<b>NYE DINGSER:</b> Audi skal lansere støtdempere som lader batteriene.  Foto: Audi
NYE DINGSER: Audi skal lansere støtdempere som lader batteriene. Foto: AudiVis mer

Audi vil la støtdemperne lade batteriet

At dårlige veier kan gi deg ekstra strøm, bør være en god nyhet for norske bilister.

For å kutte drivstofforbruket har Audi tatt støtdemperne til hjelp. Neste generasjon Audi A8 får nemlig elektriske støtdemperne, som genererer strøm.

Når en bil kjører går støtdemperne ut og inn, avhengig av veistandarden.

Og det er nettopp denne bevegelsen som utløser energi Audi nå vil fange opp og levere videre til bilens batteri og til mindre forbruksutstyr.

På ordinære veier kan systemet levere 100 watt, men dersom veiene er dårlige og bevegelsene store, så kan de fire støtdemperne generere så mye som 600 watt, melder Audi.

Og la oss legge til: Basert på standarden på det norske veinettet, er dette en teknologi som bør komme norske bilister til gode.

Systemet vil riktignok veie rundt ti kilo mer enn dagens teknologi, men gir flere fordeler.

Dårlige støtdempere er livsfarlig

Tar mindre plass

Dagens støtdempere er lange, noe som stjeler mye plass ved hvert av hjulhusene. Særlig i stasjonsvogner har produsentene en utfordring, ettersom de ikke ønsker at høye støtdempere skal stjele plass som ellers kan prioriteres til bagasjerommet.

Med de nye elektriske støtdemperne er ikke dette et problem, ettersom de kan formes helt annerledes enn dagens dempere.

De nye kan like gjerne formes som en rund kule, eller som et nav som går rundt. I prinsippet funger de da som dynamoen på tråsykler før i tiden, som også bare tok opp bevegelsesenergi.

En annen fordel med systemet er at det kan strammes opp eller slakkes etter behov.

Tenkende

Mercedes har allerede sitt Magic Body Control, der kameraer som skanner veien foran bilen for å forberede støtdemperne om hva som kommer millisekunder senere.

Dette systemet er svært egnet for denne teknologien. De nye støtdemperene kan selvfølgelig også programmeres til å gi myk eller stiv demping, slik dagens aktive dempere gjør.

Systemet går ut på å fange opp den kinetiske energien som brukes for å sikre hjulets kontakt mot underlaget. Med et nye systemet slippe man også unna bieffekten med dagens dempere, nemlig at de utvikler svært mye varme.

-Opp til 125 grader, ifølge Alexander Kruse - en av ingeniørene hos Audi som jobber med prosjektet.

48 volt blir den nye standarden

Dagens personbiler går som regel på 12 volts systemer. Samtidig som Audi lanserer elektriske støtdempere, så lanserer de også 48 volt som en ny standard.

Dette gjøres fordi strømforbruket i nye biler har doblet seg bare de siste ti årene.

Ettersom spenningen har vært fast på 12 volt, så er det strømstyrken (ampere) som har økt for å få høyere effekt (watt).

Høy strømstyrke gir krav til blant annet tykkere kabler, som igjen veier mye. Det er med andre ord ikke interessant å stadig øke strømstyrken, og nå velger Audi å øke spenningen til 48 volt, for på den måten å kunne hente ut høy effekt, uten at det innebærer høy strømstyrke.

Audi med elektrisk overraskelse

Det nye systemet lagrer strømmen i egne batterier med rask ladetid.