Nøktern luksus ispedd en liten dash sportslighet: Førermiljøet i Audi RS7. 560 hestekrefter, 0-100 på 3,9 sekunder. Toppfart (som "ekstrautstyr"): 305 km/t. Foto: Audi
Nøktern luksus ispedd en liten dash sportslighet: Førermiljøet i Audi RS7. 560 hestekrefter, 0-100 på 3,9 sekunder. Toppfart (som "ekstrautstyr"): 305 km/t. Foto: AudiVis mer

Audi RS7 - den som manglet

Jada, Audi tilbyr nå familiebiler som glatt passerer 300 kilometer i timen.

Audi, nå med offisiell råskap! (Men RS står selvsagt for RåSkinn). Hvorom allting er: Nye Audi RS 7 Sportback vises for første gang på den internasjonale bilutstillingen i Detroit. Den store femdørs kupéen har en toppfart på 305 kilometer i timen og gjør unna 0-100 på 3,9 sekunder.

RS er betegnelsen på de aller sportsligste versjonene av Audis seriemodeller. RS-utgavene utvikles av Audis datterselskap quattro GmbH, som i snart 20 år har utviklet Audis Råeste Spydspisser.

Luksuskombi

Audi A7 Sportback, en ny vri på "luksus-sedan-kupé"-idéen (det er nemlig - som Porsche Panamera - en kombikupé), kom på markedet i 2010. Som Audi opplyser, fant den fort sitt publikum med sine linjer som er sportslige med et hint av det praktiske, og elegante på samme tid. I fjor kom så en høy-ytelsesvariant, den etter vår mening praktfulle Audi S7 Sportback, som du kan lese vår test av her.

RS7: Alt i ett? Supersportsbil, kombi, familiebil, luksusbil, firehjulstrekker, lastehest, fremtidig design-klassiker... Foto: Audi Vis mer


Voldsomt drag

Og i år kommer altså kraftverket selv, som Audi uttrykker det, i form av den gedigne Audi RS 7. Kjernen i verket er naturlig nok den samme man finner i RS6 - en fireliters V8 motor som yter hele 560 hk. To turboer hjelper med å levere kreftene, og dreiemomentet på 700 newtonmeter er tilgjengelig mellom 1.750 og 5.500 omdreininger. 0-100 skal den røff-elegante muskelbunten levere på 3,9 sekunder. Standard konfigurasjon er at toppfarten er elektronisk sperret ved 250 km/t. Man kan imidlertid velge Dynamic eller Dynamic pluspakker, som inkluderer en økning av toppfarten til henholdsvis 280 og 305 kilometer i timen.

Mercedes AMG legger nå listen enda høyere

Forbrukstiltak

Den mildt sagt kraftfulle V8-motoren kombineres med en 8-trinns tiptronic automatgirkasse. De lavere girene sitter tett for sportslige ytelser, mens det siste og åttende giret er optimalisert for et lavere forbruk. Ved moderat kjøring går fire av de åtte sylinderne i "dvale" (Cylinder on Demand). Denne sylinderkutt-teknologien senker ifølge Audi forbruket med mellom fem og ti prosent avhengig av kjørestil. Gjennomsnittlig forbruk er oppgitt til 0,98 liter pr. mil.

Les her om oppgitt forbruk kontra reelt forbruk

Eksosanlegg som ekstrautstyr

Nederst i hekken sladrer to ovale enderør om bilens potente karakter. Egne spjeld i eksosanlegget åpnes under gasspådrag, eller ved førerens ønske, og dette skal ifølge Audi gi en enda fyldigere lyd. Sjåføren kan selv velge bilens lydbilde, fra sportslig til dempet. Et eget sportseksosanlegg (!) leveres som ekstrautstyr.

Når kommer flaggskipet - Audi A9?

Audis quattro permanent firehjulsdrift er standard på dette nivået hos Audi. Ved normal kjøring sendes 40 prosent av kreftene til forhjulene og 60 prosent til bakhjulene. En egen sportsdifferensial for bakakselen blir også standard på bilene som selges i Norge.

