Audi R8 V10 kan blant annet skilte med 525 hestekrefter og 0 til 100 på 3,9 sekunder.
Audi R8 V10 kan blant annet skilte med 525 hestekrefter og 0 til 100 på 3,9 sekunder.Vis mer

Audi R8 V10 ble Årets sportsbil

Audi R8 er kåret til World Performance Car of the Year - igjen.

World Car Awards-juryen kåret nemlig Audi R8 til Årets sportsbil også i 2008. Den gangen var det den originale utgaven med V8-motor og 420 hestekrefter som vant.

Siden den gang har imidlertid R8 blitt utrustet med en enda råere motor, nærmere bestemt en 5,2 liter stor V10-motor som yter 525 hestekrefter. Det er denne utgaven som nå er tildelt Årets sportsbil 2010-tittelen.

Årsaken til at R8 V10 er valgbar - til tross for at R8 altså ikke er en ny bil - er at World Car Awards-reglementet har en åpning for biler som er "substantially revised". Og det mener de åpenbart at R8 V10 er.

Les: Banekjøring med Audi R8 V10

Mye lekkert

Audis midtmotoriserte supersportsbil slo ut 16 konkurrenter, deriblant godbiter som Aston Martin V12 Vantage, BMW Z4, Jaguar XFR, Mercedes-Benz E 63 AMG og Nissan 370Z. R8 kjempet også mot familiemedlemmene Audi TT RS og Audi S4, samt landsmennene Porsche Boxter/Cayman og Porsche GT3. Sistnevnte var for øvrig én av tre finalister, sammen med R8 og Ferrari California.

Samstemt

DinSide har vært heldige nok til å få stifte bekjentskap med Audi R8 en rekke ganger. Her fra lanseringen av R8 V10 i Marbella. Vis mer


DinSides lesere hadde også denne gangen mulighet til å si sin mening, noe som resulterte i snaue 1.800 stemmer. Mens DinSide-stemmene i sammenheng med valget av Årets verdensbil 2010 gikk i en helt annen retning enn World Car Awards-juryen, viste det seg denne gangen å være full samstemmighet. 711 stemmer (40 prosent) gikk nemlig til Audi R8 V10, som dermed slo Porsche 911 GT3 (465) og Ferrari California (375) komfortabelt.

Les: Test av Audi R8 i Norge

Tre av fem ganger

I artikkelen om Årets verdensbil kunne vi fortelle at Volkswagen-konsernet har vunnet denne tittelen hele tre av seks ganger. Når det gjelder sportsbil-prisen, er statistikken enda mer slående. Vi har allerede nevnt at R8 har vunnet utmerkelsen to ganger (2010 og 2008). Og i 2007 gikk prisen, som kun er delt ut fem ganger, til Audi RS4 (som for øvrig har den samme turtallsvillige V8eren som Audi R8 V8).

Lite informativ begrunnelse

Utenlandslansering av R8 i Las Vegas. Vis mer


Hva er det så ved R8 V10 som gjør den fortjent til en slik pris? Vel, ifølge juryens etter vårt syn korte og lite informative begrunnelse, er dette blant hovedpunktene:

"In the opinion of many a judge on the World Car Awards jury, Audi has at long last satisfied our hunger for a street car that lives up to the excitement of the original Le Mans series-dominating R8 LMP1 car that changed the endurance racing game starting in the 2000 season. … With 525 metric horsepower and a big exhaust note, this Audi has been clocked to a 60-mph acceleration time of just 3.4 seconds by several publications worldwide. Almost as impressive as the minimum $150,000 those fortunate enough get to pay for one."

Vis mer


Du kan lese hele begrunnelsen her. Vi må innrømme at vi er usikre på om juryen er ironisk når den henviser til prisen. Uansett, i Norge starter bilen på drøye 2,5 millioner kroner.

Performance car

For å forstå Årets sportsbil-kåringen, er det viktig å understreke at World Car Awards-organisasjonen ikke bruker betegnelsen "sportsbil". I stedet brukes termen "performance car", en betegnelse som favner videre enn sportsbil-begrepet. Årsaken til at vi likevel har valgt å bruke benevnelsen "Årets sportsbil", er at det ikke finnes noe godt, norsk begrep som sier det samme som "performance car".

Les: Prøvekjøring av Audi R8 i Las Vegas

Flere krav

Banekjøring med R8 på Nürburgring. Vis mer


Hvis vi ser nærmere på kriteriene som må oppfylles for å kunne delta i kåringen, viser det seg imidlertid at sportslighet anses som en dyd i denne klassen. World Car Awards-organisasjonen krever nemlig at bilene har en "spesifikk og åpenbar orientering mot ytelse eller sportslighet" ("a spesific and overt performance or sports orientation").

I tillegg må de nominerte tilfredsstille flere formelle krav. Bilene må være nye eller kraftig endret ("substantially revised"), de må produseres i minst 500 eksemplarer per år (redusert fra 1.000 i 2007) og må være i salg på minst to kontinenter før 1. januar det aktuelle kåringsåret.

I likhet med bilene i hovedklassen (World Car of the Year) må de også være i salg i flere markeder ("minimum number of markets"). Hvor mange markeder som menes her, er merkelig nok ikke spesifisert av arrangøren.

Siden 2006

Og test av R8 i Norge. Vis mer


Sammenlignet med det europeiske konseptet Car of the Year ("Årets bil"), som har holdt det gående siden 1964, er den globale World Car ot the Year Awards ("Årets verdensbil") en relativt fersk aktør på arenaen for bilutmerkelser. World Car of the Year Awards ble etablert så sent som i 2004 og delte ut sin første pris i 2005 (Audi A6)

I motsetning til den europeiske Årets bil-juryen, som kun deler ut én pris, begynte World Car Awards imidlertid å dele ut fire priser fra og med 2006. De tre underprisene er "Årets sportsbil" (World Performance Car), "Årets miljøbil" (World Green Car) og "Årets designbil" (World Car Design of the Year).

Les: Banekjøring med Audi R8 på Nürburgring

Internasjonal jury

World Car of the Year-juryen består for tiden av hele 59 motorjournalister fra 25 land fordelt på alle de seks bebodde verdensdelene. Blant annet er Kina, India, New Zealand og Saudi-Arabia representert. Sverige er et av ni vest-europeiske land med dommere i juryen.

Vinnere - World Performance Car:
2010: Audi R8 V10
2009: Nissan GT-R
2008: Audi R8 V8
2007: Audi RS4
2006: Porsche Cayman S

Kilde: World Car Awards

Les også:

  • Banekjøring med Audi R8 V10
  • Banekjøring med Audi R8 V8
  • Test av Audi R8 V8 i Norge
  • Prøvekjøring av Audi R8 V8 i Las Vegas
  • Stem på Årets sportsbil 2010
  • Årets verdensbil 2010: Vinneren er kåret
  • Årets bil 2010: Vinneren er kåret
  • Årets verdensbil 2009: Vinneren er kåret
  • Her finner du mye mer stoff om internasjonale bilkåringer
  • DinSide Motors juveler