Audi viser kompakt SUV

Fra før har Audi gigant-SUVen Q7. To mindre SUVer er imidlertid ventet og konseptet Cross Coupé gir oss trolig en forsmak på den minste av disse, Audi Q3.

Audi Cross Coupé quattro er interessant på flere måter. For det første er det en nyhet fra en stadig viktigere bilmesse i Kina, for det andre er det trolig et hint om Audis kommende minste høybygde firehjulstrekker og for det tredje sitter det en spennende dieselmotor under panseret.

I tillegg introduseres det enda en Audi-nyhet i form av Audi Select. La oss imidlertid først se på det mest iøynefallende; designet.

Målene er typisk for en kompaktSUV. Lengden begrenser seg til 438 centimeter og bredden er på 182 centimeter. Den skrått liggende bakluken trekker tankene i retning av vanlige kompaktklassebiler og Audi selv nevner at Cross Coupé kun er marginalt større enn A3 Sportback. Høyden er imidlertid på 160 centimeter, 18 mer enn hva A3 kan vise til.

”Targa”

Vis mer

Audi viser kompakt SUV

  1. Store bilder


Fronten er typisk Audi og minner både om storebror Q7 og den nye sportsbilen R8 med sin digre grill og frontlys, så vel som baklykter, med LED-teknologi. Hekken preges av en stor skliplate i nedkant for å understreke offroad-preget.

Hjulene er digre og virker noe klumpete på den relativt lille bilen. Det mest oppsiktsvekkende finner vi imidlertid på taket, eller rettere sagt i taket. Det kan nemlig foldes sammen, som på Porsche 911 targa, for en solskinnsdag på stranden.

Interiøret er i hvitt og brunt skinn, men kan ikke sies å følge opp filosofien benyttet på Audis andre modeller. Regn derfor med at det blir ganske annerledes i en eventuell produksjonsvariant.

Følger BMW

Vis mer


For bare et par uker siden presenterte BMW en formidabel kraftpakke av en 2,0-litersdiesel. Med 204 hestekrefter og 400 newtonmeter er den uten sammenligning den kraftigste i sin størrelsesorden. Nå svarer imidlertid Audi med å tilby en akkurat like stor og kraftig motor. I tillegg har man byttet ut pumpedyse-teknikken med commonrail i håp om at det skal gi bedre gangkultur. Effektiviteten er i alle fall på plass med et blandet forbruk på 0,59 liter per mil, ikke verst for en SUV med over 200 hestekrefter.

Dieselmotoren er kombinert med en S tronic girkasse, Audis navn på DSG-kassen fra Volkswagen.

Tre kjøreprogrammer

Audi Select er et system som tillater føreren å velge mellom tre ulike kjøreprogrammer som påvirker motoren, girkassen og støtdemperne. I tillegg til standardsettingen finnes det for de med sportslige ambisjoner også en sportsmodus som gir raskere gassrespons, girskift på høyere turtall og fastere innstilling på støtdemperne. I tillegg finnes det en spareinnstilling som sørger for lavere forbruk ved blant annet å koble ut klimaanlegget og optimere girvalget for høyest mulig energieffektivitet.

Tverrstilt motor

Vis mer


Det er hovedsakelig to ting som tyder på at Cross Coupé er et hint om Q3 og ikke Q5. For det første ligger størrelsen nærmest A3, og for det andre bygges den på A3/Golf-teknikk. Firehjulsdriften er nemlig av typen Haldex, en teknikk Audi kun bruker på modeller med tverrstilt motor. Audi Q5 vil imidlertid baseres på neste generasjon A4 og får langsmontert motor med mer symmetrisk kraftfordeling mellom for- og bakaksel.

Audi Cross Coupé quattro vises nå på bilutstillingen i Shanghai. Når en ferdig produksjonsvariant i form av Q3 kommer, vet vi ikke, men vi snakker trolig om et par års tid.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder