SPRENGER GRENSER: Nye Audi RS6 har mindre effekt, færre sylindre, men veier mindre og er mye raskere! Foto: Audi
SPRENGER GRENSER: Nye Audi RS6 har mindre effekt, færre sylindre, men veier mindre og er mye raskere! Foto: AudiVis mer

Audi RS 6 Avant sprenger grenser

Vi lurte på om ikke nyeste BMW M5 var litt vel understated. Nye RS6 er en indikasjon på det.

RS er betegnelsen på de aller sportsligste versjonene av Audis seriemodeller. RS-utgavene utvikles av Audis datterselskap quattro GmbH, som i snart 20 år har utviklet det råeste av det rå hos Audi.

Kraftig økede ytelser

Den nye Audi RS 6 Avant betegnes av Audi som en sportsbil for hverdagsbruk. Det er altså en direkte arvtager etter forrige generasjon RS6, og den spiller i likhet med denne på en relativt diskret linjeføring i praktisk stasjonsvogn-utførelse, kombinert med rå kraft. RS 6 fra Audi er selvsagt en direkte konkurrent til BMW M5, men i det minste på papiret banker Audi BMW - dette er en bil som kan skilte med ytelser som ligger på nivået ovenfor.

Med en 0-100-tid på 3,9 sekunder beveger vi oss her inn på supersportsbil-territorium. Forgjengeren brukte 4,6 sekunder, så her er forbedringen betydelig. Til sammenligning er tiden til BMW M5 - også svært rask - 4,3 sekunder eller ti prosent mer.

BMW M5 - mangel på ambisjoner?

Ikke nok med det: Audi annonserer at nye RS6 kan kjøres i over 300 kilometer i timen - nærmere bestemt 305. Ingen tvil: Dette er et fyrverkeri av en bil.

Mindre motor

ULV I FÅREKLÆR: Et fyrverkeri av en bil - men det synes ikke. Foto: Audi Vis mer


Spesielt er det også at disse kraftig forbedrede ytelsene oppnås med en i utgangspunktet mer beskjeden motor. Forrige RS 6 hadde en V10 på 580 hestekrefter. Her dreier det seg derimot om en 4.0 TFSI V8 motor som yter 560 hester. To turboer hjelper imidlertid på og dreiemomentet på 700 newtonmeter er en økning på 50 fra forrige RS 6, og de er tilgjengelige mellom 1.750 og 5.500 omdreininger, altså et meget bredt effektivt arbeidsregister.

Kraftig redusert forbruk

Audi har selvsagt jobbet for å gjøre nykommeren mer nøysom og har blant annet innført sin sylinderkutt-teknologi i RS 6. Ved moderat kjøring går fire av de åtte sylinderne i "dvale" (Cylinder on Demand), de vekkes lynraskt når behovet melder seg. Sammen med bilens lavere vekt, omtrent 100 kg mindre enn forrige generasjon, start/stopp-systemet og et antall andre løsninger gir det ifølge produsenten et forbruk på 0,98 liter per mil. Sammenlignet med forgjengeren er forbruket dermed redusert med nærmere 40 prosent.

Over 300

MER UT AV MINDRE: V8, fire liter, to turboer og 560 hestekrefter. Og 700 Nm! Foto: Audi Vis mer


Til tross for det reduserte forbruket er ytelsene økt. 0-100 km/t gjøres unna på 3,9 sekunder. Det er over et halvt sekund raskere enn forrige generasjon. Ved standard konfigurasjon er toppfarten elektronisk sperret ved 250 km/t, men velger man Dynamic eller Dynamic plus pakken økes toppfarten til henholdsvis 280 km/t og 305 km/t. Lyden fra de to ovale eksospottene er sportslig og markant. Egne spjeld i eksosanlegget kan åpnes når man ønsker en enda kraftigere lyd. Hvis ikke det er nok, kan et sportseksosanlegg også leveres.

Sportsdifferensial

Den kraftfulle V8-motoren er koblet sammen med en 8-trinns tiptronic automatgirkasse. De lavere girene sitter tett for sportslige ytelser, mens det siste og åttende giret er optimalisert for et lavere forbruk. Permanent firehjulsdrift (quattro), er standard for maksimalt grep, og dette hjelper nok på for å oppnå den raske akselerasjonen. En egen sportsdifferensial for bakakselen blir også standard på de norske bilene.

Luftfjæring

ULV I FÅREKLÆR: Et fyrverkeri av en bil - men det synes ikke. Foto: Audi
SPRENGER GRENSER: Nye Audi RS6 har mindre effekt, færre sylindre, men veier mindre og er mye raskere! Foto: Audi
MER UT AV MINDRE: V8, fire liter, to turboer og 560 hestekrefter. Og 700 Nm! Foto: Audi

Nye Audi RS 6 Avant blir den første RS-modellen fra Audi som kommer med egen tilpasset luftfjæring. Det dynamiske oppsettet på luftfjæringen senker bilen med to centimeter. Sjåføren kan selv velge mellom ulike konfigurasjoner som tilpasser flere av bilens egenskaper til kjørestilen. Som et alternativ til luftfjæringen tilbyr Audi også et strammere sportsunderstell med stålfjærer og 3-veis dempere. ESP (antiskrens)-systemet har eget sportsmodus og kan deaktiveres helt dersom sjåføren ønsker det. Bremseskivene foran er ventilerte og har en diameter på 390 millimeter. Keramiske bremser på 420 millimeter kan også leveres.


Relativt diskret

Nye Audi RS 6 Avant kommer med aluminiumsfelger på 20 tommer som standard. Om ønskelig kan til og med felger i størrelsen 21 tommer leveres.
Designen sladrer ikke overdrevent om bilens ytelser. En særegen grill og støtfanger, store luftinntak, kraftige hjulbuer og en stor takspoiler er bare noen av detaljene som røper nye Audi RS 6 Avant. (Grillen og støtfangeren kan for øvrig leveres i to ulike varianter.) ni ulike lakkfarger er tilgjengelige, inkludert den nye matte fargen Daytona Gray Matte.

Praktisk alibi

Interiøret er kledd i sort med egne RS sportseter i skinn og alcantara med integrerte hodestøtter. Om ønskelig leveres også setene i helskinn. De to baksetene er bøtteformede i utgangspunktet, men et tredje sete kan også bestilles. Egne RS-detaljer og dekor i karbon preger også interiøret. Bagasjerommet har et volum på 1.680 liter i konfigurasjonen med nedfelte bakseter, og det er i disse praktiske aspektene vi finner "alibiet" den sportslige familiefaren (i de aller fleste tilfellene), trenger.

Utover det nevnte standardutstyret finner man også blant annet Xenon plus frontlykter, LED-baklys, parkeringssystem, fartsholder, MMI navigasjon plus og Audis lydsystem. Tilvalgsmulighetene er som vanlig mange - smørbrødlisten med utvalg av ekstrautstyr og individuelle løsninger til nye Audi RS 6 Avant er lang.

Den nye Audi RS 6 Avant kommer på norske veier sommeren 2013. Prisen er ikke klar. Men, som det sies: Who cares...?