<b>HISSIG:</b> Med små og enkle midler klarer Audi å signalisere at TT quattro sport concept byr på noe mer enn vanlig.  Foto: Audi
HISSIG: Med små og enkle midler klarer Audi å signalisere at TT quattro sport concept byr på noe mer enn vanlig. Foto: AudiVis mer

Audi TT med ny rekord

Får 210 hestekrefter per liter slagvolum. Det er ingen over, ingen ved siden.

For et år siden slo AMG seg på brystet, og sa de hadde lansert den sterkeste, masseproduserte to-literen på markedet. Den sitter i Mercedes-Benz A 45AMG, og i den kommende GLA 45 AMG.

Se videointervju med AMG-sjefen om A 45AMG

På bilutstillingen i Geneve fikk AMG konkurranse.

Der viste Audi frem TT quattro sport concept. I denne sitter konsernets velkjente 2.0 TFSI, men i en ny konfigurasjon. Her har Audi nemlig dratt ut hele 420 hestekrefter, basert på et dreiemoment på 450 Nm.

Nye rekorder

Der AMG kan skilte med et slagvolum på 1.996 ccm som byr på 186 hestekrefter per liter slagvolum, så er tallet for Audi-motoren hele 210 hestekrefter per liter slagvolum. Allerede da AMG lanserte sine motorer snakket om vi om nesten utenkelige tall, og nå hever altså Audi lista - og setter ny rekord.

Det skal likevel sies at Audis råsterke frieri foreløpig bare er på konseptstadiet, men at de har noe spennende på gang er det liten tvil om. I 2010 viste de fram en hyllest til Ur-quattroen, og i fjor viste Sport Quattro.

Nå er det altså TT quattro sport concept som gjelder.

Se flere bilder av TT quattro sport concept:

Foto: Audi
HISSIG: Med små og enkle midler klarer Audi å signalisere at TT quattro sport concept byr på noe mer enn vanlig. Foto: Audi
Foto: Audi
NYSKAPENDE: Slik ser interiøret ut i nye TT. Foto: Audi


Viktigste hinder

En vesentlig detalj som alle bilprodusentene har satt fullt fokus på i det siste er å få redusert vekten på bilene. De innser at det er her de har mest å hente når det gjelder ytelse, reduksjon av drivstofforbruk, og dermed også utslippet.

Med 420 hestekrefter til rådighet har hver og en hestekraft kun 3,2 kilo å jobbe med, ettersom bilen veier 1.344 kilo.

Dette gir dem såpass enkle arbeidsforhold at bilen gjør sprinten til 100 km/t på bare 3,7 sekunder. Toppfarten kjenner vi foreløpig ikke.

De små ting

TFSI-motoren har naturligvis pustehjelp, og når helt opp til 7.200 omdreininger. Kreftene fordeles videre til en S-tronic lynrask dobbeltkløtsj girkasse.

For å holde hjulene til bakken er det tatt i bruk McPherson understell foran, og multilenke bak. Bilen er i tillegg senket godt mot jord, noe som gir den et stivt oppsett.

Audi TT quatttro sport concept er med andre ord ikke det komfortable valget, dersom det er det du er ute etter.

Vektfordelingen er forøvrig 54 prosent foran, mot 46 prosent bak. Takket være såkalt torque-vectoring, et system som fordeler mer krefter til de ytterste hjulene i sving, skal bilens oppførsel være nøytral.

Dette høres i utgangspunktet for godt ut til å være sant når vi vet at den er en smule fremtung, men vi håper å kunne teste det ut en vakker dag.

Alt ligger i detaljene

Utvendig er det ikke all verdens av endringer å se i forhold til den ordinære utgaven av nye TT. Først og fremst ser man at den er lavere, i tillegg er ikke den digre hekkspoileren til å unngå.

For å dekke de store og brede hjulene har den i tillegg fått skjermbreddere for å holde hjulene innenfor kanten.

Bak ser du et stort eksosrør komme ut på hver side av bakfangeren på en måte som bare den beste hjemmetrimmer pleier å få til. Det er med andre ord de mange små detaljene som forteller historien. Pluss spoileren, da.

NYSKAPENDE: Slik ser interiøret ut i nye TT. Foto: Audi Vis mer


Innvendig er bilen strippet for alle luksuriøse detaljer som ikke har noe i en racingpreget bil å gjøre. Bøtteseter skal huse fører og sidepassasjer på plass når det begynner å gå unna. Dersom du vil ha med deg hjelm til og fra banen er det laget spesielle plasser til disse i bagasjerommet.

Det eneste vi nå venter i spenning på er å høre fra Audi at bilen faktisk skal settes i produksjon.