Hele 700 hestekrefter kan nye Audi Quattro skilte med. I det minste i form av Audi Sport Quattro Concept, som er versjonen som vil bli vist på bilutstillingen i Frankfurt. Foto: Audi
Hele 700 hestekrefter kan nye Audi Quattro skilte med. I det minste i form av Audi Sport Quattro Concept, som er versjonen som vil bli vist på bilutstillingen i Frankfurt. Foto: AudiVis mer

Audi viser Sport quattro

Den er en hyllest til en legende, men hviler ikke på laurbærene.

Medio august annonserte vi at det ville komme noe rått fra Audi til Frankfurt-utstillingen i år, og vi kunne vise noen skisser fra designerne deres. Nå er nyheten offisiell og den er litt mer moderat enn vi forutså, men ganske spektakulær likefullt. Og den hinter til en bil som ble vist for 30 år siden - også i Frankfurt. Mer om det senere.

Her er nye Audi A8

Nummer to i rekken

En moderne tolkning av Audi Sport quattro så først dagens lys på bilutstillingen i Paris for tre år siden, da som konseptbilen Audi quattro concept. Nå, 30 år etter premieren til den originale Audi Sport quattro, presenterer Audi det som kan bli den rettmessige etterfølgeren. Det skjer på bilmessen i Frankfurt nå i september.

Audi Sport quattro concept er en ladbar hybrid, og selv om den ikke får de 800 hestekreftene vi tidligere ble forespeilet, er den temmelig potent med en totaleffekt på 700 hestekrefter. Kupédesignen er på samme tid en historisk referanse og et signal om hva som blir linjeføringen på kommende Audimodeller.

Foto: Audi Vis mer


Atlet

Med en lengde på 460 centimeter, bredde på hele 196 centimeter, høyde på 139 centimeter og en akselavstand på 278 centimeter, fremstår Audi Sport quattro concept som atletisk med sin kraftfulle, brede og lave linjeføring. Arvestoffet fra originalen kan tydelig ses i konseptbilen, og Audi understreker at det spesielt er i de kraftige hjulbuene med sine fremhevede linjer og kurver over 21-tommershjulene den presenterer seg som en moderne tolkning av 1983-utgaven.

Viser vei

Det som viser designretningen for kommende sportslige Audimodeller er ifølge Audi det brede panseret med sine markante linjer og den sekskantende såkalte "single-frame"-grillen som preger designen av fronten. Frontspoileren, de store luftinntakene og Matrix LED frontlysene dominerer for øvrig bilens uttrykk sett forfra.

På samme måte som i nye Audi A8, skal Matrix LED frontlysene i konseptbilen vise vei for nok en ny lysteknologi fra Audi. Disse består av en rekke individuelle lysdioder som aktiveres, deaktiveres eller dimmes hver for seg i forhold til situasjonen. Med et langt større antall dioder og ny konstruksjon gir det ytterligere muligheter i forhold til den LED-teknologien vi allerede kjenner, kan Audi fortelle.

Tøff i hekken

Foto: Audi Vis mer


Bilens bredde understrekes bakfra av spoileren under bakvinduet og de rektangulære baklyktene. Diffuseren som strekker seg langt opp på hekken er et annet karakteristisk element på konseptbilen. Dens nedre del huser de to store ovale enderørene til eksosanlegget.

Ny interiørtrend?

SLANKEKUR: Relativt minimalistisk dashbord; nyskapende kjøresystemer. Foto: Audi Vis mer


I interiøret har Audi villet kombinere racing og eleganse. Det relativt minimalistiske dashbordet, hvor man blant annet finner et klimaanlegg med en helt ny type betjeningselement, omkranser både fører og passasjer. Føreren har det digitale instrumentpanelet og head-up displayet (HUD) direkte i synsfeltet.

Både det digitale instrumentpanelet og det nye multifunksjonsrattet skal gi et glimt av fremtidens sportslige produksjonsmodeller. Foran finner man to bøtteseter med integrerte hodestøtter. Disse kan selvsagt felles frem for å gi adgang til baksetet.

Audi Sport quattro concept skal ifølge produsenten være en en fullverdig fireseter og bagasjerommet har en kapasitet på 300 liter, hvilket er mindre enn i en A3.

