UNDERSTATEMENT: Utvilsomt en Audi, men det er noe svært spesielt med den... Foto: Produsenten
UNDERSTATEMENT: Utvilsomt en Audi, men det er noe svært spesielt med den... Foto: ProdusentenVis mer

Audi RS4, et heftig familiemedlem

Til høsten kommer pakkeløsningen for deg som trenger både fart, spenning og familiebil.

4,2 liters slagvolum, 8 sylindre i V-form, 450 hestekrefter, basert på et dreiemoment på 430 Nm. Dette er ikke helt ordinære tall for en familiebil, men i den nye Audi RS4 er det den brutale sannhet. Med en V8 som leverer effekttoppen på 8.250 o/min, så er det duket for en gledesspreder av de få. Motoren er for øvrig den samme håndlagde maskinen som sitter i RS5.

Vokst seg stor

UNDERSTATEMENT: Utvilsomt en Audi, men det er noe svært spesielt med den... Foto: Produsenten
Et syn som vil få enhver distré linksfahrer til å flytte seg tilbake i høyrefilen når det dukker opp i speilet.
Klinisk sportslig, kan man kalle kommandosentralen i RS4 - her konsollen og S-Tronic girvelgeren.

Audi har knapt rukket å vise oss A4 facelift, før de nå klemmer til og viser oss deres mest brutale bil i dette segmentet noensinne. Familiefrakteren har nå fått ytelser som setter frykt i selv det villeste spøkelset. Etter hvert som A4 også har vokst seg større, så vil den antagelig konkurrere med sin kommende storebror RS6 om kundene. RS4 blir for øvrig kun å få som stasjonsvogn.


7 gir og høyt turtall

Maskinen er hektet sammen med en 7-trinns S-tronic girkasse, en løsning med dobbeltkløtsj som til dags dato aldri har skjemt ut en bil. Antagelig jobber kassen best uten førerens innblanding, men om du syns det er morsomt å leke med girskiftene, så har du hendler bak rattet å gjøre det med.

Når dreiemomentet er på topp mellom 4.000 og 6.000 omdreininger og effekttoppen befinner seg på 8.250 o/min, er det lett å forstå at det er høyt oppe på registeret du bør befinne deg for å få størst mulig glede av kreftene og arbeidsområdet...

Her er den nyeste Allroad fra Audi

Godt feste

Klinisk sportslig, kan man kalle kommandosentralen i RS4 - her konsollen og S-Tronic girvelgeren. Vis mer


Launch-Control er blitt populært på de sterkeste bilene med sportsytelser, og sannheten er at det ikke bare er tull og tøys. Systemet utnytter krefter og grep på en måte som et levende menneske ikke er i stand til selv. Det tar rett og slett for lang tid fra hodet registrerer, til bena kommanderer bilen til å gjøre de tiltak som skal til. Derfor, skal du raskt av gårde? Launch-Control.

Pendlende krafttilskudd

Firehjulsdrift er en selvfølge, eller Quattro som Audi kaller det.

Og husk, Quattro er Audis navn på firehjulsdrift, uansett system og virkemåte. I utgangspunktet er fordelingen i RS4 40:60 foran/bak. Dette endres automatisk til så mye som 70 % foran den ene veien, og helt opp til 85 % bak, ved behov. Dette gjør bilen til en ønskedrøm for de som liker bakhjulsdrevne biler. Sportsdifferensialen som sitter i S4 og RS5 er også på plass. Denne fordeler kraften mellom hjulene på bakakselen etter behov, og erfaringen vår fra tidligere biler med denne løsningen er at den gjør en svært god jobb.

Les også: Og vi trodde TT RS var råest...

Drive-Select

Et syn som vil få enhver distré linksfahrer til å flytte seg tilbake i høyrefilen når det dukker opp i speilet. Vis mer


Senterdifferensialen har et kronhjul som låser ved behov, og alt jobber sammen med ESP-en, som naturligvis kan settes i Sport-modus eller skrus helt av, dersom du skulle bli veldig leken. Familiefrakteren kan stilles inn til å passe det kjøremønsteret du er ute etter med Audis “Drive Select“.

Her velger du om du ønsker en komfortabel tur i den ene enden, eller om du skal ut på en “dynamisk” ferd i andre enden. Da får du også en del mer eksoslyd for å trigge sansene.

Bolet og senket

På denne tredje generasjon RS4 har Audi valgt å gjøre det klart og tydelig at bilen ikke er en hvilken som helst Audi A4 stasjonsvogn. Kraftigere støtfangere med større luftinntak, gjør at bilen faktisk blir 20 mm lenger, 24 mm bredere, og 20 millimeter lavere.

Du får åtte farger å velge mellom utvending, men innvendig er den kun å få i sort, med fargede detaljer. Matt aluminium og karbon er også typiske detaljmaterialer i biler som dette.

Bilen kommer til Norge til høsten, men prisene er dessverre ikke klare. Billig blir det uansett ikke.

Ny Audi A6 Allroad