For første gang kommer Audi med en RS-SUV og det er minstemann Q3 som har fått æren med å være smått epokegjørende. 310 hester er nok til å gi en 0-100-tid på 5,5 sekunder. Foto: Audi
For første gang kommer Audi med en RS-SUV og det er minstemann Q3 som har fått æren med å være smått epokegjørende. 310 hester er nok til å gi en 0-100-tid på 5,5 sekunder. Foto: AudiVis mer

Audi viser RS Q3

Nå får Q3 femsylindret turbomotor på 310 hester. Det gir fraspark så det holder - på alle fire hjul.

Vi ventet spent på fortsettelsen - og her er den.

Høsten 2011 fikk bilen som var den første aktøren i det vi nå kan kalle premiumsegmentet blant kompakt-SUV'ene, nemlig BMW X1, konkurranse. Da kom Audi Q3 på markedet.

Første råtass i klassen

Til høsten blir det Audis tur til å få en première i denne klassen - da lanseres den nye toppmodellen, Audi RS Q3. (Mens vi venter på en "M X1"?) Under panseret sitter en velkjent og prisbelønt motor – den femsylindrede turbomotoren 2,5 TFSI. Motoren kjenner vi fra tidligere - den benyttes i sportsbilen Audi TT RS, men den er ifølge Audi tilpasset og modifisert for optimal ytelse i den sportslige og kompakte SUV'en. Den kombineres naturligvis med quattro firehjulsdrift og S tronic-automat (Audis versjon av DSG dobbelkløtsj-kasse).

Spreking

Motoren yter 310 hestekrefter (ingeniørene har moderert seg noe i forhold til konseptet), og den har et dreiemoment på 420 newtonmeter - sistnevnte hele veien fra 1.500 til 5.200 omdreininger. Dermed skal RS Q3 greie 0-100 kilometer i timen på 5,5 sekunder. Ved blandet kjøring skal gjennomsnittlig forbruk være 0,88 l/mil - hvilket gir et CO2-utslipp på 206 gram per kilometer. På dette (n)ytelsesnivået er det langt fra skandaløst. Toppfarten er, (som seg hør og bør - selv om unntakene etterhvert florerer), elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen.

For første gang kommer Audi med en RS-SUV og det er minstemann Q3 som har fått æren med å være smått epokegjørende. 310 hester er nok til å gi en 0-100-tid på 5,5 sekunder. Foto: Audi


Hurra: Nær konseptet

Den nye Audi RS Q3 har altså vært vist som konseptmodell tidligere. Mange av designelementene vi beskrev dengang er tatt med til den nå (snart) produksjonsklare modellen. Den særegne grillen og de kraftfulle støtfangerne med diffuser er typiske kjennetegn på den nye RS-modellen. Nye Audi RS Q3 kan leveres med to ulike utvendige stylingpakker; matt aluminium og sort, uavhengig av hvilken av de åtte tilgjengelige eksteriørfargene man velger. 19-tommers aluminiumsfelger er standard, men oppgradering til 20-toms (som på konseptbilen), er mulig. Kraftige, ventilerte bremser med 365 millimeter i diameter sørger for å stoppe mini-monsteret. Sportsunderstellet gjør at Audi RS Q3, som konseptet, er senket med 2,5 centimeter sammenlignet med standard Q3.

Velutstyrt

Interiøret er kledd i sort og assortert med detaljer i sort pianolakk og aluminium. Sportsseter i skinn kombinert med alcantara er standard. Disse kan oppgraderes til helskinn om ønskelig. Standardutstyret omfatter blant annet det adaptive oppsettet Audi drive select, parkeringsassistent, Audis lydsystem med 10 høyttalere, xenon-hovedlys (Xenon plus), og LED-baklykter.

Nye Audi RS Q3 skal avdukes for publikum på bilutstillingen i Geneve og bilen kommer på norske veier til høsten. Prisen er i skrivende stund ikke klar - den kommer vi tilbake til nåær det blir aktuelt.


Foto: Audi Vis mer