Audi R8 vist

Audi lanserer nå Audi R8 på bilutstillingen i Paris. Den leveres foreløpig med én motor og selvsagt firehjulsdrift.

Vis mer

Audi R8 vist

  1. Store bilder
Vis mer


I april var det mange av dere som leste spionsaken vår om Audi R8, og allerede da hadde vi bildene klare (lenk i bunnen av artikkelen). Vi var rimelig sikre på at V8-motoren på 420 hestekrefter ville dukke opp, men også at Audi vil dra på litt å sette inn en V10-motor også. Men, det skjedde ikke, i hvert fall ikke foreløpig.

Turtallsmotor

Audi R8 er utstyrt med en 4,2 liters midtmontert motor som har det samme utgangspunktet som RS4-motoren. Den yter 420 hestekrefter ved 7.800 omdreininger og 430 newtonmeter fra 4.500 til 6.000 omdreininger. 90 prosent av dreiemomentet er tilgjengelig fra 3.500 til 7.600 omdreininger. Motoren tillater inntil 8.250 omdreininger før det sier stopp. For å sikre motoren god smøring under hard kjøring i svinger har den såkaldt tørrsumpsmøring. Det betyr også at den ikke har en "panne" under motoren for oljeoppsamling, og det tilslutt gjør at motoren kan monteres lavere for å gi et lavere tyngdepunkt.

W2006148_World_Premiere_R8 (mov 17 994 kB)


Vekter

Vekten på bilen er 1.560 kilo, 44 prosent foran og 56 prosent bak, med manuell girkasse. Dette sammen med effekten gjør at den klarer 0 til 100 på 4,7 sekunder. Toppfarten er ikke begrenset og strekker seg til 301 kilometer i timen. Grepet i bakken skal sikres med 18 eller 19 tommers felger med dekk i størrelse opp mot 235/35-19 foran og 295/30-19 bak. R8 har også firehjulsdrift, men det sies fortsatt ikke noe om det er 50:50 eller 40:60-fordeling av kreftene.

R8 kan leveres med to girkasser. En sekstrinns manuell kasse og en Audi R tronic sequential-shift gearbox. Dette er ikke en girkasse med dobbelkløtsj (DSG), men mer en lignende girkasse som BMW har i sine M-biler som kalles SMG.

R8 er 4,43 meter lang og hele 1,90 meter bred. Høyden er 1,25 meter og Audi lover at det er god plass i kupéen. For komfortens skyld er R8 også utstyrt med et Bang & Olufsen stereoanlegg. R8 vil koste 1.550.000 kroner og kan leveres i Norge til våren.

Store bilder finner du her.

R8 spionsak fra april finner du her.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder