Audi TT: Roadster-utgaven avduket

Kabrioleter og roadstere er på mange måter "to biler i en". Derfor er det selvsagt interessant å vite hvordan denne typen biler ser ut både med og uten tak. Audi har imidlertid valgt å ikke vise hvordan det nye TT-taket tar seg ut.

Vis mer

Audi TT: Roadster-utgaven avduket

  1. Store bilder
Vis mer


Er ikke taket ferdig utviklet? Er det forferdelig stygt? Eller har rett og slett Audis presseavdeling bestemt seg for å spare noen bilder til våren - da Audi TT Roadster skal introduseres? Ikke vet vi. Faktum er imidlertid at pressemeldingen kun ledsages av fire bilder - og at ingen av dem viser TT Roadster med taket på plass.

Lett og raskt

Audi opplyser imidlertid at de har satset på et stoff-tak, i motsetning til stadig flere konkurrenter. Trenden de siste årene har nemlig gått i retning av ståltak. Audi bruker imidlertid mange ord på å forsvare sitt valg. Ifølge Audi er taket blant annet svært lett, noe som er en fordel både med tanke på egenvekt og tyngdepunkt. Taket skal visstnok også kunne felles opp og ned i løpet av bare 12 sekunder, noe som er raskt - og langt raskere enn noe ståltak vi har vært borti. Sist, men ikke minst understrekes det at taket kan betjenes helt opp i 50 kilometer i timen, noe som er uvanlig.

Når det er sagt må det understrekes at kun toppmodellen - Audi TT Roadster 3.2 quattro, leveres med elektrisk takbetjening som standardutstyr. Lillebror TT Roadster 2.0 TFSI har i utgangspunktet manuell takbetjening - elektrisk betjening er ekstrautstyr.

To motorer, to girkasser

Vis mer


I utgangspunktet er det først og fremst design og takløsning som skiller den kommendre roadster-utgaven fra TT Coupé. Motor- og girkasse-utvalg er identisk, noe som altså betyr 2,0-liters turbomotor (200 hk) eller 3,2-liters V6-motor (250 hk). Valget står mellom sekstrinns manuell girkasse og en såkalt S tronic-girkasse. Sistnevnte er en automatisert manuell girkasse med to kløtsjer - kjent fra ulike Skoda- og Volkswagen-modeller under navnet DSG.

S tronic-kassen er svært rask, noe som betyr at TT faktisk får bedre akselerasjonstider med denne enn med manuell girkasse. Med S tronic-girkasse skal TT klare øvelsen på henholdsvis 6,5 (200 hk) og 5,9 sekunder (250 hk).

Minstemann får forhjulsdrift

Vis mer


I likhet med kupé-versjonen er det kun V6-utgaven som kommer med firehjulsdrift, eller quattro som Audi kaller teknologien. 2.0 TFSI vil i første omgang kun være tilgjengelig med forhjulsdrift. Det ryktes imidlertid at også denne motorvarianten på sikt vil få quattro.

500.000 og 710.000 kr?

Audi TT Roadster introduseres her i landet i mars. Prisene er foreløpig ikke klare. Kupé-utgavene koster imidlertid henholdsvis 468.000 kroner (200 hk) og 681.000 kroner (250 hk) med manuell girkasse. (S tronic koster 22.000 kroner ekstra.) Vi antar at roadster-pristillegget vil havne et sted mellom 25.000 og 50.000 kroner.

  • Store TT-bilder, riktignok utelukkende i toppløs tilstand, finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Nye Audi TT kjørt i Norge
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder