<b>STOLT BAYER:</b> Ingolstadt-produsenten Audi viser nå en kommende Tesla-konkurrent. Endelig er det en etablert premium-produsent som tar imot utfordringen fra California, og som viser at de mener alvor. Denne elbilen skal nemlig lanseres i produksjonsferdig stand om drøye to år. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
STOLT BAYER: Ingolstadt-produsenten Audi viser nå en kommende Tesla-konkurrent. Endelig er det en etablert premium-produsent som tar imot utfordringen fra California, og som viser at de mener alvor. Denne elbilen skal nemlig lanseres i produksjonsferdig stand om drøye to år. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Audi viser elbilen e-tron quattro concept

I Frankfurt viser Audi nå konseptet til det som blir merkets første helelektriske SUV.

Senere denne uken skal Dinside prøvekjøre Teslas nyeste utgave av Model S - nemlig den som har den nye 90 kWt-batteripakken.

Det er tydelig at de store etablerte bilprodusentene tar den uavhengige og visjonære amerikaneren på alvor. På bilmessen i Frankfurt, som vi rapporterte flittig fra allerede i forrige uke, står nå denne elektriske doningen og høster beundrende reaksjoner fra publikum.

Navnet er Audi e-tron quattro concept. Vi lurer litt på hvorfor de ikke har bakt inn Q6 i navnet også - de presiserer selv at bilen plasserer seg størrelsesmessig mellom Q5 og nye Q7 i Audi-modellspekteret.

Vi omtalte en kommende Audi Q6 allerede i mai 2013 ...

Ifølge Audi gir konseptbilen en konkret forsmak på design og teknikk. Den produksjonsklare bilen skal lanseres tidlig i 2018, med quattro firehjulsdrift og en lovet elektrisk rekkevidde på over 500 kilometer.

HØY-EFFEKTIV: Den elektriske drivlinjen yter opptil 370 kW. Vis mer


Tre elmotorer

Konseptbilen Audi e-tron quattro drives av tre elektriske motorer: Én elmotor driver forakslene, de to andre driver bakakselen. Total effekt ved normal kjøring er 320 kW (435 hk). En egen «boostfunksjon» øker effekten til 370 kW (503 hk) og dreiemomentet til over 800 newtonmeter for kortere perioder. 0-100 kilometer i timen gjøres unna på 4,6 sekunder, altså ikke helt i Tesla-ligaen, men imponerende raskt likevel, mens toppfarten er regulert til 210 kilometer i timen.

Les også vår test av Tesla Model S p85D

Q6 ELLER E-TRON ALLROAD? Størrelsesmessig ligger konseptbilen mellom Audi Q5 og Q7, men den har også utpregede Allroad-elementer i designen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Automatisk kraftfordeling

Kraftfordelingen mellom de tre elektriske motorene er også grunnlaget for e-tron quattro firehjulsdrift. Kreftene fordeles automatisk mellom motorene og akslene avhengig av kjøresituasjonen. Ved aktiv kjøring fordeles eksempelvis mesteparten av kreftene mellom bakhjulene for maksimal dynamikk og stabilitet.

Batteriets kapasitet på 95 kWt gir konseptbilen en rekkevidde på mer enn 500 kilometer. Det kombinerte ladesystemet CCS muliggjør lading gjennom både AC- og DC-kurser. Ved hurtiglading er ladetiden oppgitt til omtrent 50 minutter på ladestasjoner med effekt på 150 kilowatt. Sjåføren kan selv bestemme graden av regenerering til batteriet under kjøring.

Bilen har også solcellepaneler på taket som hjelper fremdriften på solfylte dager.
Den store litiumion-batteriet er integrert i gulvet i kupeen som i de fleste moderne elbiler. Det bidrar som kjent til en balansert vektfordeling og et lavt tyngdepunkt – forutsetninger for dynamiske kjøreegenskaper.

SKARPE LINJER: Interiøret er mer skarpskårent enn det vi er vant til fra Audis side. Det er ganske likt det de har vist i konseptbilene Prologue. Foto: AUDI Vis mer


Luftfjæring og firehjulsstyring

Den adaptive luftfjæringen og firehjulstyringen skal ifølge produsenten sørge for at Audi e-tron quattro concept både er stabil og komfortabel, og reagerer spontant på styringen.
Med «Audi Wireless Charging» er konseptbilen er også klar for induksjonslading. Det muliggjør en praktisk og enkel ladeprosess, hvor bilens parkeringssystem selv sørger for at bilen parkeres i riktig posisjon over ladeplaten i bakken, slik at ladingen skjer trådløst.

Kommende Q6?

Konseptbilen måler 488 centimeter i lengden, 193 centimeter i bredden og 154 centimeter i høyden. Størrelsesmessig plasserer den seg dermed mellom Audi Q5 og Q7 og nærmere sistnevnte. Silhuetten er kupéaktig og vi synes den nærmer seg mer «Allroad» enn Q. Skuldrene er brede og skarpe linjer dominerer designen i tråd med tendensen dagens designsjef vil innføre.

Les vår duell mellom Audi Q7 og nye Volvo XC90 her!

STJERNE I FRANKFURT: Audi e-tron quattro concept er meget synlig på Audi-standen i den store messehallen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Kamp mot luftmotstand

I hastigheter over 80 km/t aktiveres aerodynamiske elementer på bilens panser, side og bakende for å styre luftstrømmen gjennom og rundt bilen på en mest mulig effektiv måte. Det minner om et annet Frankfurt-konsept: Mercedes-en som er inspirert av fisk. Uansett: e-tron quattros lave luftmotstand (Cw 0,25) en viktig faktor for både den lange elektriske rekkevidden og den lave innvendige støyen Audi lover oss.

Blant annet er også sidespeilene erstattet av kameraer som felles ut under kjøring for mindre luftmotstand, noe som for øvrig langt fra er noe nytt, og stort sett forbeholdt konseptbiler.

Laserlys... selvsagt

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


E-tron quattro er videre utstyrt med Matrix laserlys- og Matrix OLED-lysteknologi. Laserlyset er allerede tatt i bruk i en produksjonsmodell (nye Audi R8), mens OLED-lysteknologien utvikles for å tas i bruk i kommende produksjonsmodeller.

Vi tester BMW med laserlys

Interiøret er i konseptbilen skreddersydd for fire personer med individuelle bakseter og et bagasjerom på 615 liter. Den endelige produksjonsmodellen vil by på alternative interiørløsninger. Interiøret er i Audi e-tron quattro concept i stor grad designet rundt de ulike OLED-skjermene med ulike visnings- og betjeningsfunksjoner.

Digital betjening

Det digitale instrumentpanelet, Audi virtual cockpit, er en videreutvikling fra dagens produksjonsmodeller - vi testet det første gang i nyeste Audi TT - men er i konseptbilen supplert med flere berøringsskjermer som betjener bilens selvkjøringsprogrammer, media, navigasjon med mere. Bildene fra kameraene som fungerer som sidespeil vises på skjermer som er integrert i dørene.

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Konseptbilen er også utstyrt med alle teknologier som Audi utvikler for autonom kjøring (selvkjørende bil). De første av disse systemene vil bli tilgjengelig i Audis produksjonsmodeller om kort tid.

Den endelige versjonen av Audi e-tron quattro concept skal altså komme på markedet tidlig i 2018. I Norge jobbes det mot å kunne ta i mot forhåndsbestillinger på et tidlig tidspunkt.