Audi RS6 blir effektkongen

Om et drøyt år kommer Audi RS6, som vil overgå både BMW M5 og Mercedes-Benz E63 AMG når det kommer til effekt.

Vis mer

Audi RS6 blir effektkongen

  1. Store bilder


Audi S6, som allerede er på banen, kan skilte med en 5,2-liters V10-motor, 435 hestekrefter og 0 til 100 på 5,2 sekunder (stv: 5,3). Dette er voldsomme ytelser, men likevel ikke i samme klasse som BMW M5 og Mercedes-Benz E 63 AMG.

Til tross for at BMW M5 har en mindre motor (5,0 liter V10) kan nemlig bilen skilte med 507 hestekrefter og 0 til 100 på bare 4,7 sekunder (finnes ikke som stasjonsvogn). Mercedes-Benz E 63 AMG har en 6,2-liters V8-motor som yter 514 hestekrefter og er enda raskere enn M5. Sedan-utgaven av E 63 AMG klarer 0 til 100 på imponerende 4,5 sekunder (stv: 4,6)

Mellom 560 og 580 hestekrefter

Vis mer


Men i løpet av neste år kommer Audi RS6, som vil ta effektkappløpet enda et steg videre. RS6 vil i utgangspunktet få den samme motoren som S6, men vil i tillegg få hjelp av turboladere og ladeluftkjølere. Vår samarbeidspartner Automedia tipper på mellom 520 og 550 hestekrefter, men er nok denne gangen for moderate i sine antagelser. Den norske Audi-importøren kan nemlig opplyse at neste generasjon RS6-motor vil produsere mellom 560 og 580 hestekrefter. Det betyr at RS6 vil ta en klar, effektmessig innersving på sine landsmenn fra BMW og Mercedes-Benz.

Firehjulsdrift

I motsetning til de to fremtidige erkekonkurrentene vil RS6 også ha en annen fordel - quattro. Med drift på alle fire vil RS6 i langt større grad enn rivalene grad ha evnen til å plante kjempekreftene i underlaget - ikke minst i vinterhalvåret. Det er foreløpig uklart hvor rask bilen vil bli, men vi lar oss ikke overraske om Audi RS6 vil evne å komme ned mot 4,3 sekunder. Uansett vil nok RS6 bli minst like rask som E 63 AMG. Og takket være firehjulsdriften vil RS6 garantert vise baklyktene til både M5 og E 63 AMG i vinterhalvåret og på våt sommerasfalt.

Kjøreglede?

Vis mer


Når det kommer til kjøreglede vil nok imidlertid ikke RS6 kunne måle seg M5. Forrige generasjon RS6 bar i hvert fall preg av at en veldig tung motor var plassert svært langt fremme i motorrommet. Resultatet var understyring. Nye A6 har i utgangspunktet langt bedre kjøreegenskaper enn forrige generasjon, men med en turboladet V10-motor såpass langt fremme i bilen vil nok ikke balanse bli bilens fremste fremste egenskap.

Anonym

Spionbildene viser en stasjonsvognutgave, men RS6 vil ifølge Automedia også denne gangen bli tilgjengelig som sedan. Designmessig ser det ut til at bilen, i likhet med forgjengeren, får et relativt anonymt utseende. Bilen på bildene, som er "kamuflert" som en S6, har riktignok så store og mange luftinntak at tåkelyktene er ofret. Men bortsett fra dette, aluminumsspeil og to kraftige, ovale eksosrør er det lite som skiller bilen fra en ordinær A6.

Årsskiftet 2007/2008

Forrige generasjon RS6 Vis mer


Automedia antar at nye RS6 vil bli vist frem allerede på Geneve-messen i mars 2007, men den norske Audi-importøren regner med at den offisielle avdukingen først vil finne sted under Frankfurt-messen i september. Internasjonal presseintroduksjon og prøvekjøring vil skje i november og Audi-importøren regner med at RS6 vil komme i salg fra årsskiftet 2007/2008.

Snaue to millioner?

Pris? Vel, med utgangspunkt i at S6 koster rundt 1,5 millioner kroner - og vil bli enda dyrere med det nye avgiftssystemet som innføres over nyttår - blir nok RS6 en svært dyr fornøyelse. Vi tipper på snaue 2,0 millioner kroner.

  • Store spionbilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder