogg på de innerste hjulene rundt de krappe svingene, og sammen med lamellkoblingen gjør det at grepet blir stabilt, presist og forutsigbart.

GULT ER KULT: Den gule fargen passer til en bil som er både morsom og kul å kjøre. Foto: Audi Vis mer


Ønsker man det, kan man holde inne knappen noen sekunder, for å fjerne alt av anti-sladd programmer. Det gjør selvsagt kjøringen litt vanskeligere, men samtidig merker man da hvor utrolig velbalansert denne bilen er.

Svingene er lett å drifte gjennom i kontrollert sladd, før man setter bilen opp til neste sving. Med tanke på at motoren faktisk er foran selve forakselen, er dette imponerende egenskaper.

Dens gamle navnebror S1 fra rallysportens gullalder på 80-tallet, var jo nettopp plaget med å være for framtung, og påfølgende understyring, og ble jo blåst av banen da Peugeot svarte med sin langt mindre konkurrent med midtmotor.

Men balansen i nye S1 er altså forbilledlig, og gjør turen ute på isen til en leksjon i gøyal kjøreglede. Her er det forutsigbare kjøreegenskaper i form av styring, understell, bremser, girkasse, motor og firehjulstrekk i et perfekt samspill.

Knallfarget kontrast

S1 veier 1315 kilo (Sportback er 1340 kilo), og 17-toms hjul (215/40R17) er standard (18-tommere er ekstrautstyr). De utmerkede bremsene har 310 millimeter skiver foran, og oppfører seg akkurat i tråd med hvor hardt du tråkker på pedalen.

Designmessig har bilen endel triks på lager, som for eksempel fire enderør for eksosen, og et sint frontalt uttrykk med nye Xenon-lys. Det finnes også en spesiell optikk-pakke for et enda sportsligere look, inkludert en liten takvinge.

BAKLYS: De nye baklysene er nok det de fleste vil se av S1 på vinterstid. Foto: Audi Vis mer


Bilens kompakthet betaler seg også ute på den trange banen. S1 er 3,97 m lang, 1,74 m bred og 1,41 m høy. Akselavstanden er 2,47 meter. For radiofolket vil DAB + koste 3.750 kroner.

Innvendig er det meste beholdt i sort, men man kan også bestille «quattro Interieur»-pakken for å sprite opp ting. Da blir bakparten av framsetene og siden av midtkonsollen lakkert i en sterkt kontrasterende knallfarge.

KONTRASTER: Som ekstrautstyr kan man bestille kontrasterende farger i interiøret. Foto: Audi Vis mer


Prisen i Norge blir 498.200 kroner for S1, mens femdørs Sportback ligger på 504.600 kroner. Det er forsåvidt store tall for en relativt liten og enkel bil, men til gjengjeld kommer du garantert til å glede deg til neste vinter.

FARGEGLAD: S1 fås i gult, rødt og grønt. Foto: Audi Vis mer