Audi R8: Levende bilder og herlig motorlyd

Audi R8 gjorde et mektig inntrykk på oss da vi tidligere denne måneden kjørte den på bane og gjennom ørkenen utenfor Las Vegas. Lydopplevelsen er en viktig side ved R8. Nå har du sjansen til å lytte selv.

Audi R8 er Audis første sportsbil med midtmontert motor. Den 4,2 liter store selvpustende V8-motoren har direkte innsprøytning, høy kompresjon og uvanlig turtallsvillighet. Kraftkilden gir seg nemlig ikke før ved 8.250 omdreininger, noe som er oppsiktsvekkende for en V8-motor og som bidrar til den spesielle lydopplevelsen.

4,6 sekunder

Ved 7.800 o/min er 420 hestekrefter på plass, noe som betyr mer enn 100 hestekrefter per liter slagvolum. Og takket være en egenvekt på 1.560 kilo, har ikke hver av hestekreftene mer enn 3,71 kilo egenvekt å hanskes med. 0 til 100 går unna på 4,6 sekunder og bilen skal ifølge Audi klare 301 kilometer i timen.

Heftige bremser

Vis mer
Vis mer


Veigrepet sikres av dekk i dimensjon 235/40-18 foran og 285/35-18 bak. 56 prosent av egenvekten ligger på bakakselen, og minimum 65 prosent av kreftene ledes til bakhjulene. Inntil 35 prosent av kreftene sendes imidlertid til forhjulene, noe som bidrar til at R8 suger seg fast i svingene. Innenfor sistnevnte finner vi ventilerte og perforerte bremseskiver med en diameter på 380 millimeter, støttet av bremsekalipere med åtte stempler. Også bakskivene, som har en diameter på 356 millimeter, tåler hard belastning av de firestemplede kaliperne.

Kommer i april

Audi har bestemt seg for kun å produsere 15 biler per dag, noe som vil sørge for at R8 blir en eksklusiv bil. Den norske Audi-importøren får kun ti biler i 2007. Disse vil koste rundt 1,8 millioner kroner per stykk - før ekstratustyr. R8 er på plass i Norge i løpet av april måned.

Du finner seks underholdende R8-filmer her:

  • Kjørebilder og motorlyd I
  • Kjørebilder og motorlyd II
  • Kjørebilder, illustrasjon av motor, tørrsumpsmøring og girkasser
  • Banekjøring, illustrasjon av aktive dempere
  • Racing, kjøling, marktrykk, passiv sikkerhet
  • Bygge- og konstruksjonsprosess
  • Store R8-bilder finner du her:

  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Store tekniske bilder finner du her.
  • Vår R8 lanseringsartikkel finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder