<b>STOR SMÅBIL:</b> Audi Q2 faller inn mellom A1  og A3 i størrelse, men får navnet Q2 fordi den er en SUV.   Foto: Jamieson Pothecary
STOR SMÅBIL: Audi Q2 faller inn mellom A1 og A3 i størrelse, men får navnet Q2 fordi den er en SUV. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Audi viser Q2

Audi Q2 kommer til sommeren, og skal koste som en VW Golf.

Nordmenn kjøper SUV som aldri før, og produsentene er ikke vonde å be. De ser trenden, også utenfor Norge.

Audi viser derfor frem en ny og mindre SUV, for det er ikke bare de med ønske om store biler som ønsker at bilene skal være høyreiste.

Nykommeren heter Q2, og kommer til Norge til høsten.

Denne føyer seg inn i rekken med nye SUV-er fra selskapet, sammen med det som er ventet å bli den nye Q6, som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt sist høst.

Q6 er også ventet å bli basen for Audis nye hydrogenbil, som kommer i 2020.

Les også: Audi satser tungt på hydrogen

Hva med A2?

Med en lengde på 4,19 meter havner den mellom Audi A1 og A3, selv om akselavstanden er den samme som på A3. Strengt tatt kan man dermed si at den ville representert en A2 i størrelse, men med SUV-stylter blir den en Q2 på Audi-språket.

Designen for øvrig slår ikke akkurat ned som en bombe, men kjennes lett igjen på c-stolpen (bakerste takstolpe), som presenteres i en kontrastfarge.

Uten å ha opplevd bilen på veien, så ser stolpen noe stor ut, og første tanke er at denne også vil hindre utsynet noe bakover. Om det stemmer i praksis gjenstår å se, men Audi kaller det store feltet for dekorelement.

Mål:
Lengde: 4,19 meter
Bredde: 1,79 meter
Høyde: 1,51 meter

Vår siste test av Audi A2

Se flere bilder av Q2:

NYE DESIGNTREKK: Legg merke til den skarpe knekken over hjulbuen bak. Såpestykket er ikke lenger like rundt. Foto: AUDI
KORTE LYKTER: Baklyktene er ikke smale og lange som før. Disse minner mer om lyktene som satt på Polo for noen generasjoner siden. Foto: AUDI
Static photo, Colour: Tango Red Foto: Audi
Static photo, Colour: Tango Red Foto: Audi
Cockpit Foto: Audi
GREIT FOR TO: To passasjerer har det greit. Du har også Isofix for to barnestoler. Foto: AUDI
Luggage compartment, Colour: Tango Red Foto: Audi


Kjent indre

Innvendig byr heller ikke førermiljøet på enorme overraskelser. Vi kjenner oss igjen fra både A1 og A3, med midtkonsoll, luftedyser og skjermen plassert på samme måte.

Bilen får også mulighet for å koble til både iOS-telefoner og Androider. Alt dette gjøres gjennom Apple Car Play og Google Android Auto.

Også innvendig har Audi pyntet lister og detaljer med kontrastfarger.

Baksetet er delt 40/60, og har to isofix-fester, og før du legger ned seteryggene har du 405 liter bagasjerom til rådighet. Legg ned hele ryggen, og du har 1.050 liter å fylle.

Forbrenningsmotorer

Under panseret vil det være fem alternative motoriseringer, to bensin og tre diesel.

Bensinmotorer:
1,0 TFSI 115 hk – manuelt gir eller S tronic automat
1,4 TFSI 150 hk – manuelt gir eller S tronic automat

Dieselmotorer:
1,6 TDI 115 hk – manuelt gir eller S tronic
2,0 TDI 150 hk – S tronic eller quattro S-tronic
2,0 TDI 190 hk – quattro S tronic

Audi opplyser at det vil komme flere motoriseringer på et senere tidspunkt, blant annet en bensinutgave i kombinasjon med firehjulsdrift. Den største dieselversjonen, i kombinasjon med firehjulsdrift, vil antagelig bli en hissigpropp det vil bli lett å like.

Hvorvidt det dukker opp en hybrid eller ladbar hybrid som det er gjort i Audi Q7 er for tidlig å si, men prisen på rimeligste modell av de ordinære er klar.

- Vi ser for oss en startpris på under 300.000 kroner, sier Audi-direktør Harald Edvardsen-Eibak.