Audi-sjef bak fabelaktig supersportsbil

Den tidligere motorsport-sjefen hos Audi, Roland Gumpert, er mannen bak denne helstøpte kreasjonen, en karbon-monocoque supersportsbil med biturboladet V8-motor på minimum 650 hestekrefter og toppfart 360 kilometer i timen

Vis mer

Audi-sjef bak fabelaktig supersportsbil

  1. Store bilder!


Gumpert, som var sjef for motorsportavdelingen i Quattro-divisjonen da Audi ved flere anledninger vant verdensmesterskapet i rally på 80-tallet, allierte seg med MTM-sjef Roland Mayer og andre med tilknytning til Audi Sammen utviklet de denne supersportsbilen som ble annonsert i april 2005 som en seriøs konkurrent til blant andre Porsche GT3. Produksjonen startet tidlig i 2006. Vi observerte bilen for første gang i Genève i mars i år, og det ble annonsert en måned senere at Gumpert akter å stille opp i 24-timers løpet i Le Mans med denne bilen. Audi støtter opp under Gumpert så lenge produktet ikke konkurrerer direkte med et av Audis egne.

Krigsgudens sønn

Vis mer


Ifølge Gumpert representerer bilens navn det den greske guden Apollo sto for. Apollo var sønn av Zevs og representerte det maskuline skjønnhetsideal - han var skjønnhetens, estetikkens og poesiens gud. I denne sammenheng er vi noen som lurer på om Gumpert ikke er av de minst poetiske bilnavn man kan tenke seg, men det er igrunnen uvesentlig når vi går over til å studere harde fakta. For Gumpert Apollo er en seriøs sportsbil utviklet av seriøse folk som kan sine saker. For noen vil modellnavnet være kjent fra bilspillet Project Gotham Racing 3 hvor Apollo er istand til å kjøre fra det meste...

4,2 V8 biturbo

Vis mer


Bilens estetikk er så og si helt og holdent form diktert av funksjon, og aerodynamikk og marktrykk skal ifølge Gumpert gjøre det mulig å kjøre denne bilen på taket av en tunnel i høy hastighet. Når det gjelder motoren er de vesentlige fakta som følger: Motorkonfigurasjon: V8, midtmontert. Slagvolum: 4.163 ccm, biturbo. Basis-ytelse: 650 hestekrefter ved 6.000 o/min; varianter på 700 og 800 hestekrefter er også tilgjengelige. Maksimalt dreiemoment: 850 Nm ved 4.500 o/min. Maksimalt turtall er 7.400 o/min.

Vis mer


Gumpert Apollo i standardutførelse skal dermed greie en maksimal hastighet på 360 kilometer i timen, 0 til 100 på tre sekunder blank og 0-200 på 8,9 sekunder. Med de sterkere motorvariantene blir naturligvis ytelsene enda heftigere.

Lett og kompakt

Fasong og størrelse på bilen er et rent resultat av kalkyler og vindtunnel-forsøk for å optimalisere bilens ytelser og veigrep i svært høye hastigheter. Når det gjelder materialvalg er det faktisk delvis opp til kunden: Karosseriet kan velges i glassfiber eller det endra lettere karbonfiber. Bilens dimensjoner er kompakte; Apollo er noe mindre enn en Lamborghini Gallardo. Lengden er 446 centimeter, bredden to meter, og høyden bare 111 centimeter. Maksimal egenvekt er 1.100 kilo - ikke mer enn en VW Polo - og det med en 4,2-liters V8-motor og gedigne hjul (255/35-19 foran og 345/35-19 bak!).

Vis mer


Når det gjelder konkurrenter mener produsenten at den eneste direkte sammenlignbare bilen er Maserati MC12 og at Koenigsegg eller Pagani Zonda i større grad er innrettet på komfort og luksus. Gumpert planlegger å bygge oppimot 100 eksemplarer årlig av sin supersportsbil som kan gå både på bane og på landevei. Listepris i Tyskland er 198.000 Euro eller vel 1,7 millioner kroner. Norske avgifter kommer eventuelt i tillegg.

  • Store bilder finner du her.