Audi S3 prøvekjørt

Audis S-serie er nå komplett. Etter S4, S6 og S8 er nå yngstemann S3 på plass med en hvass motor på 265 hester, firehjulsdrift, Audis strengeste sportsstil og så og si alt så veldig... riktig.

Foto: Florian Lehmann Vis mer

Audi S3 prøvekjørt

  1. Store bilder!
Foto: Florian Lehmann Vis mer
Vis mer


MÜNCHEN (DinSide Motor): Audi A3 er, etter produsentens eget utsagn, grunnleggeren av premium-kompaktklassen. Siden 1997 er det blit solgt halvannen million av bilen som VW-konsernet har lykkes i klart å differensiere i forhold til søstermodellen Golf. Nå er omsider også annen generasjon S3 på plass, og listen er selvfølgelig lagt en del høyere enn for syv år siden.

S-serien komplett

Det er enkelt og greit: hos Audi står "S" for Sport. Ifølge produsenten er S-rekken nå komplett; S4 med sin V8-motor er i løpet av de siste månedene blitt etterfulgt av S8 og S6 med to forskjellige utgaver av V10-maskinen som forøvrig kan gjenfinnes i Lamborghini Gallardo. Og nå altså: S3. Men her snakker vi hverken V10 eller V8 - men rett og slett en rekkefirer. Riktignok ikke hvilken som helst rekkefirer...

Papirtiger? Nei.

Da vi omtalte S3 før vi hadde kjørt den, nevnte vi at tallene kunne fremstå som noe skuffende (265 hestekrefter) da det finnes en A3 med V6-motor på 3,2 liter som yter 250 hester. Men S3-motoren har ganske imponerende karakteristika med nevnte respektable ytelse fra kun to liter slagvolum. I Golf GTI og forkjellige søstermodeller yter denne TFSI-motoren 200 hester og er allerede da imponerende. I forhold til V6en er motoren mer kompakt, lettere og har en mer sportslig karakter. Et solid dreiemoment er tilstede så snart turboforsinkelsen opphører et stykke over 2.000 omdreininger og sørger for heftig drag til godt over 5.000 omdreininger. Derfra sørger tilgjengelig effekt for fin fartsøkning opp til i overkant av 7.000 omdreininger. I praksis betyr dette 0 til 100 på 5,7 sekunder og muligheten til raskt å melde seg inn i klubben 200+ og venstrefilen på Autobahn.

Vis mer


Frisk og rask

Og da snakker vi om opplevelsen. Motoren har i sin grunnform mottatt hele to "Engine of the Year"-priser og da går det på maksimal effektivitet til fordel for kjøreglede. (Tyskerne våger til og med å snakke om Fahrspass - kjøreglede, men det overskrider nok grensene for politisk korrekthet i Norge med god margin). Vi må allikevel innrømme at vi hadde det moro med denne bilen. Etter en litt treg start kommer ganske brått de voldsomme kreftene flommende; turboforsinkelsen er påtagelig og egentlig ganske underholdende - nå som flere og flere turbomotorer blir - fra en sportslig synsvinkel - i overkant siviliserte. Når kreftene først er tilgjengelige går det virkelig unna og suget i magen som er tegn på at vi har med en skikkelig sportsbilmotor å gjøre, manifesterer seg.

Vis mer


Trimmet GTI

Audi unngår naturlig nok å uttrykke det så direkte. Men i forhold til velkjente Golf GTI er den forbedrede motorkarakteristikken resultatet av følgende: En større turbo, optimierte injektorer og en oppgradert ladeluftkjøler, det hele understøttet av diverse forsterkede motorkomponenter. Sekstrinns manuell girkasse er standard. Denne opplevde vi som eksemplarisk når det gjelder presisjon og adekvat kraftoverføring.

Spesial-Haldex

Vis mer


Vi hadde det som nevnt moro i S3, spesielt på bane med sleipt underlag der vi kunne kjenne på bilens kjørekarakter. S3 er utstyrt med quattro firehjulsdrift av typen Haldex. Denne er spesialtilpasset for den sportslige modellen. I krapp sving viser bilen seg som en understyrer som man raskt lærer seg å få skjøvet gjennom svingene ved riktig bruk av gassen. Bakhjulene trår til og gir den progressive dose overstyring som skal til og understellets balanse sørger for at det ikke tar lang tid før man får til en fin flyt og dermed et ganske høyt tempo på vinglete vei. Underholdende kjøreegenskaper, altså; kanskje - for enkelte - for siviliserte? På Autobahn fant vi ingen begrensninger når det kommer til stabilitet og sikkerhetsfølelse til godt over 200 kilometer i timen. I disse høye hastighetene er imidlertid ikke bilen komfortabel og stumpheten blir påtrengende med ujevnhetene som kommer raskt etter hverandre. Dette er selvfølgelig i stor grad relativt irrelevant under norske forhold. Bilen vil nok allikevel også oppleves som relativt stiv og stump på dårlige norske veier selv om vi venter med endelig dom til vi har fått testet bilen under hjemlige forhold og hastigheter.

Diskret sporty

Vis mer


Når det gjelder design fremstår S3 ikke som flashy eller oppsiktsvekkende på noen måte. Som resten av bilen er designspråket fornuftig og avbalansert. For fornuftig, vil kanskje enkelte mene - men disse kan kompensere med et mer aggressivt fargevalg som Imolagul eller Glow orange. Forøvrig kan S3 gjenkjennes takket være spesifikk design på spoiler, støtfanger og unirammegrillen. Luftinntakene er større, kanaler er utbygde og kraftige og de doble ovale eksosrørene er meget synlige. Ellers er bilen utstyrt med både hekkspoiler og diffuser. Karosseriet er senket 2,5 centimeter i forhold til standard A3 og 18 tommers lettmetallfelger er standard.

Vis mer


Innvendig kjenner man igjen en standard A3, og det er jo bra om enn noe trist. S3 er mindre trist takket være en del "S"-detaljer som rattet, innstegslistene, girkule og aluminiumspedalene. Sportsseter i skinn/alcantara er standard og bøtteseter kan fås som ekstrautstyr sammen med flatbunnet ratt. Testbilen vår som ses på de fleste av bildene hadde enkelt-ekede felger; til Norge kommer de mer stilige dobbelt-ekede som standard.

Mot 130i

Foto: Florian Lehmann Vis mer


Konkurrenter glimrer med sitt fravær med unntak av BMW 130i som det ville være meget interessant å sette opp mot S3. Den har lignende dimensjoner om ikke stil, og yter likeledes 265 hestekrefter. Den starter imidlertid prismessig på temmelig stive 600.000 kroner. Vi ser også frem til fornyet konkurranse fra Alfa Romeo men deres 147 GTA er nå foreldet på mange måter og kan ikke i dag true S3.

25 i året?

Den norske importøren satser på å selge cirka 25 eksemplarer av S3 i året. Med en prislapp som ikke er helt fastsatt ennå men som sannsynligvis kommer til å lyde på minimum 580.000 kroner for en riktignok briljant hyper-GTI, vil det være nok et tegn på at det idag er mange flere nordmenn enn for et tjuetalls år siden som har råd til å unne seg en god men dyr porsjon bilglede.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder