ELEGANT, MEN DISKRET: Audi S5 kan ikke kalles brautende. Men logoen forteller hva som bor i bilen. Foto: Knut Moberg
ELEGANT, MEN DISKRET: Audi S5 kan ikke kalles brautende. Men logoen forteller hva som bor i bilen. Foto: Knut MobergVis mer

Audi S5 prøvekjørt

JEREZ DE LA FRONTERA (DinSide Motor): Nye S5 er en deilig bil på flere måter.

S hos Audi kan godt stå for sofistikert like mye som sport. De virkelige råskinnene fra Audi heter nemlig RS, hvis det da ikke er R8 det dreier seg om.

Så også med S5, som nå er kommet i ny utførelse og som vi har vært og kjørt i spansk tropevarme. For å konkludere allerede i utgangspunktet: En bil vi allerede da den ble lansert første gang kunne karakterisere som en innertier fra Audi.

Tre S5-versjoner

Vi har allerede omtalt "nye" A5, modellrekken som nylig gjennomgikk en omfattende ansiktsløftning og generell oppgradering, både i Coupé, Cabriolet og Sportback (kombikupé)-utførelser. Du kan lese om våre prøvekjøringer av de forskjellige variantene her. Også S5 kan anskaffes i de tre forskjellige karosseriutgavene. Vi begrenset oss til å kjøre kupé.versjonen, S5 Coupé. Det er både den mest kompakte, den letteste og dermed den raskeste versjonen.

Nedskjæringer

Når det gjelder S5 er den selvsagt et kapitel for seg - og det bringer vi herved. Først og fremst: Nye S5 har fått en helt ny motorisering. Det er kuttet ned fra V8 til V6 i sylinderkonfigurasjon. Men de som frykter at de to færre sylinderne betyr en gedigen nedtur når det kommer til kjøreopplevelse, kan ta det med ro.

Vi ble i hvertfall imponert over hva de tyske ingeniørene har fått til her – spesielt gjelder det det sofistikert sportslige lydbildet som passer perfekt til denne bilen. Ingolstadt-produsenten disponerer utvilsomt et team bestående av noen av de mest kompetente lyd-tunerne i industrien, (noe vi allerede kunne konstatere da vi lot oss forbløffe av en A6 med dieselmotor som ikke bare er en veritabel gateracer, men også låter som en sportslig bensin-V8-er - Les om den her!)

Foto: Knut Moberg
Diskret og nøkternt, men høyverdig interiør i S5 Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Walter de Silva-designen er bortimot tidløs elegant og så langt fra brutal man kan komme. Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
ELEGANT, MEN DISKRET: Audi S5 kan ikke kalles brautende. Men logoen forteller hva som bor i bilen. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
En diskret logo og de doble doble enderørene sladrer om at dette er S5. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Mindre blir bedre

Fornyede S5 har en V6-motor på tre liter under panseret, mot forgjengerens V8 på 4,2 liter. Fra 354 hestekrefter er toppeffekten noe redusert - til 333 hester. Men disse er mer tilgjengelige og utnyttbare. Dreiemomentet er uforandret - 440 newtonmeter, men også det mer utnyttbart og til rådighet over et bredt register. Mens forrige Audi S5 Coupé quattro tiptronic gjorde 0-100 km/t på 5,4 sekunder (med manuell girkasse: 5,1 sekunder) og hadde CO2-utslipp på 249 gram per kilometer, presterer nykommeren, "Nye" Audi S5 Coupé quattro S tronic 0-100 km/t på 4,9 sekunder og CO2-utslipp redusert til 190 gram per kilometer.

Ikke bare er motoren en annen, men, som nevnt ovenfor, også girkassen. Nå er det syvtrinns S tronic (enda en S), som gjelder og som mer effektivt overfører kreftene via de fire hjulene til veien. (S tronic er, for de uinnvidde, en automat med elektronisk styrt dobbelkløtsj i stedet for momentomformer, kjent under navnet DSG hos søstermerket Volkswagen).

For kultivert?

Audi S5 Coupé 2012-modell
Slagvolum2.995 ccm
Effekt333 hk
Dreiemoment440 Nm v/ 2.900-5.300 o/min
0-100 km/t4,9 sek
Toppfart250 km/t
Forbruk - blandet0,81 l/mil
CO2-utslipp190 g/km
Lengde464 cm
Bredde185 cm
Høyde137 cm
Akselavstand275 cm
Maks. tilhenger1.900 kg
Egenvekt1.675 kg
Bagasjerom455 liter (VDA)


Selvsagt er det de som vil savne den spesielle og rent ut sagt herlige V8-opplevelsen fra forgjengeren, men vi tror de snart vil la seg trøste. Det eneste lille aber vi må innrømme hefter ved denne nye og ultra-kultiverte mekanikken er nettopp det at man har polert av alle skarpe kanter, man har skapt en gedigen, deilig og komfortabel kjøreopplevelse med fartsressurser man blir overrasket over, men det er noe nærmest klinisk ved det; noe nesten for gjennomført. Det er helheten i drivlinjen som skaper denne opplevelsen. Utvilsomt akselererer S5 som en høy-ytelses-sportsbil, men så uanstrengt, så lineært og så komfortabelt at enhver følelse av voldsomt trøkk eller spark i baken uteblir. Men det er jo derfor dette er S.

Sport, men sofistikert. De som vil ha (og har råd til) et råskinn av den mer brutale typen, må vende seg mot RS.

Men også S går faderlig fort, ikke misforstå (tallenes tale er klar), og det går fort raskt.

Kjører bortimot optimalt

Kjøreegenskapene er like polerte og sofistikerte; effektive og samtidig betryggende overgår de det Audi kunne tilby for bare få år siden. Takket være arkitekturen med bedre vektfordeling og firehjulsdriften quattro med prioritet til kraftfordeling bakover (40:60-fordeling) samt sportsdifferensial, kan bilen kjøres meget raskt, meget effektivt og meget sikkert på alle typer veier det er aktuelt å begi seg med denne doningen. Like inspirert som en ren bakhjulsdrift blir det ikke, men det er heller ikke poenget. Rundt en bane blir det nok hakket mer effektivt - og man griper seg i å tenke (konstatere), at bilen kunne taklet mer krefter.

Nok en gang: Dette er S, ikke RS.

En viss diskresjon

Walter de Silva-designen er bortimot tidløs elegant og så langt fra brutal man kan komme. Foto: Audi Vis mer


Noe som understrekes av det visuelle inntrykket bilen gir. Stylingen gjenspeiler nemlig også denne filosofien. Fremtoningen er like elegant som de øvrige A5-ene og ikke et hakk mer brautende. Diskrete emblem foran og bak, en spesifikk S-grill med forkrommede spiler, en "alu-look"-diffusor bak, bremsekalipere med S-logo og doble enderør på hver side utgjør den diskrete visuelle utvidelsen, sammen med speilhus i aluminium - for ¨være komplette.

Prisen på Audi S5 er, med dagens avgiftssystem, 1.092.000 kroner for Coupé-versjonen. S5 Sportback skal ligge rett over 1,1 millioner kroner mens ytterligere et påslag på cirka 100.000 kroner kan skaffe deg kabrioleten.

Dette er en omtale av S5 som spesifikk versjon og ingen test av A5-rekken. For mer detaljer, les her!

S5- Hoveddata for de tre versjonene:

Vis mer