Audi først med supernett i bilen

V8 + strøm

Så til det kanskje mest spennende: Motoriseringen. Under panseret sitter den kraftige twin-turbo V8-motoren 4.0 TFSI på 560 hestekrefter som allerede benyttes i nye Audi RS 6 Avant og Audi RS 7 Sportback. I Audi Sport quattro concept er denne bensinmotoren koblet sammen med elektrisk motor som produserer 110 kilowatt, eller 150 hestekrefter.

Den elektriske motoren får energi fra en væskekjølt litiumion-batteripakke. Den samlede effekten av de to motorene er 700 hestekrefter, mens et massivt dreiemoment på 800 newtonmeter betyr trekkraft i bøtter og spann. Kraftoverføringen tas hånd om av en modifisert åtte-trinns tiptronic girkasse til bilens quattro permanente firehjulsdrift med en egen sportsdifferensial på bakakselen.

Foto: Audi Vis mer


Konseptbilen er en ladbar hybrid med tre kjøreprogrammer og skal kunne kjøres opp til 50 kilometer på elektrisk kraft alene i EV-modus (EV = Electric Vehicle). Hybrid modus er for maksimal effektivitet og Sportmodus er for maksimal ytelse. I henhold til gjeldende standard, har bilen i gjennomsnitt et forbruk på 0,25 liter drivstoff per mil - det tilsvarer et C02-utstlipp på 59 gram per kilometer.

Optimaliserer

I Hybrid modus skal også Audis MMI kunne beregne en rute for optimal bruk av både den elektriske motoren og bensinmotoren for å sikre maksimal drivstoffeffektivitet.

Hvis føreren ønsker å beholde en viss mengde elektrisk rekkevidde, eller kun å kjøre visse deler av ruten på elektrisk kraft, kan systemet reservere strøm til dette.

Lette materialer - tung bil

Konseptbilens chassis er i utstrakt grad basert på aluminium, mens dører, sidepaneler, panser, tak og bakluke er bygget i karbonforsterket plast (CFRP). Inklusive den kraftfulle V8-motoren, quattro-drivlinjen og den store batteripakken, veier Audi Sport quatttro concept likevel såpass som 1.850 kilo.

Supersport!

Når V8-motoren og elektromotoren arbeider sammen, akselererer Audi Sport quattro consept fra 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder. Det er omtrent den samme tiden som de kraftige Audi-rallybilene brukte på samme øvelse i sin tid. Toppfarten er 305 kilometer i timen.

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Hele 700 hestekrefter kan nye Audi Quattro skilte med. I det minste i form av Audi Sport Quattro Concept, som er versjonen som vil bli vist på bilutstillingen i Frankfurt. Foto: Audi
SLANKEKUR: Relativt minimalistisk dashbord; nyskapende kjøresystemer. Foto: Audi
Foto: Audi


Quattro-suksess

Ifølge Audi er den nye konseptbilen både en hyllest til historien og en markering av nye veier. "Tilbake til røttene med ny teknikk", heter det i pressemeldingen fra produsenten fra Ingolstadt. Og røttene kan med rette kalles legendarisk: Det er nemlig Audi Sport quattro, som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i 1983.

Siden lanseringen av Audi "Ur-quattro" i 1980, har Audi solgt hele fem millioner biler med quattro firehjulsdrift. Audi anser at quattro mer enn noe annet har vært med på å bygge merkevaren Audi, og den mest legendariske modellen er den originale Audi Sport quattro, designet for World Rally Championship på begynnelsen av 1980-tallet.

Vi har kjørt en Audi A3 du aldri har sett maken til

80-tallsmester

Med sine 306 hestekrefter og mange tekniske innovasjoner, var modellen sin tids supersportsbil. Ikke minst ga den korte akselavstanden Audi Sport quattro et umiskjennelig utseende.

Konkurransebilen skrev racinghistorie da Walter Röhrl kjørte den inn til en overbevisende seier i berømte Pikes Peak International Hill Climb i USA i 1987.

ORIGINALEN: Audi Quattro fra 80-tallet - her i "sivil" utgave. Rallyversjonen herjet med konkurrentene til langt ut på 80-tallet. Foto: Audi Vis mer