SPØKER IKKE: Sett fra denne vinkelen gir ikke Audi RS7 grunn til å tvile på ambisjonsnivået. Foto: Audi Vis mer


På luft

Nye Audi RS 7 Sportback kommer med egen tilpasset luftfjæring. Velger man dynamisk oppsett på dette, senker det bilen to centimeter. Føreren kan selv velge mellom ulike konfigurasjoner som tilpasser flere av bilens egenskaper til kjørestilen. Som et alternativ til luftfjæringen tilbyr Audi også et strammere sportsunderstell med stålfjærer og 3-veis dempere. ESP-systemet har eget sportsmodus og kan deaktiveres helt dersom føreren ønsker det. Bremseskivene foran er ventilerte og har en diameter på 390 millimeter. Keramiske bremser på 420 millimeter kan også leveres.

Rådiskret

Nye Audi RS 7 har utvilsomt et mer kraftfullt uttrykk en en standard A7 selv om dette er holdt relativt diskret når man vet hva som skjuler seg av latent råskap under panseret. Likevel: En særegen grill og ditto støtfanger samt store luftinntak kjennetegner fronten på RS7. To ulike styling-pakker – matt aluminium og karbon – tilbys. Forskjellene ligger i grillen og detaljene i støtfangeren. Bak kjennetegnes bilen som nevnt ved de to ovale eksosrørene, som er integrert i diffusoren, noe som er en særegen RS-detalj.

20-tommers aluminiumfelger er standard, om ønskelig kan også felger i størrelsen 21 tommer leveres.

Audi R8: Største svakhet eliminert

Standaufnahme Farbe: Suzukagrau Foto: Audi
Standaufnahme Farbe: Suzukagrau Foto: Audi
Detail Foto: Audi
Standaufnahme Farbe: Suzukagrau Foto: Audi
RS7: Alt i ett? Supersportsbil, kombi, familiebil, luksusbil, firehjulstrekker, lastehest, fremtidig design-klassiker... Foto: Audi
Standaufnahme Farbe: Suzukagrau Foto: Audi
Nøktern luksus ispedd en liten dash sportslighet: Førermiljøet i Audi RS7. 560 hestekrefter, 0-100 på 3,9 sekunder. Toppfart (som "ekstrautstyr"): 305 km/t. Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
SPØKER IKKE: Sett fra denne vinkelen gir ikke Audi RS7 grunn til å tvile på ambisjonsnivået. Foto: Audi
Cockpit Foto: Audi
To sportsseter bak. Men seteryggen kan felles ned og vips, har man en "vare-racerbil..." Foto: Audi
Detail Foto: Audi
Detail Foto: Audi
Detail Foto: Audi


Audiinteriør fremfor alt

To sportsseter bak. Men seteryggen kan felles ned og vips, har man en "vare-racerbil..." Foto: Audi Vis mer


Interiøret er hva man kan kalle nøkternt luksuriøst sportslig... Det er i sort med egne RS-sportsseter i skinn og alcantara som har integrerte hodestøtter. For de som måtte ønske det leveres også setene i helskinn. Legg merke til at også de to baksetene er bøtteformede. Egne RS-detaljer, flatbunnet ratt og dekor i karbon preger også interiøret.

For familien...?

Og ikke glem at dette er noe bortimot en supersportsbil - men også familiebil (riktignok for maksimalt fire personer). Bagasjerommet er på relativt sjenerøse 535 liter og kan økes til 1.390 når baksetene legges ned. De praktiske aspekter utelates ikke lenger selv på det øverste høy-ytelsesnivået.

Utstyrsmeny

Utover det allerede nevnte standardutstyret finner man også blant annet Xenon plus frontlykter, LED-baklys, automatisk parkeringssystem, konstantfartsholder, MMI navigasjon plus og Audi lydsystem. Tilvalgsmulighetene er selvsagt mange, Audi tilbyr en lang meny med ekstrautstyr og individuelle løsninger til RS 7.

Nye Audi RS 7 Sportback kommer til Norge rett over sommeren. Prisen er i skrivende stund ikke klar.