Vis mer

Audi S4 banekjørt

Vi har kjørt S4-versjon av ny A4. V6 med kompressor sørger for godt driv.

MALLORCA (DinSide Motor): Det knytter seg alltid stor spenning til toppmotoriserte Audier og S4 er intet unntak. Ikke nok med at den har godt med effekt under panseret, den har også fått på plass en spennende bakdifferensial som faktisk er av betydning.

S4 blir den heftigste modellen på A4-basis enn så lenge. Audi folket var godt drillet til ikke å svare på spørsmål angående RS4. Samtalen gikk i hvert fall helt i lås når vi spurte om RS4 også skulle ha V6 med kompressor.

Det er kanskje litt skuffende for entusiastene at den nye S4 faktisk har mindre effekt enn den utgående. Den mangler også to sylindre, men har til gjengjeld blitt utstyrt med kompressor - en Roots-kompressor for være helt spesifik.

London-bomring

Grunnen til at motoreffekten har gått ned var ikke helt krystallklar, men flere mente at det har noe med CO2-utslipp å gjøre. Ikke så rart i disse dager, men det skyldes også et konkret tilfelle. Bomringen rundt London har en grense på 225 gram per kilometer, og Audi har jobbet hardt med å få S4 under denne grensen. Det er bare stasjonsvogn med manuell kasse som ligger over 225 gram. Sedan med manuell og automat, samt stasjonsvogn med automat ligger under 225 gram. England etterspør 7-8.000 S4-er så de får det som de vil.

Nok

Til tross for redusert effekt er evnen til å produsere fart inntakt. 0 til 100 skuffes unna på 5,1 sekunder med manuell girkasse, og draget gjennom turtallsregisteret er helt jevnt. Kompressoren lader helt fra start og motoren kjennes ut som en V8er å kjøre. Det er ingen forsinkelser og den har et svært bredt og brukbart turtallsregister. Maksimalt dreiemoment på 440 newtonmeter er tilgjengelig fra 2.900-5.300 omdreininger, og maksimal effekt på 333 hestekrefter er også tilgjengelig i et intervall - 5.500-7.000 omdreininger.

Forbruket ved blandet kjøring skal ligge på 0,97 liter per mil i sedan med manuell kasse. Den versjonen som bruker minst er sedan med automatgir, oppgitt til 0,94.

Automat?

Vis mer
Vis mer


Manuell kasse er vel greit for de fleste, men når vi snakker om automatgir her er det en såkaldt dobbelkløtsj kasse (S-Tronic som det heter hos Audi). Den har syv gir og reduserer forbruket i S4, men senker også ytelsene på papiret. I praksis vil nok de fleste likevel klare 0 til 100 fortere med automatgir. Vi vil gjerne se noen som klarer å gire like raskt med girstikke som automaten gjør for deg!

For dere som har lest saken fra Island om nye Golf står det der at 7-trinns dobbelkløtsj kasse ikke finnes på de sterkeste motorene. Dette er en annen syvtrinns kasse med tørr kløtsj. Audi bruker våt kløtsj i sine biler, og den er også beregnet på biler med langsstilt motor (S4, A4 og Q5). Les alt om dette her.

Audis beste drivlinje

Audi er velkjent for sin Torsen-differensial og 50:50 distribusjon av krefter mellom for- og bakhjul. Det var med RS4 og Q7 at de innførte 40 foran og 60 bak. S4 har også denne fordelingen og ved behov kan opptil 65 prosent fordeles fremover og opptil 85 prosent kan fordeles bakover. I tillegg kan S4,som første Audi, leveres med sportsdifferensial. Det er en vanlig bakdifferensial, men på hver side av den sitter en flerplatekløtsj. BMW har det samme på X6 og Honda har det på Legend. Systemet fordeler effekten sideveis mellom bakhjula med opptil 100 prosent til den ene siden.


På tørr landevei merker man ikke så mye til denne oppfinnelsen, men på banekjøring er dette et stort pluss. For eksempel når du gasser deg ut av en høyresving sender bakdifferensialen mest effekt til venstre bakhjul. Du får dermed ut mer fart og sportsdifferensialen jobber istedet for antiskrenssystemet. Uten sportsdifferensial ville antiskrenssystemet holdt igjen det spinnende hjulet, noe som igjen senker farten og dreper kjøregleden. Hvis ikke dette er nok kan antiskrensen kobles helt vekk.

Vis mer
Vis mer


Dette gir en stor gevinst i form av fremdrift i ekstreme kjøresituasjoner, som en S4-eier gjerne vil havne i, og ikke minst på vinterføre. Vi har kjørt BMW sitt system på vinterføre, og biler med og uten en slik differensial kan nesten ikke sammenlignes. BMWs Dynamic Performance Control kan du lese om her.

Mer justeringer

Audi Drive Select gir deg tre innstillinger på gassrespons, servovirkning på styringen og skiftemønsteret på dobbelkløtsj-kassen. Dette systemet kan bestilles sammen med enten adaptive støtdempere, Dynamic steering, som tilpasser styreutvekslingen til kjøresituasjonen, eller den omtalte sportsdifferensialen bak.

Designmessig er det store hjul, 18-tommere er standard, blanke sidespeil, solide luftinntak, to eksosrør på hver side og et 20 millimeter senket chassis som skiller S4 fra en mer standard A4.

På veien

Audi S4 er en rå bil på veien. I tillegg til at det er en komfortabel langtursbil med et behagelig støynivå, går den som ei kule. Med Audi Drive Select kan du selv velge hvilket lynne bilen skal ha. Du har masse effekt og uansett om du velger manuell eller automat tilbyr S4 en store kjøreopplevelser.

S4 har nok de beste kjøreegenskapene vi har opplevd i en Audi så langt, kanskje med unntak av R8, men den er også veldig ekstrem. Dette er tross alt en mer eller mindre vanlig bil, og selv om denne også er litt understyrt er dette et langt sprang mot kule og sportslige kjøreegenskaper, som for eksempel BMW har masse av. S4 har en likeverdig konkurrent i BMW 335i xDrive. 335i har 306 hestekrefter og 400 newtonmeter og starter prismessig rundt 880.000 kroner. Audi melder at pris på S4 ikke er satt, men at den vil havne på rundt 1.080.000 kroner for sedan med manuell girkasse. Vi synes en prisforskjell på 200.000 kroner på disse to bilene er veldig stor. Selv om 335i har mindre effekt, kan den fikses opp med mye snadder for det en S4 koster i utgangspunktet.

S4 er tilgjengelig i Norge fra mars 2009.