crosslane coupé, kaller Audi sin nye konseptbil, som er en fullhybrid crossover. Den skal klare seg med 0,11 liter bensin per mil og greie 86 kilometer på bare strøm.
crosslane coupé, kaller Audi sin nye konseptbil, som er en fullhybrid crossover. Den skal klare seg med 0,11 liter bensin per mil og greie 86 kilometer på bare strøm.Vis mer

Audi viser crosslane coupe

PARIS (DinSide Motor): Vi har fått se et besnærende hybridkonsept på Audi-standen.

Plug-in-hybrid med ny vri, kaller Audi sin konseptbil crosslane coupé (med små forbokstaver, ja). Den skal være et lysende eksempel på det Audi kaller sin ultra- lettvektteknologi. Det dreier seg om en ladbar hybrid som skal ha en elektrisk rekkevidde på hele 86 km.

Nyvinninger

Et glimt av fremtiden, kaller de det. Konseptbilen Audi crosslane coupé skal ifølge produsenten være en sammensmelting av morgendagenes teknikk, ingeniørkunst og design.

Audi viser verstingen S3

Lavvektsteknologier

Bilen er basert på en helt ny form for konstruksjon for å vise bruken av nye materialer i ny form og funksjon. Nye løsninger knyttet til vekt, produksjons- og eierkostnader og energiforbruk "fra vugge til grav" står sentralt for den ladbare hybrid-konseptbilen.

Audi crosslane coupé er konstruert rundt aluminium og komposittmaterialer som karbonforsterket plast (CFRP) og glassfiber. Audi kaller sin filosofi "riktig materiale på rett sted", og dette skal komme fullt til syne i konseptbilen; aluminium som grunnstruktur, andre lette og egnede materialer for de enklere strukturene og kollisjonssonene. Egenvekten er allikevel 1.390 kilo, men det inkluderer den store litiumion-batteripakken.

Se mer av Audi-konseptet:

crosslane coupé, kaller Audi sin nye konseptbil, som er en fullhybrid crossover. Den skal klare seg med 0,11 liter bensin per mil og greie 86 kilometer på bare strøm.
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi


Ladbar, "selvsagt"

Audi crosslane coupé er altså en ladbar hybrid - men med ny vri; her er bensinmotoren koblet mot to elektriske motorer og en ett-trinns girkasse. Den tresylindrede bensinmotoren 1.5 TFSI presterer 130 hestekrefter og et dreiemoment på 200 newtonmeter. Den er koblet direkte til den ene elektromotoren (EM1), som yter 50 kW eller 68 hestekrefter og har en trekkraft på 210 newtonmeter. Den fungerer først og fremst som startmotor og dynamo.

Den andre elektriske motoren (EM 2) har en makseffekt på 85 kW eller 116 hestekrefter Dreiemomentet er 250 newtonmeter. Denne står for den elektriske fremdriften og er koblet til et litiumion-batteri.

Den samlede effekten er 177 hk. Drivstofforbruket på konseptbilen er oppgitt til bare 0,11 liter per mil. Det tilsvarer et CO2-utslipp på kun 26 gram per kilometer.

Nye A3 som stasjonsvogn

To elektromotorer

Hybrid-løsningen tillater flere fremdriftsmodi. Fra 0 til 55 km/t kommer kreftene ene og alene fra den store elektromotoren (EM 2) som er koblet til batteriet. Ved rundt 55 km/t kobles bensinmotoren og den mindre elektromotoren (EM 1) inn for å lade batteriet. Konseptbilen kan dermed ha elektrisk fremdrift opp til 130 kilometer i timen.

Se også: A2 gjennoppstår

Vis mer

Fra 130 km/t kommer fremdriftskreftene først og fremst fra bensinmotoren, men dette er selvsagt hovedsaklig av akademisk interesse for oss nordmenn. 0-100 km/t gjøres unna på 8,6 sekunder når man benytter all tilgjengelig kraft, eller på 9,8 sekunder på ren elektrisk fremdrift. Toppfarten er relativt beskjedne 182 km/t og litiumion-batteriet gir konseptbilen en rekkevidde på rundt 86 km på kun elektrisk kraft.


Kompakt crossover

Audi crosslane coupé er ganske så kompakt - omtrent som utgående generasjon Golf. Den er 421 centimeter lang, 188 centimeter bred og 151 centimeter høy og har en akselavstand på 256 centimeter. Designen er lett gjenkjennelig Audi, men de har villet at konstruksjonen med de ulike materialene skal være en del av bilens synlige uttrykk. Designen er også en pekepinn på de fremtidige Audi Q-modellene (SUV/crossover-klassen).

Flere fremtidsfristelser: Et annet konsept som kanskje blir noe av

Avtagbart tak

Audi forteller videre at konseptbilen er en 2+2 seter. Interiøret er designet rundt samme materialer og uttrykk som eksteriøret. Taket veier mindre enn ti kilo, det kan kan tas av og legges i bagasjerommet. Bagasjerommet er en separat modul, og med et enkelt håndgrep kan denne utvides med 40 cm.

Audi crosslane coupé vises nå for pressen på bilutstillingen i Paris, som åpner for publikum lørdag 29. september.