Audis Herkules-stasjonsvogn er på plass

Nå er RS6 offisiell. Audi slår til med hele 580 hester og setter dermed BMW og Mercedes på plass - i hvert fall på toppeffekt.

Det har lenge vært mye spenning knyttet til den kommende verstingen fra Audi: RS6 og vi har kunnet videreformidle både sporadisk forhåndsinformasjon og spionbilder.

Men nå er bilen avduket og vi kan vise de høyst offisielle bildene.

Her er bildene

580 hk

Før sommeren kunne vi annonsere at nye Audi RS6 ville ha en maksimal effekt på 579 hestekrefter. Det er nemlig det som går frem av bilens type-godkjenningsnummer. Nå er det kommet offisiell informasjon fra Audi, og ifølge den kan det nye udyret i den tyske "business-klassen" skilte med 580 hester.

Strøm av kraft

Vis mer

Audis Herkules-stasjonsvogn er på plass

  1. Store bilder!
Vis mer


Uansett - uten å gidde å spikke fliser - bilen er sterk nok til å gå utenpå Mercedes E63 AMG (514 hk) og BMW M5 (507 hk) hva gjelder effekt. Like oppsiktsvekkende er det at Audi oppgir at det maksimale dreiemomentet på 650 newtonmeter er tilgjengelig over et svært bredt turtallsregister, nemlig fra 1.500 til 6.250 omdreininger. Toppeffekten gjelder forøvrig fra 6.250 til 6.700 o/min.

Sjekk hva bilen din er verdt

Dobbelturbo

Denne heftige motorkarakteristikken er muliggjort ved kombinasjonen av en spesielt bearbeidet versjon av V10-motoren - som finnes fra før i S6 og S8 - og to turboladere. Motoren er koblet til en sekstrinns automatgirkasse.

Kjapp, kjappere...

Ytelsesmessig er ikke RS6 sine tyske rivaler like overlegen - selv om 4,6 sekunder fra 0 til 100 er temmelig forrykende kan Mercedes E63 AMG vise til en like rask akselerasjon og M5 stasjonsvogn er to tideler unna med sine 4,8 sekunder fra 0 til 100. Det skal sies at RS6 har en egenvekt på over to tonn - noe firehjulsdriften selvsagt bidrar til. Dermed har rivalene en vektfordel på cirka mellom 100 og 200 kilo.

Høy vekt og høy fart: Det krever svært kraftige og utholdende bremser. Det synes at bremseredskapen er sjenerøst dimensjonert; og bremseskivene fyller da også godt opp bak 19-tommersfelgene som er standard. Som tilleggsutstyr kan RS6 utstyres med keramiske bremser sammen med 275/35-20 hjul. (Standard er 255/40-19)

Audi RS6 blir i første omgang kun lansert som stasjonsvogn - RS6 Avant. Bilen skal vises i Frankfurt neste uke, og kommer på markedet i april 2008.

  • Store bilder finner du her.
  • Vi har testet Audi med V10-motor før:

  • Her finner du vår test av Audi S6.
  • Her finner du vår test av Audi S8.
  • Følgende video på YouTube viser en RS6 i fint driv på Nürburgring.


    Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder