Audi S6 får V10-motor

V10-motor, drøye fem liter slagvolum og mer enn 400 hestekrefter. Kommende Audi S6 blir noe helt annet enn sin forgjenger.

Audi S6 får V10-motor

  1. Store bilder


Det er ikke lenge siden V10-motoren var et særdeles sjeldent fenomen i en bilverden dominert av V8- og V12-motorer. I løpet av de siste årene har imidlertid flere motorprodusenter sett potensialet i V10-konfigurasjonen.

En av de første var Chrysler/Dodge, som plasserte en 8,3-liters V10-motor i den brutale modellen Viper. Senere fulgte europeerne etter med Porsche Carrera GT (5,7 liter) og Lamborghini Gallardo (5,0 liter). Volkswagen-konsernet utviklet like godt en V10 dieselmotor (5,0 liter) og plasserte denne i luksusbilen Phaeton og firehjulstrekkeren Touareg. Også BMW valgte å satse på en V10-motor, som nå er å finne under pansrene i M5 og M6.

Eier Lamborghini

Med tanke på at Volkswagen-konsernet gjennom Audi har kontroll over Lamborghini, er det kanskje ikke så rart at en V10-motor ble resultatet da Audi-ingeniørene funderte over motoriseringen av kommende S6. Forrige generasjon S6 forsvant nemlig fra modellrekken i sammenheng med introduksjonen av nye A6 i fjor.

Effekt-spiral


Nettopp forrige generasjon S6 er en god illustrasjon på den akselererende effekt-konkurransen de europeiske premium-produsentene i mellom. S6 hadde nemlig en 4,2-liters V8-motor som produserte 340 hestekrefter og klarte 0 til 100 på 6,7 sekunder.

Dette er ikke lenger spesielt oppsiktsvekkende ytelser. Motoren i nye Audi A6 4.2 yter nemlig 335 hestekrefter, noe som sørger for at bilen klarer 0 til 100 på 6,1 sekunder. Topputgaven av den ordinære A6 er altså betydelig raskere enn forrige generasjon S6.

Avart av Q7-motor

For at nye S6 skal overgå A6 4.2 med god margin, måtte dermed Audi finne på noe nytt. Løsningen ble altså å ta utgangspunkt i en V10-motor som ifølge Automedia er utviklet for bruk i kommende Q7. Mens Q7-motoren sannsynligvis vil ha et slagvolum på rundt 5,5 liter og produsere rundt 550 hestekrefter, vil S6-motoren være noe mer beskjeden. Ifølge Automedia vil slagvolumet tas ned til rundt 5,2 liter, noe som skulle være mer enn nok til å hente ut rundt 420 hestekrefter. Med slike ytelser vil nok S6 klare 0 til 100 på godt under 6 sekunder.

RS6


S6 vil ikke være noen trussel mot BMW M5, som kan skilte med 507 hestekrefter og 0 til 100 på 4,7 sekunder. Likevel er S6 dårlig nytt for BMW. For Audi vil nok ikke nøye seg med S6. Forrige generasjon A6 dannet grunnlag for uhyret RS6, som hadde en 4,2-liters V8-motor med bistand fra to turboladere. Motoren produserte 450 hestekrefter og 560 Nm, og sørget for at beistet klarte 0 til 100 på bare 4,9 sekunder. Det er derfor svært sannsynlig at en kommende RS6 vil flagge med ytelser som overgår M5.

Sommeren 2006?

RS6 er nok imidlertid et godt stykke unna foreløpig. Først er det S6 sin tur og denne bilen vil ifølge Automedia først bli vist på Genevemessen våren 2006. Deretter vil det nok gå ytterligere noen måneder før bilen, som ikke vil bli spesielt billig, er klar for levering.

  • Store spionbilder av S6 finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Audi: Modeller og motorer
  • BMW: Modeller og motorer
  • Mercedes-Benz: Modeller og motorer
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder