Audi R8 slått av en TT!

Enkelte Audi TT-kunder ønsker seg noe som hever seg over det de andre TT-kundene får. Det er fullt mulig; her er et glitrende eksempel.

Vi har konstatert under test at siste generasjon Audi TT er mer finstemt og sportslig enn forgjengeren var. Den kan dermed mer naturlig nevnes i sammenheng med sportsbiler av typen BMW Z4, Porsche Cayman eller Nissan 350Z - til tross for at TT kommer kun som forhjuls- eller firehjulsdrevne versjoner.

40 års erfaring

Dette gjør det mer interessant å kikke nærmere på hva slags opplevelser man kan bli tilbudt med profesjonelt tunede utgaver av den nye Audi-sportsbilen. Av det heftigste vi har sett så langt må vi trekke frem Nothelles forslag. Dette selskapet, som er basert i Ratingen i nærheten av Düsseldorf, har jobbet seriøst med trimming i 40 år. Med sitt nyeste TT-program har de villet skille seg ut fra den gemene hop av Audi-trimmere, og har i hvertfall lykkes med å skape oppmerksomhet.

520 hester

Vis mer

Audi R8 slått av en TT!

  1. Store bilder!


I tillegg til de visuelle "forbedringene" som spesifikke sideskjørt, spoilere, luftinntak og - selvfølgelig - felger i flere varianter - tilbyr Nothelle et senkesett som kompletterer den råere profilen ved å legge bilen 2,5 centimeter lavere og - kronen på verket - kraftige effektøkninger hvorav den råeste gir hele 520 hestekrefter til 3,2-liters V6-motoren som i sin originale utførelse nøyer seg med 250.

Raskere enn R8

Det er denne versjonen som virkelig fikk oss til å sperre øynene opp. Her snakker vi ikke bare om chip-trimming, men om en ombygget motor og drivlinje. Hovedelementet er dobbel turbolading for økt effekt og dreiemoment, mens tilpasset utveksling på girkassen og forsterket kløtsj skal gjøre det realistisk å få utnyttet det imponerende kavaleriet. Som sagt er toppefekten oppgitt til 520 hester, maksimalt dreiemoment til solide 635 newtonmeter og toppfarten skal være "cirka" 308 kilometer i timen - altså 7 mer enn selveste Audi R8!

Fete hjul m.m.

Vis mer


Når det gjelder akselerasjon nevner ikke Nothelle noe om det i sin pressemelding, men med de ytelsestallene som er oppgitt burde firehjulstrekkeren greie 0 til 100 på under 4,5 sekunder. Vi antar da at bilen er utstyrt med de imponerende hjulene Nothelle tilbyr - det være seg med hvit, svart eller alu-finish. Dimensjonene 255/30-20 tyder på at veigrepet burde være av de bedre.

Vi har dessverre ingen priser å gi de nysgjerrige, men for de spesielt interesserte finnes mer informasjon på Nothelles hjemmesider: www.nothelle.com.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder