Interiøret i Allroad Shooting Brake er av samme typen som det Audi nylig viste på CES i las Vegas - den sentralt plasserte skjermen er her erstattet av et interaktivt digitaldisplay i stedet for det tradsisjonelle instrumentpanelet. Foto: Audi
Interiøret i Allroad Shooting Brake er av samme typen som det Audi nylig viste på CES i las Vegas - den sentralt plasserte skjermen er her erstattet av et interaktivt digitaldisplay i stedet for det tradsisjonelle instrumentpanelet. Foto: AudiVis mer

Audi viser shooting brake

Den presenteres som en Allroad, men er kortere enn en A3.

3-dørsmodellen Audi har avduket her er en såkalt crossover, i dette tilfellet en mellomting mellom en shooting brake og en SUV. Bilen er dessuten en ladbar hybrid.

Skytebryter (?)

Navnet er Audi Allroad Shooting Brake og den vises på bilmessen i Detroit, som går av stabelen i disse dager. I kledelig is-blått og (etter vår mening) mindre kledelig grå plast-detaljer, fremstår den som en kompakt, høyreist kort-versjon av Audis Allroad-serie. Det dreier seg høyst sannnsynlig om realiseringen av konseptet "Q1", en bil vi mottok en skisse av for ikke så lenge siden.

Men Audi er selvsagt ikke først ute med betegnelsen shooting brake, her er vår test av Mercedes CLS shooting brake

Konkret

Bilen er ikke bare en showbil/konsept, for teknisk direktør Ulrich Hackenberg uttalte på messen at dette er et "konkret blikk på en nær fremtid".

Denne skal altså ha mer av en fremtid enn den Shooting Brake Audi viste allerede i 2005, i Tokyo.

Shooting brake-delen indikerer at det dreier seg om et rekreasjonskjøretøy og slett ingen familiebil. Showbil-delen er designelementer som kommer til å gå igjen på kommende modeller - vi tenker da umiddelbart på tredje generasjon Audi TT, som vi vet er under forberedelse.

Audi Allroad Shooting Brake i Detroit:

Foto: Newspress.co.uk
Foto: Newspress.co.uk
Foto: Newspress.co.uk
Foto: Newspress.co.uk
MER SPORTY: En dør på hver side på denne Allroad Shooting Brake, som Audi viste i Detroit i vinter. Men den har ikke TT Offroads buede vinduslinje. Foto: Newspress.co.uk


Kortvokst

Bilen er kortere enn VW Golf og Audi A3 - 420 centimeter i lengden. Akselavstand er 251 centimeter og bredden 185 centimeter. Og selv om bilen ser ganske høy ut, er den ikke det: 141 centimeter "rager" den over bakken.

Kraftpakke


Selvfølgelig står miljø sentralt på dagsordenen, og snittforbruk er oppgitt til 0,19 liter per mil. Bilen har fått etternavnet e-tron, hvilket betyr at den er elektrifisert.

Allroad Shooting Brake er altså en hybrid og er utstyrt med en bensinmotor og to el-motorer.

Totalt yter den hele 408 hestekrefter og et massivt dreiemoment - hele 650 newtonmeter. Bilen veier ikke mer enn 1.600 kilo tom, og 0-100 skal gå unna på friske 4,6 sekunder. Toppfarten er "selvsagt" begrenset til 250 kilometer i timen.

Her er Audi Sport Quattro Concept

Kombinasjon

Systemet består altså av tre enheter som jobber sammen. Bensinmotoren er en versjon av den velkjente 2.0 TFSI-motoren som yter 292 hester takket være en stor turbo. Moment: 380 Nm. Elmotor nummer én yter 54 hestekrefter og 270 newtonmeter mens nummer to varter opp med 115 hester og også den 270 Nm.

En batteripakke på 8,8 kWt besørger strømmen og Allroad Shooting Brake kan kjøres 50 kilometer på bare strøm. Total rekkevidde fra fulladet/fulltanket er oppgitt til 880 kilometer.

Kommer i år

Kommunikasjonsansvarlig hos Audi i Norge, Marius Tegneby, kan fortelle at første modell med tydelige aner til konseptbilen "Audi allroad shooting brake" vil lanseres allerede senere i år.

Standaufnahme Farbe: Eisblau Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Audi Allroad Shoooting Brake - her i isblått. Foto: Audi
Standaufnahme Farbe: Eisblau Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Standaufnahme Farbe: Eisblau Foto: AUDI
Interiøret i Allroad Shooting Brake er av samme typen som det Audi nylig viste på CES i las Vegas - den sentralt plasserte skjermen er her erstattet av et interaktivt digitaldisplay i stedet for det tradsisjonelle instrumentpanelet. Foto: Audi