KOMMER I 2019: Audi e-tron Sportback concept. Foto: Audi
KOMMER I 2019: Audi e-tron Sportback concept. Foto: AudiVis mer

Audi e‑tron Sportback concept

Audis første elbiler kommer snart

Audi e-tron Sportback ble vist fram i natt.

«Elegant design, fremtidens teknologi og masse kraft vises frem i en fullelektrisk pakke. ... Klassiske Audi-elementer i designet ledsages av en elektrisk drivlinje og teknologi som viser vei inn i fremtiden.»

Slik omtaler Møllergruppen Audi
e-tron Sportback concept i en pressemelding - elbilen som i natt ble vist fram på bilmessa i Shanghai og som skal komme på det norske markedet i 2019.

Elbil-nyhetene kommer på løpende bånd for tiden. I 2015 viste Audi fram e-tron Quattro concept - merkets første helelektriske bil - som kommer til Norge under navnet Audi e-tron neste år. I går viste dessuten også Skoda fram sin første helelektrisk drevne bil på utstillingen i Shanghai.

Rekkevidde: 50 mil

Drivlinjen i e-tron Sportback vil bli som i de andre kommende elektriske bilene fra Audi: Én elmotor på fremre drivaksel og to elektriske motorer på den bakre akselen som skal gi kraft til alle fire hjulene og sørge for den «typiske Audi Quattro-opplevelsen».

De tre motorene i konseptbilen leverer totalt 320 kW (435 hk). Det finnes også en egen «boostfunksjon», som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk). Denne funksjonen «stjeler» naturligvis fra batterienes rekkevidde. 0–100 km/t skal gjøres unna på 4,5 sekunder.

Konseptbilen har en batterikapasitet på 95 kWh, noe som gir en oppgitt rekkevidde på mer enn 500 kilometer (NEDC). Det vannavkjølte litium-ion-batteriet er plassert mellom akslene, noe som skal gi bilen et lavt tyngdepunkt, med balansert fordeling. Ifølge Møllergruppen legger dette til rette for dynamiske kjøreopplevelser.

PÅ VEI: Audi e-tron Sportsback kommer til Norge i 2019. Foto: Audi
PÅ VEI: Audi e-tron Sportsback kommer til Norge i 2019. Foto: Audi

Audi e‑tron Sportback

De som kjenner Audi godt vil dra kjensel på singelframe-grillen i front på e-tron Sportback concept, Audis elbil-coupé-alibi. Alt eksteriøret skal være tilpasset elbilens behov for redusert luftmotstand. Derfor har for eksempel små kameraer erstattet utvendige speil.

I tillegg til at dette reduserer luftmotstand, skal mangel på speil i stor grad eliminerer blindsone-problematikken. På kamerabildene kan føreren se på egne displayer i dørene. Dette er en teknologi Audi viser som en håndfast forsmak før den produksjonsklare utgaven kommer.

Konseptbilen er 4,90 meter lang, 1,98 meter bred og 1,53 meter høy. Akselavstanden er 2.93 meter. Dette plasserer e-tron Sportback i C-segmentet, nær Audi A7.

Produksjonsmodellen skal være ganske så lik når den kommer i 2019.

LYS: Det lyse interiøret i Audi e‑tron Sportback concept skal signalisere en blanding av funksjonalitet og oversiktlighet. Horisontale flater preger interiøret som skal sikre optimale forhold for alle de fire individuelle setene i bilen. Foto: Audi
LYS: Det lyse interiøret i Audi e‑tron Sportback concept skal signalisere en blanding av funksjonalitet og oversiktlighet. Horisontale flater preger interiøret som skal sikre optimale forhold for alle de fire individuelle setene i bilen. Foto: Audi

E-tron: – En milepæl

Nordmenn kjenner allerede til e-tron-navnet fra Audis hybridbiler. Framover vil imidlertid «Audi e-tron» være betegnelsen for Audis elbiler. Tyskerne anser dette som en milepæl.

– Nå kommer det elektriske nyheter på løpende bånd fra Audi. Vi opplever massiv interesse for våre elektrifiseringsprosjekt i Norge, og det er en sann fornøyelse å presentere håndfaste bevis på at vi skal overoppfylle forventningene. Med Audi e-tron på plass neste år, og Sportback-versjonen året etter, blir det ekstra moro å representere de fire ringene fremover, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

LES OGSÅ:
Dette betyr billogoene
Nå skal politiet kjøre med blålys hele tiden
Historiens elleve verste biler