Audi TT-versting klar

Den hittil sportsligste TTen er nå avduket. Med hardtrimmet turbomotor, firehjulsdrift og aktive støtdempere bør den gi et skikkelig løft i kjøreglede.

«0-100 går på et sted mellom 5,2 og 5,6 sekunder avhengig av girkasse og karosseritype.»


Audi TTS har vært ventet en god stund og vi har ved flere anledninger omtalt den og dessuten vist spionbilder.

Det er alltid morsomt å følge prosessen fra de første spionbildene dukker opp til bilen faktisk er klar for salg i butikken. Og avdukingen byr ikke på noen store overraskelser. Som vi tidligere har rapportert kommer den med en med 2,0-liters TFSI-motor, som er navnet Audi bruker på denne velkjente turbomaskinen.

  • Her finner du store bilder.
  • 272 hester

    Vis mer

    Audi TT-versting klar

    1. Store bilder


    Men litt flere hestekrefter får den. 272, for å være nøyaktig. Det er 7 mer enn i S3 som hittil har hatt den hardeste trimmingsgraden. Dermed nærmer Audi seg de japanske produsentene Mitsubishi og Subaru i spesifikk effekt fra en firesylindret turbomotor. Vi må si vi er spente på hvordan Audi har lykkes med dette.

    5,2 sekunder

    Dreiemomentet ligger på 350 newtonmeter og er tilgjengelig hele veien mellom 2.500 og 5.000 omdreininger. 0-100 går på et sted mellom 5,2 og 5,6 sekunder avhengig av girkasse og karosseritype. Raskest er kupeen med dobbelkløtsjgirkassen S-tronic. Tregest er TTS Roadster med vanlig manuell girkasse, men den er uansett raskere enn den hittil raskeste TT-varianten.

    Sjekk hva bilen din er verdt

    0,79 liter per mil

    Vis mer


    S-tronic gjør ikke bare bilen raskere, den reduserer forbruket også. Dermed lander kupeen på et blandet forbruk på 0,79 liter per mil for kupeen, hvilket må sies å være godkjent med tanke på ytelsene og firehjulsdriften. Tallene stiger noe dersom du velger sammenleggbart tak og/eller manuell girkasse, men høyere enn 0,82 blir det uansett aldri. Det er en betydelig forbedring sammenlignet med TT 3.2 V6 som hittil har vært den sprekeste TTen.

    Quattro

    Kreftene formidles naturligvis til alle fire hjul og systemet som benyttes er Haldex generasjon fire. Audi hevder at det reagerer kjappere enn noen sinne og at opptil 100 prosent av kreftene kan formidles til bakhjulene om nødvendig.

    Ny bil? Prøv import-kalkulatoren

    Magnetic Ride

    Vis mer


    Chassiset er naturligvis tilpasset de ekstra kreftene og er utstyrt med aktive støtdempere i form av Audi Magnetic Ride. Disse innholder magnetiske partikler og gjør at stivheten kan endres ved hjelp av en bryter i midtkonsollen. To innstillinger er tilgjengelige og den sportsligste sørger for å senke bilen med 10 millimeter.

    Sintere

    Visuelt er TTS et lite hakk tøffere enn de andre TT-variantene. I fronten er luftinntakene store og frontlyktene har nå fått den Audi-typiske LED-stripen helt nederst. TTS-emblemer preger bilen flere steder og felgene er nye og større enn tidligere. Dekkene som sitter er i dimensjonen 245/40-18.

    Bort med blokk og stoppeklokke

    Vis mer


    Også innvendig har man gjort litt ekstra ut av TTS. Setene er naturligvis ekstra sportslige og laget i en skinn/alcantara-kombinasjon. Rattet er flatt i bunn og en rekke sportslige detaljer preger interiøret. Informasjonssentralen har fått en ny skjerm og dessuten en funksjon som sørger for å logge rundetidene dine. Så slipper du å styre med den irriterende stoppeklokka og skrive opp alt i blokka di.

    Til sommeren

    Audi TTS vises på bilutstillingen i Detroit som åpner om kort tid og er ventet hit til Norge en gang i juni. Prisene er ikke klare. I tillegg skjer det er par andre spennende ting på TT-fronten. Blant annet blir den nye 1,8 liter store turbomotoren kjent fra blant annet nye A4 tilgjengelig. Siden denne utgjør en ny innstegsversjon, betyr det at 2.0 TFSI utstyres med samme firehjulsdrift som storebror TTS og blir ikke lenger blir tilgjengelig med forhjulsdrift.

    Prisen på TTS kommer til å lande et sted rundt 750.000 kroner, og det gjør den bare marginalt dyrere enn 3.2 V6.

  • Her finner du store bilder.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder