Vis mer

Audi topper R8 med V10

Audi viser hva de kan på sportsbilfronten.

Audi R8 var en ganske oppsiktsvekkende bil i Audi-sammenheng da den kom for snart to år siden. Den var den mest rendyrkede sportsbilen fra Audi i moderne tid, noe blant annet midtmotor-plasseringen sørget for. Nå kunne Audi for alvor konkurrere mot Porsche, Ferrari og Lamborghini.

V10

Motoren var imidlertid litt svakere enn i de vasseste konkurrentene. Nå supplerer man med en større motor, med to ekstra sylindre og 105 hester ekstra. Totalt yter V10eren 525 hestekrefter og 530 newtonmeter. Det gjør at R8 5.2 FSI gjør 0-100 på 3,9 sekunder, 0,7 raskere enn 4,2-literen.

Maks effekt ligger oppe på 8.000 omdreininger, og maksimalt dreiemoment ligger bare 1.500 omdreininger lavere. Det betyr at vi snakker om en turtallsvillig motor som samtidig har merkbart mer krefter enn lillebror i de lavere turtallsområdene. 5,2-literen har også tørrsumpsmørning, i likhet med 4,2-literen. Vektfordelingen er for øvrig 44/56 prosent på henholdsvis frem- og bakaksel.

Firehjulsdrift

Grund 003 Vis mer


På transmisjonssiden kan du velge mellom vanlig manuelt gir og den sekvensielle R-tronic-kassen. Firehjulsdrift er selvsagt standard, men her handler det om et annet om enda mer bakhjulsfavoriserende system enn de fleste andre Audier har.

Drivstofforbruket ligger på 1,37 liter per mil.

Full LED

Designmessig kan V10-varianten av R8 kjennes igjen blant annet på større og mer markerte luftinntak bak dørene og to i stedet for fire horisontale spiler i underkant av frontlyktene som nå dessuten utelukkende benytter seg av LED-teknologi.

Audi R8 5.2 FSI kommer på markedet til våren.

Grund 015
Grund 003